Valtaosa älypuhelimen käyttäjistä on valmis vaihtamaan operaattoriaan25.04.2016 7.07
Älypuhelimen käyttäjien määrä kasvaa, mutta suurin osa heistä on tyytymättömiä operaattoriinsa. Jo 80 prosenttia kuluttajista omistaa älypuhelimen, kun vielä vuonna 2012 älypuhelin oli vain 26 prosentilla kuluttajista. Yli puolet älypuhelimen käyttäjistä on kuitenkin tyytymättömiä mobiiliverkkopalveluunsa ja valmiita vaihtamaan operaattoriaan. Tulokset käyvät ilmi Accenturen kansainvälisestä Screenager-tutkimuksesta. Accenturen tämänvuotisessa Screenager-tutkimuksessa havaittiin muun muassa, että
Älylaitteiden myynti laskussa Tutkimuksen mukaan kuluttajat ovat kuitenkin valmiita investoimaan parempiin palveluihin. Valtaosa (71 prosenttia) älypuhelinten käyttäjistä ilmoitti olevansa valmis maksamaan lisähintaa paremmasta mobiiliverkkoyhteydestä, ja jopa 83 prosenttia ostaisi lisää tuotteita ja palveluita, jos niiden luotettavuutta ja vikojen korjaamisen nopeutta saadaan parannettua. ”Kuluttajien tyytymättömyys ja älylaitteiden samanaikaisesti laskeva myynti voidaan nähdä uhkana, mutta edistykselliset palveluntarjoajat näkevät tilanteessa myös mahdollisuuksia”, kertoo Jussi Järvinen, Accenture viestintä- ja mediateknologialiiketoiminta-alueen johtava konsultti. ”Tärkeintä on tarjota kuluttajille laadukkaita kokemuksia monikanavaisesti ja kaikilla alustoilla. Palvelut on suunniteltava käyttäjälähtöisesti ja analytiikkaa hyödyntäen, mobiiliverkkoyhteyden laadusta, turvallisuudesta ja yksityisyyden suojasta tinkimättä.” Kuluttajien diginälkä luo liiketoimintamahdollisuuksia ”Suomessa älypuhelinten käyttäjät saavat kansainvälisesti vertaillen maailmanluokan palvelua kohtuulliseen hintaan”, Järvinen jatkaa. ”Operaattorien mahdollisuudet liikevaihdon kasvattamiseen esimerkiksi datapaketeilla ovatkin pienet muihin markkinoihin verrattuna. Myös liittymiin liitetty mainonta on vähäistä eikä muodosta jatkossakaan merkittävää potentiaalia. Kasvu älypuhelinten käyttäjäsegmentissä onkin haettava uudenlaisista palveluista muun muassa asioiden internetistä. Esimerkiksi kodin laitteita, lämmitystä ja ilmanvaihtoa ohjataan enenevässä määrin älypuhelimella, mikä tarjoaa operaattoreille uusia liiketoimintamahdollisuuksia.” Tietoja tutkimuksesta |