Liikennekaari luomassa kaksia markkinoita tavaraliikenteeseen25.04.2016 1.11
Liikenne- ja viestintäministeriön liikennekaari-esitys sisältää tavaraliikennelupien poistamisen pakettiautoilta (> 3,5 t) sekä nopeudeltaan enintään 40 km/h traktoreilta. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mielestä luvat tulee säilyttää. Liikennelupa takaa, että kuljetuspalveluiden tuottajat ovat ammattilaisia, jotka hoitavat yhteiskunnalliset velvoitteensa. Suomessa toimii luvanvaraisessa liikenteessä 6 500 pakettiautoa, jotka kerryttävät vuosittain arvonlisäveroineen yli 230 miljoonan tuotot valtiolle. Pakettiautoliikenteen kustannuksista 2/3 koostuu kuljettajan työkustannuksista*. Lupavelvoitteen poistuessa kuljetusmarkkinat avautuvat toisesta EU- tai ETA-maasta tulevalle pakettiautoliikenteelle. Myös kotimainen pakettiautokalusto voi siirtyä verotukseltaan matalamman tason maihin. Kummassakin tapauksessa menetämme kotimaista elinkeinoa, verotuottoja ja työpaikkoja ulkomaille. Näin suuri muutos edellyttäisi vaikutusarviointia, joka puuttuu esityksestä. Ministeriön esityksessä odotetaan pakettiautojen lupien poistamisen johtavan edullisempiin kuljetuspalveluihin erityisesti jakeluliikenteessä. Kuljetusmarkkinoilla sallittaisiin myös yksityishenkilöiden harjoittama pienimuotoinen - alle 10 000 euroa vuodessa - kuljetustoiminta. Tätä ansiotulorajaa olisi mahdotonta valvoa, ja toimialalle syntyisi selkeästi kahdet markkinat. Tällainen lopputulos on vältettävä! SKAL ei näe pakettiautoliikenteen tavaraliikennelupia esteenä kehittää edullisia, mobiilisti tarjottavia kuljetuspalveluita. SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtosen mielestä LVM:n esitys ei tue kotimaista yrittäjyyttä eikä kansantaloutta. Lehtonen ihmettelee myös traktoreiden vapauttamista tavaraliikenneluvasta, sillä säännös otettiin lakiin alle kaksi vuotta sitten yhdenvertaisten kuljetusmarkkinoiden nimissä.
|