Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
Puh. (09) 698 0442
Gsm 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla: 2820274 kpl

Kymijärvi II:n erikoisuus ja ainutlaatuisuus eivät piile yksittäisessä teknisessä laitteessa vaan kokonaisuuden hallinnassa.

27.05.2012 8:28

kaasun-puhsitus_large.jpg

1. Teknisesti ainutlaatuinen

Kymijärvi II on tiettävästi maailman ensimmäinen pelkästään kierrätyspolttoainetta käyttävä kaasutusvoimalaitos. Hanke on kansainvälisesti merkittävä.

Lahti Energian uusi voimalaitos pitää sisällään useita uusia teknisiä ratkaisuja.

1. Voimalaitoksen kattilaan syötetään puhtaudeltaan maakaasun veroista kaasua. Puhtaan kaasun myötä kattilaan ei päädy korroosiota aiheuttavia epäpuhtauksia, palolämpötilat ovat korkeita ja siten saadaan tuotettua paljon sähköä.

2. Kaasun lähteenä on sekalainen palava jätemateriaali, joka ei kelpaa kierrätykseen. Jätemateriaalista valmistetaan kierrätyspolttoainetta, jolle Lahti Energia on määritellyt tiukat laatuvaatimukset. Kierrätyspolttoaineen käyttö vahvaan sähkön ja kaukolämmön valmistukseen säästää runsaasti neitseellisiä luonnonvaroja.

3. Tärkein tekninen innovaatio on kaasun puhdistus. Pudistus luo mahdollisuuden tehokkaalle sähkön tuotannolle. Sähkö on arvokasta energiaa, jota voidaan käyttää moneen tarkoitukseen ja sitä voidaan kuljettaa pitkiäkin matkoja.

Lahden jälkeen uusia laitoksia
Kymijärvi II on demonstraatiolaitos. Kymijärvi II:n jälkeen uusia samantyyppisiä laitoksia voidaan rakentaa kopioimalla Kymijärvi II:n ratkaisuja. Kymijärvi II:n myötä tekniset ratkaisut ovat saavuttaneet kaupallisen vaiheen.

Uudella voimalaitoksella Lahti Energia korvaa fossiilisia polttoaineita
Jos Kymijärvi II:n tuottama sähkö ja lämpö tuotettaisiin kivihiilellä, se aiheuttaisi 410 000 tonnin hiilidioksidipäästöt. Kierrätyspolttoainetta käytettäessä hiilidioksidipäästöt jäävät 110 000 tonniin.

Jätteistä tuotettua kierrätyspolttoainetta Lahti Energia on kaasuttanut pienessä mittakaavassa kivihiilivoimalan rinnakkaispolttoaineeksi jo vuodesta 1998 alkaen. Kokemukset ovat olleet hyviä. Täyden mittakaavan kaasutusvoimalaitos päätettiin rakentaa, koska uusi tekniikka mahdollistaa aikaisempaa tehokkaamman kierrätyspolttoaineen hyötykäytön. Uuden voimalaitoksen käyttöönotto vähentää vanhan kivihiilivoimalaitoksen käyttöä ja siitä syntyviä hiilidioksidipäästöjä 230 000 tonnia.

Valmistuttuaan keväällä 2012 voimalaitos tuottaa 50 MW sähköä ja 90 MW lämpöä. Voimalaitos on rakennusasteeltaan ylivoimainen.

Voimalaitos maksaa noin 160 miljoonaa euroa.

Metso Oy toimittaa voimalaitoksen kaasutinreaktorit, kaasun puhdistusjärjestelmät ja kattilan. Turbiini ja generaattori ovat Siemensin valmistamia. Rakennusprojektin vetovastuu on Lahti Energia Oy:llä

2. Lahti Energia on luonut uuden polttoaineen

Samalla tavalla kuin hake tai pelletit ovat uudenlaisia puuperäisiä polttoaineita, on myös Kymijärvi II:n polttoaine uutta Suomessa ja ehkä koko maailmassa. Polttoaine koostuu materiaalikierrätykseen kelpaamattomista hyvin palavista jätteistä.

Palavat jätteet jalostuvat kierrätyspolttoaineeksi lajittelun myötä. Lajittelu tapahtuu syntypaikoilla, kaupoissa, teollisuuden tuotantolaitoksissa ja kodeissa. Koneellisesti lajittelua tehdään eri puolilla Etelä-Suomea kierrätyspolttoaineen tuottamiseen erikoistuneissa jätealan yrityksissä.

Lahti Energian Kymijärven uuteen voimalaitokseen ei oteta vastaan jätettä. Kymijärvi II ei ole jätteenkäsittelylaitos vaan sähköä ja lämpöä tuottava voimalaitos.

Lahti Energia maksaa polttoaineesta. Jätettä hävittävät laitokset perivät maksun, kun ottavat kuormia vastaan.

Kierrätyspolttoaineiden tuore standardi
Suomen Standardisoimisliitto julkisti helmikuussa 2012 uuden standardin: SFS-EN 15359 Kiinteät kierrätyspolttoaineet. Vaatimukset ja luokat.

SFS:n mukaan standardin periaatteiden noudattaminen edistää myyjän ja ostajan välistä yhteisymmärrystä, helpottaa polttoaineen hankintaa, kuljetusta, käyttöä ja valvontaa sekä yhteydenpitoa laitevalmistajien kanssa, auttaa lupamenettelyssä ja raportoinnissa ja parantaa kierrätyspolttoaineiden kaupan tehokkuutta.

Lahti Energia on määritellyt omat kierrätyspolttoaineen laatuvaatimukset standardin linjaa noudattaen.

Polttoaine on materiaalikierrätykseen kelpaamatonta
Kymijärvi II:n käyttämä polttoaine on materiaalikierrätykseen kelpaamatonta, esimerkiksi likaista muovia, paperia, pahvia ja puuta.

Kymijärvi II käyttää polttoainetta vuodessa 250 000 tonnia. Polttoaine kerätään eteläisen Suomen alueelta kaupoista, teollisuudesta, rakennustyömailta ja kodeista. Suurimmat polttoaineen toimittajat ovat Kuusakoski, Stena Recycling ja Suomen Kipa. Kunnallisista jäteyhtiöistä polttoainetta toimittavat Päijät-Hämeen Jätehuolto ja Loimi-Hämeen Jätehuolto. Päijät-Hämeen Jätehuollon kautta myös helsinkiläiskotien energiajätteet päätyvät Kymijärvi II:n polttoaineeksi.

Käyttäessään kierrätyspolttoainetta Kymijärvi II korvaa 170 000 tonnin verran kivihiiltä.

Energiajätettä kerätty Lahden alueella jo vuodesta 1998
Energiajätteen erilliskeräyksessä Lahden alueella on pitkät perinteet. 1990-luvun puolivälissä tutkittiin kuinka paljon yhdyskuntajätteessä on poltettavaksi kelpaavaa materiaalia.

1998 aloitettiin erityisen energiajätteen kerääminen kerrostaloalueilta ja vuonna 2000 erilliskeräys ulotettiin myös omakotitaloalueille. Tämän jälkeen energiajätettä on kerätty kaikista 100 000 Lahden alueen kodista, kaikilta 200 000 asukkaalta.

3. Jokainen kuorma tutkitaan
Voimalaitokselle toimitettavan polttoaineen on täytettävä laatuvaatimukset. Kymijärven laitoksella tutkitaan saapuvasta polttoaineesta lämpöarvo, jakeiden sisältämät alkuaineet kuten natrium ja kalium sekä metallit kuten alumiini. Jos alkuaineiden pitoisuus poikkeaa sovitusta, toimittajalle maksettava hinta laskee. Lisäksi tutkitaan tuhkan määrä sekä polttoaineen kosteus.

Jokaisesta kuormasta otetaan päivittäin automaattisesti kuusi eri näytettä. Näytteet murskataan ja tämän jälkeen näyte siirretään keräysastiaan. Yhden päivän ajan samalta toimittajalta kerätään näytteet samaan astiaan.

Näytteet analysoidaan voimalaitoksen laboratoriossa. Näytteistä määritetään kosteus, jonka avulla saadaan selville, kuinka paljon toimittajan kuormassa on keskimäärin ollut vettä. Vedestä Lahti Energia ei maksa.

Jokaiselta polttoainetoimittajalta kerätään kokoomanäytettä kuukauden ajan. Kuukausinäyte lähetetään ulkopuoliseen laboratorioon, jossa määritetään polttoaineen vaatimustenmukaisuus. Kaikkia toimittajia valvotaan. Ja polttoaineen toimittajilla on oltava oma aukoton laadunhallintansa.

4. Kierrätyspolttoaine ”räjäytetään” kaasuksi

Kierrätyspolttoaine sisältää aineita, jotka ovat polttokattilan metallirakenteille haitallisia. Polttoaineen puhdistus alkaa sen kaasuttamisella. Kiinteää materiaalia olevat kierrätyspolttoaineen palat muutetaan kaasuksi, jolloin epäpuhtaudet ja kattilaan tarkoitetut ainesosat irtoavat toisistaan.

Seuraavaksi haitalliset aineet halutaan muuttaa kiinteään muotoon, mutta hyötykäyttöön tarkoitettu aines pidetään kaasuna. Tämä saadaan aikaiseksi jäähdyttämällä kaasua, jolloin epäpuhtaudet muuttuvat kiinteäksi tuhkaksi.

Tuhkan ja kaasun sekoitus johdetaan suodattimiin, jotka nappaavat epäpuhtaudet kiinni ja päästävät kaasun jatkamaan matkaansa kattilaan. Kattilassa palaa siis puhdas kaasu - ekokaasu, joka tuottaa kattilassa palaessaan sähköä ja lämpöä. Kattilan lämpötila voidaan nostaa korkeaksi, sillä epäpuhtaudet eivät ole syövyttämässä kattilan metalliosia. Puhtaus on välttämätöntä myös ympäristösyistä. Kymijärvi II:n päästöt ilmaan ovat vähäiset.

5. Tärkeää on hallita kokonaisuutta

Kymijärvi II:n erikoisuus ja ainutlaatuisuus eivät piile yksittäisessä teknisessä laitteessa vaan kokonaisuuden hallinnassa. Tehokas sähkön tuotanto on mahdollista, kun kaasu on puhdasta. Kaasu on puhdasta, kun se suodatetaan. Suodattaminen on mahdollista, kun kierrätyspolttoaine kaasutetaan ja jäähdytetään. Kierrätyspolttoaineen kaasuttaminen on mahdollista, kun se sisältää vain palavaa ja kaasutettavaksi kelpaavaa materiaalia.

30.07.2014 0:18 Rekkamies Matti Esko ja puukkomestari Antti Rannanjärvi Ammattilehden mediarekassa Power Truck Showssa
30.07.2014 0:07 UKKOSTA AURINKOISESSA HÄRMÄSSÄ! Aito Chevrolet NASCAR -kilpa-auto jyrisee Ammattilehden osastolla Power Truck Showssa!
29.07.2014 21:00 Power Truck Show 2014 - 10-vuotisjuhla lähestyy
29.07.2014 15:20 MAN-liiketoiminnan järjestelyt Konekeskossa
29.07.2014 10:13 Maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo Viljo-messujen metsäseminaarissa
29.07.2014 10:12 Terminatorkuorma Riikoselle Joensuuhun.
28.07.2014 15:10 Maailmassa jäljellä enää reilut 3000 tiikeriä
28.07.2014 12:25 Maspart.com markkinoi tuotteita ja brändejä messuilla: CASE Okra 2014
28.07.2014 12:24 Jukka Rautiolle ensimmäiset Tetrminator XXL 8.8 pinotavarapankot.
28.07.2014 3:20 Truck Pulling kisa Power Truck Showssa - Lisa Kelly haastaa Suomen Mestarin
28.07.2014 1:29 Soita ja tilaa - kuormatilaa :XXL vaihtokamppanja 2014.
27.07.2014 18:10 Oletko VAK-guru? Vielä ehdit osallistua kilpailuun Power Truck Showssa!
27.07.2014 16:00 Päällystystyöt käynnistyvät Joensuussa Reijola-Repokallio -välillä
27.07.2014 12:35 LUE TÄSTÄ! Kesän suuri ja komea Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
27.07.2014 12:29 XXL 8.8 lisähyödyt.cc.
27.07.2014 10:10 Miksi 8.8 ?
27.07.2014 2:45 Unet sen kertoivat
26.07.2014 22:54 Terminatormiesten kesälomanviettotyyli.
26.07.2014 18:00 Automies : Tunnistatko pankkojesi lujuusluokan? xxl
26.07.2014 15:20 Kontion moderni hirsitalo Jyväskylän asuntomessuilla palkittiin parhaiten hoidettavana talona
26.07.2014 11:03 Tosi-TV-tähi Lisa Kelly mukana Power Truck Shown juhlavuoden humussa
26.07.2014 10:13 Suomen ensiesittely Powerissa : - Terminator XXL 8.8 vie pankkojen sisäleveysmitan aivan omalle kymmenluvulleen.
26.07.2014 10:09 Raskaan liikenteen ammattilaisten SM Ajotaitokilpailut lauantaina 26.7. Tampereen Volvo Truck Centerissa
26.07.2014 9:29 Ministeri Orpo: Tavoitteena kannattavuus ja toimivat markkinat
26.07.2014 9:07 Terminator on tekniikkaa.cc.
26.07.2014 8:15 Parin viikon päästä Härmässä jyrähtää! Power Truck Show 2014 vuoden merkittävin kuljetusmessutapahtuma
26.07.2014 2:25 Puutavarapankkojen sisämittavertailu .cc
26.07.2014 2:01 Terminator on jatkuvaa tuotekehittelyä.cc.
26.07.2014 0:33 Katso ite, - ihan ite. cc
25.07.2014 14:03 Neste Oil Ralli Helsinki Battle huomenna Helsingissä - rallilegendat kohtaavat nykytähdet!
25.07.2014 13:00 Raskaan liikenteen ammattilaisten SM Ajotaitokilpailut lauantaina 26.7. Tampereen Volvo Truck Centerissa
25.07.2014 8:30 Tervetuloa RengasCenterin osastolle Power Truck Showssa!
25.07.2014 8:00 Tuotanto pyörii nyt täysillä
25.07.2014 Metsäalan Ammattilehdessä artikkeli Parkanolaisen "Pitkän viitosen" lastauskokeesta..
24.07.2014 16:37 Power Truck Show ja FinnMetko lähestyvät - Uusi Sisu Polar mallisto vahvasti esillä - luo oma mielipiteesi
24.07.2014 16:36 Uusi järeä 8-pyöräinen PONSSE Bear harvesteri
24.07.2014 16:30 Unelmat ohjaavat Auvisen tiimiä
24.07.2014 16:02 Raakapuu- ja bioenergiakuljetukset Itä - Suomessa
24.07.2014 15:55 Piirla Oy - uusia ratkaisuja kuljetusalalle
24.07.2014 14:35 Riistakolmiot.fi - uusi palvelu riistalaskijoille
24.07.2014 12:19 Terminator lujuus ja kesto on jo käsite.puu76.
24.07.2014 12:00 Potkuriyhdistelmällä huimat säästömahdollisuudet
24.07.2014 11:20 Veneilijä, tunnetko vesiliikennesäännöt?
24.07.2014 11:15 Itäisen Suomenlahden kansallispuisto ja Metsähallituksen meribiologit esillä Suomenlahtikylässä Kotkan meripäivillä
24.07.2014 7:20 Supersuosio vanhalla mantereella.
24.07.2014 5:20 Pieni aikalisä : - VIELÄ EHDIT - tänään ja huomenna - MUKAAN ILMOITUKSELLA! Kesän suuri ja komea Metsäalan Ammattilehti painetaan 28.7. - lisäjakelussa Ammattilehden mediarekassa Power Truck Showssa 8.-9. elokuuta
23.07.2014 20:00 SSAB on tänään julkistanut SSAB:n Rautaruukin osakkeenomistajille tekemän osakevaihtotarjouksen alustavan tuloksen
23.07.2014 14:08 "Pitkä viitonen" on mitoitettu neljälle kolmosnipulle.
23.07.2014 9:10 SSAB on ilmoittanut, että SSAB:n osakevaihtotarjous Rautaruukin osakkeenomistajille on hyväksytty osakkeenomistajien toimesta, jotka edustavat yli 90 prosenttia Rautaruukin osakkeista
23.07.2014 8:12 Mitenkä viisi nippua lastataan neljään nippuun ?
23.07.2014 6:55 St1 mukana 2014 PowerTruck messuilla osastolla U364.
23.07.2014 1:54 Kuormaan tuhansia kiloja enemmän puuta -Terminatorien iso kuormatila kasvattaa tilipussia. cc.
22.07.2014 23:01 SUURTEN AUTOJEN PIENET KOPIOT
22.07.2014 19:15 Terminator takaa parhaan tuoton.CC
22.07.2014 18:00 Avoautoja katukuvassa viimevuotista enemmän
22.07.2014 14:48 Terminatoreissa on pysyvät lujuusmerkinnät.cc
22.07.2014 10:10 Syyskuu tulee yllättävän nopeasti ? kuorma-autonkuljettaja, onko ammattipätevyyskortti jo taskussa?
22.07.2014 8:04 Lastiturvallisuudesta huolehtii NWE Network Engineering Oy
22.07.2014 7:10 Uusi Power PC - vaaka asennetaan ajoneuvotietokoneeseen
22.07.2014 5:17 Vannetukku esittelee Power Truck Showssa 8.-9.8.2014 seuraavat tuotteet:
22.07.2014 5:13 KULJETUSMESSUT - VUODEN YKKÖSTAPAHTUMA
22.07.2014 5:05 Keskihintaluokan autoihin kalleimpien mallien tekniikkaa edullisesti
22.07.2014 4:44 Ajopalaute karsii nuorten ylinopeuksia
22.07.2014 3:13 Jätetekstiilistä voi valmistaa jopa alkuperäistä parempaa kangasta
22.07.2014 1:00 Vajaakuormilla ajo on täysin omaehtoinen valinta.cc.
21.07.2014 14:10 Ajankohtaista Lapista: Pelastautumistiloja maan alle
21.07.2014 13:59 Ministeri Ihalainen: Nyt tarvitaan paikalliset selviytymisohjelmat
21.07.2014 12:34 Tolppien oikeaoppisesta kaarevuudesta lisäkuormaa. XXL 10/30
21.07.2014 10:24 Satatonnisiin löytyy tehokkaita vaihtoehtoja.
21.07.2014 6:15 Pankkoartikkelit hakukoneesta : Kirjoita "xxl".
21.07.2014 4:56 Parkanon lastauskoe osoitti "pitkän viitosen" suuruuden ja toimivuuden.
21.07.2014 0:55 Terminator XXL 8.8 lisää XXL kuormatilavalikoimaa.
20.07.2014 17:14 "Pitkän viitosen" lastausvideot tulossa nettisivuille jo ensiviikolla.
20.07.2014 7:22 Onko irtotolppainen pankkomalli apu rahantekoon, vai kallis virhe.
20.07.2014 6:21 Vertailukokeen laskentamalli osoittautui täysin oikeaksi
19.07.2014 14:14 Neljän kolmosnipun puutavaraperävaunun kuormatilakoko testattiin tänään puoleltapäivin Parkanossa.
19.07.2014 11:11 Enemmistö suomalaisista haluaa vähentää turpeen kaivuuta
19.07.2014 4:11 Viisiakselisen ja 12,5 metrisen perävaunun lastauskoe tänään Parkanossa. puu76.
19.07.2014 1:29 12.5 metrisen perävaunun lastaus.
19.07.2014 15 mertisessä autossa on 12.5m kuormatila. Lastaus on tehtävissä omalla kuormaimella.
18.07.2014 12:00 METSÄTEOLLISUUDELLA YLI 4500 KESÄTYÖNTEKIJÄÄ TÄNÄ KESÄNÄ
18.07.2014 10:10 "Napakymppiyhdistelmät" 2014. puu76
18.07.2014 8:55 Kolmeakselinen 6x4 vetoauto on puunajon "perusjuhta" myös tulevaisuudessa. puu76
18.07.2014 1:38 Onko tässä satatonnisten lippulaiva ?
17.07.2014 14:00 Parhaat rapusaaliit odotettavissa kauden loppupuolella
17.07.2014 11:11 Maantiejuna perinteisen puutavarayhdistelmän ajo- ja kuormausominaisuuksin.
17.07.2014 9:20 Puun käyttö Pirkanmaalla pysyi edellisvuoden tasolla, puuenergian kasvu jatkui
17.07.2014 5:34 Kuusiakselinen alustapaketti Scanialta.
17.07.2014 4:44 Uutta vastaavia alumiinipankkoja edullisesti
17.07.2014 0:07 >Satatonninen omalla kuormaimella.
16.07.2014 16:00 Stora Enson uusi toimitusjohtaja: "On eri asia tulla Pohjois-Amerikasta kuin neljänkymmenen minuutin matkan päästä"
16.07.2014 14:00 SSAB on tänään julkistanut tulevan konsernijohtoryhmänsä ja divisioonarakenteensa
16.07.2014 12:00 SSAB on ilmoittanut täydentäneensä tarjousasiakirjaa ja listalleottoesitettä koskien osakevaihtotarjousta Rautaruukin osakkeenomistajille
16.07.2014 6:35 Olofsfors ja Iggesund Forest esittelevät uusimpia metsäkonevarusteita Interforst -messuilla Münchenissa - paikalla osastolla myös Metsätyö
16.07.2014 0:46 Viisiakselisen perävaunun kuormatila . cc.
16.07.2014 0:04 Terminator on palvelua.cc
15.07.2014 22:45 Tolppakorkeuden kasvu vaatii lisälujuutta ja uutta muotoa. cc
15.07.2014 20:32 Perävaunujen runkokorkeuserot kymmeniä senttejä.cc.
15.07.2014 18:00 Matkailun tulevaisuus näyttää Kolin-Ruunaan alueen yritysten silmissä valoisalta
15.07.2014 17:49 Metallien jalostus tuo Suomeen joka kahdeksannen vientieuron

Näytä lisää »