Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
Puh. (09) 698 0442
Gsm 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla: 3021985 kpl

Kymijärvi II:n erikoisuus ja ainutlaatuisuus eivät piile yksittäisessä teknisessä laitteessa vaan kokonaisuuden hallinnassa.

27.05.2012 8:28

kaasun-puhsitus_large.jpg

1. Teknisesti ainutlaatuinen

Kymijärvi II on tiettävästi maailman ensimmäinen pelkästään kierrätyspolttoainetta käyttävä kaasutusvoimalaitos. Hanke on kansainvälisesti merkittävä.

Lahti Energian uusi voimalaitos pitää sisällään useita uusia teknisiä ratkaisuja.

1. Voimalaitoksen kattilaan syötetään puhtaudeltaan maakaasun veroista kaasua. Puhtaan kaasun myötä kattilaan ei päädy korroosiota aiheuttavia epäpuhtauksia, palolämpötilat ovat korkeita ja siten saadaan tuotettua paljon sähköä.

2. Kaasun lähteenä on sekalainen palava jätemateriaali, joka ei kelpaa kierrätykseen. Jätemateriaalista valmistetaan kierrätyspolttoainetta, jolle Lahti Energia on määritellyt tiukat laatuvaatimukset. Kierrätyspolttoaineen käyttö vahvaan sähkön ja kaukolämmön valmistukseen säästää runsaasti neitseellisiä luonnonvaroja.

3. Tärkein tekninen innovaatio on kaasun puhdistus. Pudistus luo mahdollisuuden tehokkaalle sähkön tuotannolle. Sähkö on arvokasta energiaa, jota voidaan käyttää moneen tarkoitukseen ja sitä voidaan kuljettaa pitkiäkin matkoja.

Lahden jälkeen uusia laitoksia
Kymijärvi II on demonstraatiolaitos. Kymijärvi II:n jälkeen uusia samantyyppisiä laitoksia voidaan rakentaa kopioimalla Kymijärvi II:n ratkaisuja. Kymijärvi II:n myötä tekniset ratkaisut ovat saavuttaneet kaupallisen vaiheen.

Uudella voimalaitoksella Lahti Energia korvaa fossiilisia polttoaineita
Jos Kymijärvi II:n tuottama sähkö ja lämpö tuotettaisiin kivihiilellä, se aiheuttaisi 410 000 tonnin hiilidioksidipäästöt. Kierrätyspolttoainetta käytettäessä hiilidioksidipäästöt jäävät 110 000 tonniin.

Jätteistä tuotettua kierrätyspolttoainetta Lahti Energia on kaasuttanut pienessä mittakaavassa kivihiilivoimalan rinnakkaispolttoaineeksi jo vuodesta 1998 alkaen. Kokemukset ovat olleet hyviä. Täyden mittakaavan kaasutusvoimalaitos päätettiin rakentaa, koska uusi tekniikka mahdollistaa aikaisempaa tehokkaamman kierrätyspolttoaineen hyötykäytön. Uuden voimalaitoksen käyttöönotto vähentää vanhan kivihiilivoimalaitoksen käyttöä ja siitä syntyviä hiilidioksidipäästöjä 230 000 tonnia.

Valmistuttuaan keväällä 2012 voimalaitos tuottaa 50 MW sähköä ja 90 MW lämpöä. Voimalaitos on rakennusasteeltaan ylivoimainen.

Voimalaitos maksaa noin 160 miljoonaa euroa.

Metso Oy toimittaa voimalaitoksen kaasutinreaktorit, kaasun puhdistusjärjestelmät ja kattilan. Turbiini ja generaattori ovat Siemensin valmistamia. Rakennusprojektin vetovastuu on Lahti Energia Oy:llä

2. Lahti Energia on luonut uuden polttoaineen

Samalla tavalla kuin hake tai pelletit ovat uudenlaisia puuperäisiä polttoaineita, on myös Kymijärvi II:n polttoaine uutta Suomessa ja ehkä koko maailmassa. Polttoaine koostuu materiaalikierrätykseen kelpaamattomista hyvin palavista jätteistä.

Palavat jätteet jalostuvat kierrätyspolttoaineeksi lajittelun myötä. Lajittelu tapahtuu syntypaikoilla, kaupoissa, teollisuuden tuotantolaitoksissa ja kodeissa. Koneellisesti lajittelua tehdään eri puolilla Etelä-Suomea kierrätyspolttoaineen tuottamiseen erikoistuneissa jätealan yrityksissä.

Lahti Energian Kymijärven uuteen voimalaitokseen ei oteta vastaan jätettä. Kymijärvi II ei ole jätteenkäsittelylaitos vaan sähköä ja lämpöä tuottava voimalaitos.

Lahti Energia maksaa polttoaineesta. Jätettä hävittävät laitokset perivät maksun, kun ottavat kuormia vastaan.

Kierrätyspolttoaineiden tuore standardi
Suomen Standardisoimisliitto julkisti helmikuussa 2012 uuden standardin: SFS-EN 15359 Kiinteät kierrätyspolttoaineet. Vaatimukset ja luokat.

SFS:n mukaan standardin periaatteiden noudattaminen edistää myyjän ja ostajan välistä yhteisymmärrystä, helpottaa polttoaineen hankintaa, kuljetusta, käyttöä ja valvontaa sekä yhteydenpitoa laitevalmistajien kanssa, auttaa lupamenettelyssä ja raportoinnissa ja parantaa kierrätyspolttoaineiden kaupan tehokkuutta.

Lahti Energia on määritellyt omat kierrätyspolttoaineen laatuvaatimukset standardin linjaa noudattaen.

Polttoaine on materiaalikierrätykseen kelpaamatonta
Kymijärvi II:n käyttämä polttoaine on materiaalikierrätykseen kelpaamatonta, esimerkiksi likaista muovia, paperia, pahvia ja puuta.

Kymijärvi II käyttää polttoainetta vuodessa 250 000 tonnia. Polttoaine kerätään eteläisen Suomen alueelta kaupoista, teollisuudesta, rakennustyömailta ja kodeista. Suurimmat polttoaineen toimittajat ovat Kuusakoski, Stena Recycling ja Suomen Kipa. Kunnallisista jäteyhtiöistä polttoainetta toimittavat Päijät-Hämeen Jätehuolto ja Loimi-Hämeen Jätehuolto. Päijät-Hämeen Jätehuollon kautta myös helsinkiläiskotien energiajätteet päätyvät Kymijärvi II:n polttoaineeksi.

Käyttäessään kierrätyspolttoainetta Kymijärvi II korvaa 170 000 tonnin verran kivihiiltä.

Energiajätettä kerätty Lahden alueella jo vuodesta 1998
Energiajätteen erilliskeräyksessä Lahden alueella on pitkät perinteet. 1990-luvun puolivälissä tutkittiin kuinka paljon yhdyskuntajätteessä on poltettavaksi kelpaavaa materiaalia.

1998 aloitettiin erityisen energiajätteen kerääminen kerrostaloalueilta ja vuonna 2000 erilliskeräys ulotettiin myös omakotitaloalueille. Tämän jälkeen energiajätettä on kerätty kaikista 100 000 Lahden alueen kodista, kaikilta 200 000 asukkaalta.

3. Jokainen kuorma tutkitaan
Voimalaitokselle toimitettavan polttoaineen on täytettävä laatuvaatimukset. Kymijärven laitoksella tutkitaan saapuvasta polttoaineesta lämpöarvo, jakeiden sisältämät alkuaineet kuten natrium ja kalium sekä metallit kuten alumiini. Jos alkuaineiden pitoisuus poikkeaa sovitusta, toimittajalle maksettava hinta laskee. Lisäksi tutkitaan tuhkan määrä sekä polttoaineen kosteus.

Jokaisesta kuormasta otetaan päivittäin automaattisesti kuusi eri näytettä. Näytteet murskataan ja tämän jälkeen näyte siirretään keräysastiaan. Yhden päivän ajan samalta toimittajalta kerätään näytteet samaan astiaan.

Näytteet analysoidaan voimalaitoksen laboratoriossa. Näytteistä määritetään kosteus, jonka avulla saadaan selville, kuinka paljon toimittajan kuormassa on keskimäärin ollut vettä. Vedestä Lahti Energia ei maksa.

Jokaiselta polttoainetoimittajalta kerätään kokoomanäytettä kuukauden ajan. Kuukausinäyte lähetetään ulkopuoliseen laboratorioon, jossa määritetään polttoaineen vaatimustenmukaisuus. Kaikkia toimittajia valvotaan. Ja polttoaineen toimittajilla on oltava oma aukoton laadunhallintansa.

4. Kierrätyspolttoaine ”räjäytetään” kaasuksi

Kierrätyspolttoaine sisältää aineita, jotka ovat polttokattilan metallirakenteille haitallisia. Polttoaineen puhdistus alkaa sen kaasuttamisella. Kiinteää materiaalia olevat kierrätyspolttoaineen palat muutetaan kaasuksi, jolloin epäpuhtaudet ja kattilaan tarkoitetut ainesosat irtoavat toisistaan.

Seuraavaksi haitalliset aineet halutaan muuttaa kiinteään muotoon, mutta hyötykäyttöön tarkoitettu aines pidetään kaasuna. Tämä saadaan aikaiseksi jäähdyttämällä kaasua, jolloin epäpuhtaudet muuttuvat kiinteäksi tuhkaksi.

Tuhkan ja kaasun sekoitus johdetaan suodattimiin, jotka nappaavat epäpuhtaudet kiinni ja päästävät kaasun jatkamaan matkaansa kattilaan. Kattilassa palaa siis puhdas kaasu - ekokaasu, joka tuottaa kattilassa palaessaan sähköä ja lämpöä. Kattilan lämpötila voidaan nostaa korkeaksi, sillä epäpuhtaudet eivät ole syövyttämässä kattilan metalliosia. Puhtaus on välttämätöntä myös ympäristösyistä. Kymijärvi II:n päästöt ilmaan ovat vähäiset.

5. Tärkeää on hallita kokonaisuutta

Kymijärvi II:n erikoisuus ja ainutlaatuisuus eivät piile yksittäisessä teknisessä laitteessa vaan kokonaisuuden hallinnassa. Tehokas sähkön tuotanto on mahdollista, kun kaasu on puhdasta. Kaasu on puhdasta, kun se suodatetaan. Suodattaminen on mahdollista, kun kierrätyspolttoaine kaasutetaan ja jäähdytetään. Kierrätyspolttoaineen kaasuttaminen on mahdollista, kun se sisältää vain palavaa ja kaasutettavaksi kelpaavaa materiaalia.

25.10.2014 10:35 Koneyrittäjien Piirainen: Polttoöljyn valmisteverosta palautusta työkonekäyttäjille
25.10.2014 10:30 Yhdistelmätyypin "5+4" kuormatilan teoreettinen maksimitilavuus 167.5 m3.
25.10.2014 8:10 Valtio vetäytyy Helsinki-Malmin lentoasemalta 2016
25.10.2014 7:17 Kansliapäällikkö Pursiaisen kolumni: Rappeutuminen jatkuu
25.10.2014 6:52 Mitä lisäarvoja 5+4 yhdistelmältä haetaan energiarangan ja -kolmosen maantiekuljetuksille ?
25.10.2014 6:00 Luonnonsuojelulaki remonttiin? Ota kantaa 7.12. as
25.10.2014 5:55 Eurooppa-neuvosto keskusteli taloudesta ja ulkosuhteista
25.10.2014 3:13 VIENTILIITOT: KILPAILUKYKY TURVATTAVA EU:N ILMASTOPAKETIN TOIMEENPANOSSA
25.10.2014 0:28 Eurooppa-neuvoston linjaukset mahdollistavat kustannustehokkaan energiapolitiika
25.10.2014 0:21 Pitkän viitosen soveltuvuus Suomen energiapuusavotoille viikonvaihdeteemana.
24.10.2014 23:50 Metsä Groupin puutuoteliiketoiminta jatkaa toimintojen tehostamista
24.10.2014 23:00 KATSO TÄSTÄ KUVAT! Neljä täysin uutta hakkuukonetta Komatsu Forestilta - Komatsu 901, 911, 931 ja 951
24.10.2014 21:00 Uusi Volvo FL ja Volvo FMX: nyt saatavana myös miehistöohjaamolla
24.10.2014 20:10 Vientiliitot: Kilpailukyky turvattava EU:n ilmastopaketin toimeenpanossa
24.10.2014 19:38 Komatsu Forestin Rovaniemen varaosapiste palvelee ensi maanantaista lähtien uusissa tiloissa
24.10.2014 16:32 Ministeri Orpo: Metsähallituksen myyntitavoitetta kevennetään huomattavasti
24.10.2014 15:55 Uudet opaskirjaset esittelevät Pallas-Yllästunturin luontoa ja auttavat matkailuyrittäjää lupa-asioissa
24.10.2014 12:00 Koneyrittäjien liiton markkinatilannekysely: Koneyritykset työllistävät ja investoivat kireässäkin taloustilanteessa
24.10.2014 11:30 Biohiili kohentaa kompostoinnin uudelle asteelle
24.10.2014 3:12 Ensi viikonloppuna palataan normaaliaikaan
24.10.2014 3:00 Nopeudet talviaikaan ensi viikolla
24.10.2014 0:09 ammattilehti.fi: Viikonvaihde-esittelyssä 5+4 ja 5+5 puutavarayhdistelmät.cc
23.10.2014 17:00 Kone-Ketosen pohjalaanen metsätyönäytös Isojoella torstaina 30.10.
23.10.2014 16:25 Ministeri Grahn-Laasonen: "Jokaisen suomalaisen on voitava kokea luonnonsuojelu omakseen"
23.10.2014 15:15 Sataneljäkymmentä nuorta työelämän alkuun Metsähallituksen luontopalveluissa
23.10.2014 14:45 Urho Kekkosen kansallispuiston hoito- ja käyttösuunnitelman luonnos lausuntokierrokselle
23.10.2014 14:01 Cargotecin tammi-syyskuun 2014 osavuosikatsaus: Tulosparannusohjelma eteni Hiabissa ja Kalmarissa, MacGregorissa käynnistetty uudistusohjelma
23.10.2014 13:50 Suomelle tärkeä vientiteollisuus tarvitsee ammattiosaamista ja -osaajia
23.10.2014 12:10 Suomen metsäkeskus: Uuden metsälain poimintahakkuut aiheuttavat runsaasti puustovaurioita
23.10.2014 6:30 Komatsu Forest ProAct 2.0 - proaktiivista huoltoa ja teknistä tukea
23.10.2014 5:32 Seuraava Metsäalan Ammattilehti 5/2014 painetaan 31.10. - lähde mukaan alan tehokkaimpaan mediaan!
23.10.2014 5:10 Viisiakselinen auto ja kuusiakselinen perävaunu 94 tonnisena.puu76.
23.10.2014 5:07 Bridgestone panostaa alan eniten renkaiden tutkimus- ja tuotekehitykseen
23.10.2014 2:34 Kaarnakuoriaiset kuriin
22.10.2014 18:52 Viisiakselisen pitkän vetoauton perävaunuvaihtoehdot.puu76.
22.10.2014 17:45 Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2014 - tilauskanta ennätykselliset 155,5 milj euroa
22.10.2014 8:00 SSAB tuo markkinoille Laser Plus -teräksen, jonka tasomaisuus on taattu laserleikkauksen jälkeen ainoana maailmassa
22.10.2014 7:40 Metsäpäivä Mikkelissä keskiviikkona 5.11.2014
22.10.2014 7:05 Metsäkoneiden kustannukset laskivat 0,4 prosenttia viime vuoden syyskuusta
22.10.2014 6:00 Suomen metsäkeskuksen uudistaminen jatkuu
22.10.2014 1:10 Kestävätkö työ ja työelämä Suomessa?
22.10.2014 Pääministeri Alexander Stubbin puhe Berliinissä: Euroopan Venäjän-politiikka
21.10.2014 15:30 Uuden Peugeot 508:n myynti täyteen vauhtiin
21.10.2014 11:10 SSAB vahvistaa asemaansa Docol 1700 M:llä - uudella autoteollisuuden tarpeisiin kehitetyllä lujalla teräksellä
21.10.2014 10:26 Swedish Steel Prize -finalistit 2014 - mukana Timo Penttimiehen harvesterin syöttörullat!
21.10.2014 9:12 Wetteri Powerille uudet toimitilat Keminmaalle
21.10.2014 9:00 Haketusnäytös Kärsämäellä torstaina 30.10.
21.10.2014 8:43 Koneellisen istutuksen valinnassa parannettavaa
21.10.2014 7:50 UPM Kymmene, Veljekset Lehtomäki ja Ponsse järjestävät hakkuunäytöksen Multialla tänään tiistaina 21.10. kello 10-14
21.10.2014 7:33 Teboil D-päivä Turussa tänään tiistaina 21.10 klo 10.00 - 14.30
21.10.2014 6:52 Kysy Markulta XXL - vaihtotarjous.
21.10.2014 3:36 Kuormatilavertailukoe alumiinikuormatilan ja Terminator XXL kuormatilan välillä tehtiin FinMetko 2014 työnäytösalueella.cc.
21.10.2014 3:10 Katso video "Pitkästä viitosesta" - kuormatilan koko on omaehtoinen valinta.cc.
21.10.2014 1:40 KATSO TÄSTÄ AIKATAULU! Mercedes-Benz -nelivetomallit kiertueella 21.10. - 5.12.
20.10.2014 16:06 Käydään yhdessä metsässäsi!
20.10.2014 13:13 Uusi Team Finland -kasvuohjelma vauhdittaa yritysten kansainvälistymistä
20.10.2014 9:00 Virhydro tarjoaa varusteet ja tarvikkeet urakointiin nyt myös verkkokaupan kautta - TUTUSTU TÄSTÄ
20.10.2014 8:58 12.0 m pituinen vetoauto on todellinen tilaihme kevyen rangan- ja kolmosenajoon. Lisätilaa jopa 200%-250%.puu76.
20.10.2014 5:30 Timo Kallionpää Huittisista on VAK-tietäjä 2014
20.10.2014 4:03 "Pieni suuri keksintö". xxl
20.10.2014 3:45 Syksy 2014 XXL vaihtokamppanja . - Kuormakoon kasvatus edullista, nopeaa ja helppoa.
19.10.2014 20:10 Logset hakkuunäytös Puumalassa perjantaina 31.10.2014 - 8-pyöräinen LOGSET 6HP GTE harvesteri esittäytyy
19.10.2014 18:10 ProfiPro:n uusia metsäkoneiden tuotantotiloja rakennetaan Nivalassa
19.10.2014 17:22 Koivukuitupuun tuonti kasvussa
19.10.2014 17:20 Metsänomistajia koulutetaan käytännön metsänhoitotöissä
19.10.2014 17:10 Nuorilta omia ideoita liikenneturvallisuuden parantamiseen
19.10.2014 13:30 Kuka vastuussa : - Tunnistatko pankkojesi lujuusluokan? xxl
19.10.2014 11:00 Kulotus on metsänhoitoa luonnon ehdoilla
19.10.2014 5:11 Zetanosturi 5+4 ja 5+5 yhdistelmissä.puu76
19.10.2014 4:51 Pitkien 5+4 ja 5+5 yhdistelmätyyppien kääntyvyys yllättävän hyvä.puu76.
19.10.2014 0:35 Energiapuun kauppa, huhti-kesäkuu 2014 - Ostetusta energiapuusta jo puolet karsittua rankaa
18.10.2014 20:30 Stora Enso sai parhaat mahdolliset pisteet Nordic Climate Disclosure Leadership -indeksissä
18.10.2014 20:20 Metsä Tissue kansainvälisen energiatehokkuuskilpailun finaaliin
18.10.2014 16:00 Terminator XXL mallistossa ei ole unohdettu aerodynaamisten ominaisuuksien tärkeyttä tuloksentekoon ja liikenneturvallisuuteen.
18.10.2014 13:06 Nuoret ideoimaan liikenneturvallisuuden parantamista
18.10.2014 12:20 Äänekosken biotehtaan tuotteiden kuljetuksia Vuosaaren sataman kautta valmistellaan
18.10.2014 12:10 Uusi teknologia mahdollistaa 360 asteen näkymän kuorma-autonkuljettajille
18.10.2014 9:35 Auton maahantuonti
18.10.2014 5:30 Puutavarayhdistelmien kuormatilojen kokoon vaikuttavien tekijöitten suuruusluokat numeroina..
18.10.2014 4:25 Mitä 5+4 ja 5+5 yhdistelmätyypeillä haetaan ?puu76.
18.10.2014 1:55 Yhdistelmätyyppi 5+4 - ja "varasto rattailla". puu76
18.10.2014 1:03 Puutavarapankkojen kuormatilavertailu, - mukana myös Exte S 8 .cc
18.10.2014 0:53 Uusi kalastuslaki ja lohistrategia kohentavat heikkoja kalakantoja
17.10.2014 19:30 Tiekartta 2050: Hiilineutraali Suomi on haastava mutta mahdollinen tavoite
17.10.2014 16:00 Ministeri Räsänen Vuoden Poliisi -tilaisuudessa
17.10.2014 11:20 Yhdistelmätyyppi 5+4 numeroina.puu76
17.10.2014 10:11 Tenon sivujokien pintasukelluslaskennoissa havaittiin runsaasti kutulohia
17.10.2014 9:02 Vetoauton maksimikokoinen kuormatila.Lisätilaa 50% kolmosta ja100% 5,5 m kuitua.puu76
17.10.2014 7:48 Ratkaisevasti lisätilaa 76 tonnisiin.puu76
17.10.2014 7:15 Syksy 2014 XXL -vaihtokamppanja koskee nyt myös kuorma-auto - ja perävaunumyyjiä.
17.10.2014 6:00 Kurkiaura on aerodynamiikan mallinäyte
17.10.2014 4:44 Poliisiautoihin tarkkuusalkometrit
17.10.2014 0:07 Suomen metsäkeskuksen uudistaminen jatku
16.10.2014 21:08 SOIDEN SUOJELUSSA VAPAAEHTOISUUDEN MAHDOLLISUUTTA KANNATTAA SELVITTÄÄ
16.10.2014 19:00 Destian kartoitusrobotilla tarkkaa ja laadukasta maastoaineistoa
16.10.2014 10:10 Nokian-talvirenkaille yli 20 testivoittoa Pohjoismaissa ja Euroopassa
16.10.2014 10:00 MTK: Merkittävä suojeluteko ympäristöministeri Grahn-Laasoselta
16.10.2014 9:23 Kuormatilan koko on valintakysymys.
16.10.2014 8:15 Talvirenkaat fiksusti alle oman tarpeen ja sään mukaan
16.10.2014 5:30 Virkakielikampanja käyntiin

Näytä lisää »