Scania juhlii 125-vuotista taivaltaan05.02.2016 15.11
Tänä vuonna Scania juhlii yhtiön 125 vuotta jatkunutta innovaatioiden aikakautta. Scanian matka alkoi vuonna 1891 rautatievaunujen valmistuksesta ja se on edennyt monien vaiheiden kautta tämän päivän langattomilla tiedonsiirtoyksiköillä varustettujen ajoneuvojen valmistajaksi. Scania on selvinnyt niin vihamielisistä valtausyrityksistä kuin talouden kriiseistäkin. Nyt sen menestyksellinen matka jatkuu. Seuraavassa lyhyt yhteenveto Scanian historiasta sen perustamisvuodesta lähtien aina tähän päivään saakka: 1891 Yksityisomisteinen, rautatievaunujen valmistaja Vabis perustetaan Södertäljessä. Yhtiö valmistaa sekä tavara- että matkustajavaunuja. Noin 20 vuotta myöhemmin syntyy uusi yritys - Scania-Vabis - kun Vabis yhdistyy malmöläisen yksityisen konevalmistajan, Scanian kanssa. 1923 Scania-Vabiksen suunnittelija August Nilsson kehittää nelisylinterisen kansiventtiilimoottorin. Kuorma-autoissa ja linja-autoissa moottorin teho ja luotettavuus osoittautuvat suuriksi eduiksi. 1936 Scania-Vabis kehittää ensimmäisen dieselmoottorinsa, joka herättää suurta ihastusta ammattilehdistön testiajoissa. ”Yllätyksekseni tuskin kuulin moottorin ääntä”, kirjoitti eräs toimittaja. ”Sen sijaan tunsin sen tehon, kun bussi ampaisi eteenpäin kuin nuoli.” 1961 Scania-Vabiksen menestys ulottuu Brasiliaan. São Bernardo do Campossa, lähelle São Pauloa avataan ensimmäinen Ruotsin ulkopuolella sijaitseva tehdas. 1969 Legenda on syntynyt! Scania esittelee 350-hevosvoimaisen, 14-litraisen, turboahdetun V8-moottorin. Se on aikansa tehokkain moottori Euroopassa ja Scanian matalakierrosfilosofian pioneeri, jossa on suuri vääntömomentti moottorin alhaisilla kierroksilla. 1980 Scanian 2-sarja näkee päivänvalon. Tämä on Scanian ensimmäinen modulaariseen tuotantotapaan perustuva hyötyajoneuvosarja. 1988 Uusi 3-sarja esitellään ja seuraavana vuonna se voittaa ”Truck of the Year” -palkinnon. Scania pystyy nyt räätälöimään kuorma-autot asiakkaiden tarpeiden mukaan. 1995 4-sarja lanseerataan ja kuten edeltäjälleen sille myönnetään ”Truck of the Year” -palkinto seuraavana vuonna. 2000 1 000 000. Scania-ajoneuvo valmistuu tuotannosta. 2003 Euroopan laajuinen Scanian nuorten kuljettajien kilpailu (the Young European Truck Driver) järjestetään ensimmäisen kerran. Tämän jälkeen on kruunattu jo viisi uutta voittaa. 2009 Uusi, kiinalaisen bussivalmistaja Higerin kanssa rakennettu, Scania Touring -linja-auto näkee päivänvalon. Scania ja Higer aloittavat uuden luvun linja-autotuotannossa ja alkavat valmistaa maailman markkinoille linja-autoja Kiinassa. 2010 Voima jyrää, kun Scanian uusi 730-hevosvoiman V8-moottori tulee markkinoille. Se on aikansa tehokkain kuorma-automoottori maailmassa - ja lisäksi polttoainetaloudellinen. 2011 Scania esittelee Euroopan ensimmäisen Euro 6 -kuorma-auton – kaksi vuotta ennen lain edellyttämää ajankohtaa. 2013 Uudet Streamline-kaukoliikenneohjaamot esitellään. 2015 Scania toimittaa 150 000. langattomalla tiedonsiirtojärjestelmällä varustetun kuorma-auton. Scania edistää maailmanlaajuisesti kestäviä kuljetusratkaisuja. Scania on paljon muutakin kuin sen tuotteet. Vuonna 2016 haluamme kiinnittää entistä enemmän huomiota myös Scanian tärkeimpään voimavaraan – sen henkilöstöön. Yhdessä olemme muokanneet menneisyyttä ja yhdessä rakennamme tulevaisuutta. Scania-konserni on yksi maailman johtavista kuorma- ja linja-autojen sekä meri- ja teollisuusmoottoreiden valmistajista. Vuonna 2015 konsernin liikevaihto oli noin 10,4 mrd. euroa ja sen palveluksessa oli vuoden 2015 lopussa noin 44 000 henkilöä. Scania toimii yli sadassa maassa ja tuotantoa sillä on sekä Euroopassa että Latinalaisessa Amerikassa. |