Ajankohtaista Uudeltamaalta: Suomalaiset autoteollisuuden digitaalisen murroksen arkkitehteina

04.02.2016 6.45

Tekes tiedottaaHelsinkiläisen pk-yrityksen Rightwaren taustalla on kokemusta peleistä, mobiilista ja varsinkin grafiikasta.

Idea digitaalisista käyttöliittymistä syntyi vuonna 2008 perustajien työskennellessä PC-suorituskykyohjelmistoja valmistavalla suomalaisella Futuremarkilla. Mukaan keskusteluihin tuli myös Audi, jolla oli halukkuutta uudistaa autojensa käyttöliittymä ja saada käsiinsä työkalut demojen luomiseksi tätä varten.

Vuoden 2009 lopussa sarjayrittäjä Tero Sarkkinen perusti Rightwaren ostamalla käyttöliittymäaihion ja mobiililaitteiden suorituskyvyn mittausohjelmiston Futuremarkilta. Mobiilipuoli irtautui myöhemmin omaksi yrityksekseen Basemarkiksi. Yritysostossa oli mukana kaksi suomalaista pääomasijoitusyhtiötä Inventure ja Nexit. Sijoittajia houkutti aasialaisille kännykkävalmistajille suunnattu helppo käyttöliittymätyökalu, jolla tehdä puhelimista oman näköisiä.

”Emme kovasta yrityksestä huolimatta onnistuneet rakentamaan kestävää liiketoimintaa kulutuselektroniikkavalmistajien suuntaan ja kesällä 2013 teimme päätöksen keskittyä kokonaan autoteollisuuteen. Jos Audi oli niin kiinnostunut digitaalisista käyttöliittymistä, muut tulisivat ennemmin tai myöhemmin perässä. Meidän teknologiamme suuria saavutuksia oli ja on edelleen on se, että 2D- ja 3D-grafiikka pyörii hyvin edullisillakin suorittimilla. 2014 alussa suurilla kuluttajaelektroniikkamessuilla Audi julkisti uuden sporttimallinsa TT:n, jossa oli meidän softamme päällä pyörivä täysin digitaalinen mittaristo. Sen jälkeen alkoivat puhelimet soida”, sanoo toimitusjohtaja Jonas Geust.

Luksusmalleista kohti keskiluokkaa

Rightwarella on yhteistyötä 15 autovalmistajan kanssa, joista Geust ei sopimusteknisistä syistä voi yllämainitun lisäksi mainita kuin Nissanin. Toimistot löytyvät Euroopasta, Yhdysvalloista ja Aasiasta. Lähivuosien aikana 25 miljoonaa autoa varustetaan Rightwaren teknologialla.

”Premium-autoista siirrytään enemmän volyymimalleihin. Me tarjoamme valmistajille alustan, jonka he muokkaavat haluamakseen. Lisäksi meiltä saa konsultointia ja teknistä apua, kuten softapäivityksiä ja käyttöönottotukea. Ohjelmistomyynti on meille kevyesti tärkein juttu, emme esimerkiksi tarjoa design-apua kuin poikkeustapauksissa. Myös suuret komponenttivalmistajat, kuten Continental ja Bosch käyttävät suunnittelutyökaluamme.”

Viime vuonna Rightware kasvoi 100 prosenttia liikevaihdon ollessa neljä miljoonaa euroa. Tänä vuonna tavoitellaan sen tuplaamista. Työntekijöitä on yhteensä 55. Tuotekehitys on vankasti Suomessa, vaikka bisnes on globaali.

”Kasvuodotukset perustuvat nopeasti kasvaviin autojen tuotantomääriin. Haluamme tuoda autovalmistajille maksimaalisen lisäarvon halvan yksikköhinnan sijaan”, Geust kertoo.

Teollisuudenala muutoksessa

Autoteollisuutta pidetään hyvin vanhoillisena ja hitaana. Jonas Geustilla on toinenkin näkökulma.

”Ohjelmistoyrityksenä olemme tietenkin tottuneet nopeisiin liikkeisiin. Autovalmistajiin on kuitenkin sisäänrakennettu äärimmäinen huolellisuus, sillä liikkuvat metallilaatikot on tehtävä mahdollisimman turvalliseksi. Samaan aikaan teollisuus on muutoksen kourissa erityisesti sähköautojen, kuten Tesla ja Faraday Future, kanssa. Meidän on päästävä käsiksi näiden lisäksi perinteisempiin valmistajiin. Toimimme osaltamme suuren muutoksen mahdollistajana, ja autoteollisuudella on ihan oikeasti tahtotila muuttua – suht nopeastikin.”

Käyttäjäkokemus on tärkein

Autonvalmistajat ovat brändinluomisen mestareita ja löytyvät aina arvokkaimpien tuotemerkkien listoilta. Autot herättävät valtavasti tunteita ja digitaalisen käyttöliittymän avulla kuluttajan pitää pystyä jatkamaan matkapuhelinten ja tablettien tuomaa digielämäänsä autoon istuessa.

”Ei kukaan kiinnostu enää pelkästä moottorin tai tavaratilan katselusta. Kuluttajan pitää saada grafiikasta wau-efekti ja päästä helposti käsiksi omiin soittolistoihin ja muuhun henkilökohtaiseen dataan. Myöhemmin voimme tuoda näytölle palveluja, kuten vapaaseen parkkipaikkaan opastaminen tai tarjoukset läheisissä kaupoissa. Eri kohderyhmien mieltymyksetkin pitää ottaa huomioon. Brittiaristokraatti haluaa ehkä jatkaa jalopuupaneeliaan digitaalisesti ja nuori kiinalainen miljonääri käyttöliittymän täyteen bling-blingiä. Itseajavat autot ovat sitten suuri askel eteenpäin. Kun kädet irrotetaan ratista, kuljettaja haluaa tietää pikkutarkasti mitä tapahtuu. Siihen graafiset käyttöliittymät ovat omiaan tulkatessaan ihmisille mitä kone meinaa seuraavaksi tehdä ja antaessaan kuljettajalle vielä mahdollisuuden vaikuttaa ohjaukseen.”

Rightware osallistui vuonna 2013 Tekesin ja UCLA-yliopiston Global Access -ohjelmaan, josta saa ammattilaisten apua Yhdysvaltain markkinoille menoon. Tulokset puhuvat puolestaan, sillä USA on yritykselle Euroopan jälkeen tärkein kasvumarkkina. Henkilöstöä on paikan päällä yhteensä neljä. Länsirannikolla keskitytään uudenlaisiin autohankkeisiin. Perinteiseen moottorikaupunkiin Detroitiin yritys on sijoittanut kaksi suomalaista teknistä kaveria.

”Ehkä poikkeuksellista, mutta emme ole tarvinneet paikallisia henkilöitä, sillä teknisen henkilöstön pitää tuntea alustamme läpikotaisin ja luotamme omaan osaamiseen. Paikan päällä oleminen on ehdoton edellytys, sillä voimme mennä tunnin sisällä esittelemään tehdyt muutokset. Detroitissa on läsnä kuusi maailman suurinta valmistajaa, jotka tekevät puolet maailman autoista. Ei heidän kansaan pääse eteenpäin toisesta maasta käsin. Ensimmäiset Rightwaren teknologialla varustetut jenkkiautot ovatkin menossa tuotantoon tämän vuoden aikana.”

Epäsuoraa kilpailua on jonkin verran yksinkertaisissa ajotietokoneissa sekä suoraan graafisissa käyttöliittymissä. Rightwarella menee hyvin, sillä yritys hätyyttelee jo 50 prosentin markkinaosuutta digitaalisissa käyttöliittymissä.

Autojen tulevaisuus

”Osa autovalmistajista vielä pohtii pitäisikö digitalisoida ja toiset miettivät jo siitä seuraavaa askelta. Varmaa on, että näyttöjen määrä ja heijastusnäytöt lisääntyvät ja digilaitteiden pitää toimia yhteen saumattomasti autoon istuessa. Keski-Euroopan ja Yhdysvaltojen ruuhkissa istutaan tunteja autossa päivittäin, joten kuljettajaa pitää sekä viihdyttää että huolehtia hänen vireystilastaan.”

Tekesin lainarahoituksella Rightware on kehittänyt ohjelmistoaan. Nuorten innovatiivisten yritysten rahoitus auttoi aikanaan päätöksen teossa, kun yritys keskittyi autoihin kulutuselektroniikan sijaan. Se myös auttoi tulevaisuuden suuntien hahmottamisessa. Vaikka yritys on edelleen keskittynyt autoihin, sen alustaa voi käyttää melkein missä vain – lentokoneissa, lääketieteellisissä laitteissa ja teollisuus- ja kiinteistöautomaatiossa. Myös Teollisuussijoitus on sijoittanut yhtiöön.

Lisätietoja

Jonas Geust
Toimitusjohtaja
Rightware
p. 040 502 2712
jonas.geust (at) rightware.com

www.rightware.com

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"

Näytä lisää »