Tallinnan kaupunki on asettanut taksiyrittäjille maksukatot. Tähän mennessä yrittäjät ovat voineet hinnoitella kyytinsä miten ovat halunneet.
Tämä on aiheuttanut sen, että saman matkan hinnoissa on eri taksifirmoilla ollut huimat erot.
– Kyse oli isosta ongelmasta. Yleisesti saatettiin periä viiden, jopa viidentoista euron kilometrihintoja, kertoo Tallinnan liikennelaitoksen johtaja Ruth Pärn.
Maksukatot voitiin asettaa, koska laki muuttui lokakuun alussa.
Enimmäishinnat perustuvat kuluihin
Jo vuosia suomalaismatkailijatkin ovat saaneet tuta, miten villejä taksien käytännöt ovat Tallinnassa. Epähuomiossa kalliin kyydin napannut matkailija on saattanut joutua pulittamaan kymmeniä euroja sataman ja hotellin välisestä matkasta. Ei enää.
Nyt perusmaksu eli kyydin aloitusmaksu voi olla enintään 5,50 euroa. Kilometritaksa voi olla enimmillään 1,10 euroa ja odottelun hinta 24,20 euroa tunnilta.
– Hinnat voivat aina olla pienemmät, Pärn sanoo.
– Maksukatot perustuvat keskipalkkaan ja polttoaineen hintaan.
Pyydä kuitti!
Pärn muistuttaa, että ennen taksiin nousemista asiakkaan kannattaa aina tarkistaa hinnasto, jonka pitäisi löytyä matkustajanpuoleisesta ikkunasta tai ovesta. Kyydin lopuksi pitää aina muistaa pyytää kuittia.
– Jos kuljettaja ei anna kuittia, asiakkaan ei tarvitse maksaa kyydistä mitään, Pärn sanoo.
Usein ylihintaa laskuttavien taksien uhreiksi ovat sattuneet matkailijat. Suomenlahden yli tehdään vuosittain liki kahdeksan miljoonaa laivamatkaa. Suomalaismatkailijat tuovat Tallinnalle ja Virolle huomattavat tulot.
– Maksukatto on asetettu siksi, että haluamme suojella Tallinnan ja koko Viron mainetta.
Tosin paikallisetkin ovat saaneet tuntea nahoissaan taksiyrittäjien härskit hinnat. Pärnilla on itselläänkin huonoja kokemuksia.
– Kruunuajalla olin mukana Tallinnassa taksimatkalla, jossa lyhyestä kyydistä vaadittiin kolmea tuhatta kruunua eli 191 euroa, Pärn kertoo.