Puutavaran HCT-yhdistelmien tutkimus

22.11.2015 19.15

 

projekti_434_product

Puutavaran HCT-yhdistelmien kokeilut

27.4.2015
Suomessa HCT (High Capacity Transport) -ajoneuvoilla tarkoitetaan nykyisin sallittua suurempia ajoneuvoja eli yli 25,25 metriä pitkiä tai yli 76 tonnia painavia kokonaismassan yhdistelmiä. Raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien suurimpia sallittuja mittoja ja massoja koskeva asetusmuutos tuli voimaan 1.10.2013. Muutos koskee asetusta ajoneuvojen käytöstä tiellä (4.12.1992/1257). Asetuksen perusteluissa esitettiin tarpeelliseksi käynnistää enimmäispainoja tai -mittoja suurempien ajoneuvojen ja yhdistelmien kokeiluja. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myöntää HCT-kuljetuksille ajoneuvo- ja kuljetusreittikohtaisia poikkeuslupia.

Tällä hetkellä kaksi puutavara-ajoneuvoa on saanut Suomessa HCT-kokeiluluvan. Lisäksi Trafissa on käsiteltävänä puutavarayhdistelmiä koskevia kokeilulupahakemuksia.

Alla käynnissä olevat puutavaran HCT-yhdistelmien kokeilut

Orpe Kuljetus Oy

Orpe Kuljetus Oy sai lokakuussa 2014 kokeiluluvan HCT-ajoneuvoyhdistelmälle, jota käytetään UPM-Kymmene Oy:n Itä-Suomen alueen kuljetuksiin. Ajoneuvoa käytetään UPM:n eri tuotantolaitoksia yhdistävällä reitillä, jolla tehdään eri puulajien vaihtoa tuotantolaitosten välillä. Tutkittavassa HCT-konseptissa ajoneuvokapasiteetin käyttö pyritään maksimoidaan mm. meno-paluukuljetuksia hyödyntämällä. Ensimmäisten kokeilukuukausien ajalla Orpen HCT-ajoneuvon kuljettajat eivät ole havainneet merkittäviä ongelmia tai eroja normaaleihin yhdistelmäajoihin verrattuna. Liikennöinnin sujuvuutta on tarpeen kehittää lähinnä terminaalivaiheissa.

HCT-rekka tiella
Kuva: Orpe Kuljetus Oy

Lisätietoja: 
Orpe Kuljetus Oy, toimitusjohtaja Seppo Ora, puh. 040 961 7118
UPM-Kymmene Oyj, kehitysasiantuntija Janne Kukkura, puh. 040 548 6305

Ketosen Kuljetus Oy

Ketosen Kuljetus Oy sai maaliskuussa 2015 kokeiluluvan 104-tonniselle HCT-yhdistelmälle. Ajoneuvo tulee liikennöimään Inarista Rovaniemen rautatieterminaaliin ja Kemiin. Kuljetukset käynnistyvät kesän 2015 aikana. Yritys kuljettaa pääosin Metsähallituksen mutta myös Stora Enso Oyj:n ja Metsä Groupin puuta.

HCT-rekka piirretty
Kuva: Scania / Ketosen Kuljetus Oy

Lisätietoja:
Ketosen Kuljetus Oy, toimitusjohtaja Risto Ketonen, puh. 0400 157 747
Metsähallitus, kehittämisasiantuntija Ari Siekkinen, puh. 0400 292 131

Puutavaran HCT-yhdistelmien tutkimus

HCT-ajoneuvojen kokeilulupiin sisältyy tutkimusvelvoite. HCT-kokeilulupien haltijat raportoivat tutkimustuloksistaan Trafille. Tämän sivuston tavoitteena on koota yhteen ja tiedottaa puutavaran HCT-ajoneuvoja koskevista tuoreimmista tutkimustuloksista. Sivustoa päivitetään muutaman kerran vuodessa uusien tutkimusten valmistuttua.

HCT-tutkimusten keskeisenä tavoitteena on tunnistaa ja kehittää turvallisia, ympäristöystävällisiä, tehokkaita ja liikenneinfrastruktuuria vähän rasittavia HCT-ajoneuvoyhdistelmiä. Näin ollen tutkimuksissa on kuljetus- ja lastinantajayritysten kannalta keskeistä verrata HCT-kuljetusten vaikutuksia kuljetuskustannuksiin ja arvioida HCT-ajoneuvojen käytön laajentamista kokeilujakson jälkeen. HCT-ajoneuvoyhdistelmien ulkoiset vaikutukset, siirtymäpotentiaali HCT-kuljetuksiin sekä HCT-logistiikan vaikutukset sekä yritysten että tienpidon kustannuksiin tulevat yhdessä vaikuttamaan HCT-kuljetusten mahdolliseen vakinaistamiseen kokeilujakson jälkeen sekä vakinaistamisen edellyttämiin tieliikenne¬infrastruktuurin investointipäätöksiin.

Alla puutavaran HCT-tutkimuksen teemat

Kuljetustalous

Kotimaisen puutavaran maantiekuljetuskustannukset ovat vuosittain yli 300 miljoonaa euroa (Metsäteho Oy). Ajoneuvon kokonaispainon kasvaessa hyötykuorman suhteellinen osuus painosta nousee. Tällöin kuljetettua tonnia kohti laskettu kuljetuskustannus laskee, mikäli ajoneuvon lastausaste pysyy samana. Metsäteho Oy:n laskelmissa 84- ja 94-tonnisilla yhdistelmillä saavutetaan parinkymmenen prosentin säästö kuljetettua tonnia kohden, kun mahdollisia siirtokuormauksia ei oteta huomioon. Suuret HCT-ajoneuvot eivät useinkaan pysty ajamaan käyttökohteeseen suoraan metsästä, joten käytännössä siirtokuormaus on usein tarpeen. Tämä vähentää HCT-kuljetusten kustannusetua. Terminaalivaiheella voi kuitenkin olla useita logistisia etuja, joiden kustannusvaikutusta ei ole vielä pystytty arvioimaan. Siirtokuormaus voidaan myös korvata täysien ja tyhjien perävaunujen vaihdolla.

Puutavarakuljetusten kustannukset erilaisilla ajoneuvoyhdistelmillä, €/t
Puutavara-ajoneuvon kuljetettua tonnia kohden lasketut kustannukset kuljetusmatkan mukaan (ei sisällä siirtokuormauksia). HCT-yhdistelmien kilpailukyky paranee kuljetusmatkan pidentyessä. Lähde: Venäläinen & Korpilahti, 2015.

Käynnissä olevia ja valmistuneita tutkimuksia:

  • Venäläinen, Pirjo & Antti Korpilahti (2015). HCT-ajoneuvoyhdistelmien vaikutus puutavarakuljetusten tehostamisessa. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja:
    www.tem.fi/ajankohtaista/
    julkaisut?C=98033&xmid=5456/

    Lisätietoja: erikoistutkija Pirjo Venäläinen, Metsäteho Oy, puh. 040 8214 942

Kuljetusvirrat

Vuonna 2013 Suomessa kuljetettiin metsäteollisuuden tehtaille yhteensä 51,8 milj. m3puutavaraa, josta 87 % oli kotimaista ja 13 % tuontipuuta (Metsäteho Oy). Vuonna 2013 Metsäteho Oy:n kuljetustilasto kattoi 81 % puutavaran kotimaan kokonaiskuljetusmäärästä. Lisäksi kiinteitä puupolttoaineita kuljetettiin lämpö- ja voimalaitoksiin ja puun pienpolttoon yhteensä 18,8 milj. m3. Tästä suurin osa on metsähaketta ja metsäteollisuuden sivutuotteena syntyvää kuorta ja purua. (Metsäntutkimuslaitos)

Autokuljetusten osuus tehtaille toimitetusta kotimaisesta ainespuusta on vaihdellut 70–80 %:n välillä. Kotimaisen puutavaran kuorma-autokuljetusten volyymi oli 44,7 milj. m3 ja 4 184 milj. m3km vuonna 2013 (Metsäteho Oy). Kotimainen energiapuu kuljetetaan lähes täysin autoilla keskimääreisesti lyhyen kuljetusmatkan takia. Vuonna 2014 Suomeen tuotiin kuorma-autoilla noin 7 milj. m3 pyöreää puutavaraa sekä noin 8 milj. m3 puuhaketta ja puujätettä (Tullin Uljas-tilastotietokannan tonnimääräiset kuljetusvolyymit on muutettu kuutioiksi kertoimella 1,2).

Suomen metsäteollisuus suunnittelee lähivuosille merkittäviä tuotantolaitosinvestointeja. Lisäksi maassa on useita investointihankkeita energiapuuta käyttäviin voimalaitoksiin sekä metsäteollisuuden sivuvirtoja hyödyntäviin biojalostamoihin. Toteutuessaan investointihankkeet lisäävät puun vuosittaista käyttöä yli 5 miljoonaa kuutiota jo lähivuosina. Vuoteen 2020 mennessä puun vuosittainen käyttö voi kasvaa jopa yli 15 miljoonaa kuutiota. Puun käytön voimakas kasvu asettaa useita haasteita logistiselle järjestelmälle. Kuljetusten merkittävän kasvattamisen haasteena ovat mm. metsäkuljetusalan kuljettajapula ja rautatiekuljetusverkon rajallisuus useilla puunhankinta-alueilla. Puun hankinta-alueiden laajuutta tulee kasvattaa, mikä asettaa uusia tarpeita kuljetusten tehostamiseksi.

Tuodun ja kotimaisen ainespuun vuosittainen käyttö
Tuodun ja kotimaisen ainespuun vuosittainen käyttö tuotantosuunnittain 2013 ja arvio vuodelle 2020 tiedossa olevien teollisuuden investointisuunnitelmien pohjalta (1 000 m3/v). Arvio sisältää Kemijärvelle ja Kuopioon suunnitellut tehdasinvestoinnit. Lähde: Räsänen lähteessä Venäläinen & Korpilahti, 2015.

Käynnissä olevia ja valmistuneita tutkimuksia:

  • Venäläinen, Pirjo & Antti Korpilahti (2015). HCT-ajoneuvoyhdistelmien vaikutus puutavarakuljetusten tehostamisessa. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja:
    www.tem.fi/ajankohtaista/
    julkaisut?C=98033&xmid=5456/

    Lisätietoja: erikoistutkija Pirjo Venäläinen, Metsäteho Oy, puh. 040 8214 942

HCT-kuljetuskäytävät

HCT-ajoneuvojen hyödyntämiselle on merkittävä potentiaali juuri puutavarakuljetuksissa, jotka ovat keskipainoltaan raskaita. Toisaalta puutavarakuljetuksissa haasteena on HCT-ajoneuvojen kannalta se, että puukuljetusreittien lähtöalueet vaihtelevat paljon ja painottuvat paljon kantavuudeltaan heikolle alemmalle tieverkolle. Puutavaralogistiikan tehokkuudella ja kustannustasolla on merkitystä myös metsäsektorin kansainväliselle kilpailukyvylle. Metsätaloudella ja puutavarakuljetuksilla on tärkeä työllistävä ja taloudellinen vaikutus koko Suomessa, mutta varsinkin maaseutualueilla. Toimivalla puutavaralogistiikalla on mahdollisuus parantaa kotimaisen puun kustannustehokasta hyödyntämistä puun kysynnän kasvaessa merkittävästi uusien teollisuusinvestointien myötä.

Mikäli nykyistä suuremmat HCT-yhdistelmät tullaan pysyvästi sallimaan, suurimpana haasteena tulevat olemaan siltojen painorajoitukset ja tieverkon kantavuus. Tie- ja siltaverkon investointi- ja rahoitustarpeisiin tulee varautua ajoissa, koska elinkeinoelämä ei pysty saavuttamaan riittävää hyötyä yksittäisistä HCT-ajoneuvoista. HCT-ajoneuvoihin perustuva logistiikka tulee vaatimaan myös sen tarpeita vastaavaa terminaali- ja kuormauspaikkaverkostoa.

Rajalliset kuljetusinfrastruktuurin investointi- ja kunnossapidon resurssit edellyttävät tunnistettavien kehittämiskohteiden priorisointia. HCT-kuljetuksissa on olennaista, että niitä voidaan hyödyntää tarpeeksi pitkillä kuljetusreiteillä. Metsäteho Oy:n laatiman esiselvityksen yhteydessä on laadittu alustava ehdotus puutavaran HCT-kuljetuskäytäviksi, joiden infrastruktuurissa tulisi erityisesti ottaa huomioon HCT-kuljetusten erityisominaisuudet.

Suomen kartta, jossa kuljetuskäytäväehdotukset
Alustava ehdotus puutavaran HCT-kuljetuskäytäviksi. Lähde: Venäläinen & Korpilahti, 2015.

Käynnissä olevia ja valmistuneita tutkimuksia:

  • Venäläinen, Pirjo & Antti Korpilahti (2015). HCT-ajoneuvoyhdistelmien vaikutus puutavarakuljetusten tehostamisessa. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja:
    www.tem.fi/ajankohtaista
    /julkaisut?C=98033&xmid=5456/

    Lisätietoja: erikoistutkija Pirjo Venäläinen, Metsäteho Oy, puh. 040 8214 942

Liikenteen turvallisuus ja sujuvuus

HCT-ajoneuvojen liikenneturvallisuuden kannalta keskeistä on tutkia mm. jarrutusmatkoja eri olosuhteissa, kytkentälaitteiden kestävyyttä, ohitustilanteita sekä ajoneuvon stabiliteettia esimerkiksi ohitus- tai väistötilanteissa. HCT-ajoneuvon liikenneturvallisuuteen voi joissakin tilanteissa vaikuttaa myös liikennöinnin sujuvuus (esimerkiksi mäissä, risteyksissä ja liikenneympyröissä).

Oulun yliopisto on tutkinut muun muassa puutavaran HCT-yhdistelmien stabiliteettia ja liikennöinnin sujuvuutta kokeilulupahakemusten yhteydessä sekä simuloimalla että ajoratatutkimuksena. HCT-kokeilulupa myönnetään vain riittävän stabiileiksi havaituille yhdistelmille. Stabiliteettitutkimusta tullaan tekemään myös liikennöiville HCT-puutavarayhdistelmille tämän vuoden aikana. HCT-yhdistelmien liikennöinnin sujuvuudessa ei ole havaittu merkittäviä ongelmia. HCT-kokeilulupia on haettu uusille yhdistelmille, joiden moottoriteho on korkea.

HCT-yhdistelmien jarrutusmatkoja (varsinkin talviolosuhteissa) Oulun yliopisto tulee tutkimaan vuoden 2015 aikana käynnistyvässä tutkimuksessa. Ohitustilanteista on käynnissä Aalto-yliopiston kameratutkimus.

ADAMS-mallinnus
Oulun yliopiston tekemä ISO 3888-1 -standardin mukainen kaksoiskaistanvaihtokokeen ADAMS-mallinnus (60 km/h:n nopeudessa).

Käynnissä olevia ja valmistuneita tutkimuksia:

  • Oulun yliopistossa käynnistyvä tutkimus HCT-puutavarayhdistelmien ajostabiliteetista, rengastusvaihtoehtojen vaikutuksesta yhdistelmän liikkuvuuteen ja hallittavuuteen sekä vetolaitteiden kulumisesta. Lisätietoja: professori Mauri Haataja, Oulun yliopisto, puh. 050 350 2182
  • Aalto-yliopiston käynnissä oleva kameratutkimus Liikennevirastolle HCT-ajoneuvojen ohitustilanteista.
  • Venäläinen, Pirjo & Antti Korpilahti (2015). HCT-ajoneuvoyhdistelmien vaikutus puutavarakuljetusten tehostamisessa. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja.
    www.tem.fi/ajankohtaista/
    julkaisut?C=98033&xmid=5456/

    Lisätietoja: erikoistutkija Pirjo Venäläinen, Metsäteho Oy, puh. 040 8214 942 ja professori Mauri Haataja, Oulun yliopisto, puh. 050 350 2182

Polttoaineen kulutus ja päästöt

Yksittäisen ajoneuvon polttoaineen kulutukseen vaikuttavat useat itse ajoneuvosta, lastista, kuljetusreitistä ja ajo-olosuhteista johtuvat tekijät. Lisäksi tulee ottaa huomioon koko logistiikkaketjun muutosten vaikutukset polttoaineen kulutukseen (lastausasteiden kehitys, ajoneuvosuoritteen vähentyminen, erikokoisten ajoneuvojen hyödyntäminen erilaisilla kuljetusreiteillä jne.).

HCT-ajoneuvojen polttoaineen kulutuksen tutkiminen on tärkeää paitsi viranomaisten kannalta (ajoneuvopäästöjen ja niiden ympäristö- ja terveysvaikutusten kannalta) myös yritysten kannalta (polttoainekustannuksilla on suuri osuus ajoneuvojen kokonaiskustannuksista). Ruotsissa tehdyissä ETT-tutkimuksissa on todettu, että vertailtaessa 90 tonnin ETT-ajoneuvoa samalla reitillä kulkevaan 60 tonnin verrokkiajoneuvoon, polttoaineen kulutus kuljetettua tonnia kohden laskee 21 %. Myös Metsäteho Oy:n arvioiden mukaan HCT-yhdistelmät tulevat laskemaan merkittävästi kuljetettua kuutiota kohden laskettua polttoaineen kulutusta. Polttoaineen kulutusta tullaan tutkimaan tarkemmin HCT-kokeiluajoneuvojen osalta.

Pylväsdiagrammi polttoaineen kulutuksesta erikokoisilla puutavarayhdistelmillä
Kuljetettua kuutiota kohden laskettu polttoaineen kulutus selvästi pienenee puutavarayhdistelmän koon kasvaessa. Ero HCT-ajoneuvojen eduksi kasvaa kuljetusmatkan pidentyessä. Lähde: Venäläinen & Korpilahti, 2015.

Käynnissä olevia ja valmistuneita tutkimuksia:

  • Metsäteho Oy:ssä käynnistyvä tutkimus puutavaran HCT-ajoneuvojen polttoaineen kulutuksesta ja päästöistä. Lisätietoja: erikoistutkija Pirjo Venäläinen, Metsäteho Oy, puh. 040 8214 942
  • Venäläinen, Pirjo & Antti Korpilahti (2015). HCT-ajoneuvoyhdistelmien vaikutus puutavarakuljetusten tehostamisessa. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja:
    www.tem.fi/ajankohtaista/
    julkaisut?C=98033&xmid=5456/

    Lisätietoja: erikoistutkija Pirjo Venäläinen, Metsäteho Oy, puh. 040 8214 942

Tie- ja siltarasitus

Yhteiskunnalle HCT-kuljetusten suurin kustannusvaikutus seuraa silta- ja tieverkon painorajoituksia vähentävistä investoinneista. Yksittäisen ajoneuvon painon nousu lisää tierasitusta, mutta rasitusvaikutusta voidaan vähentää lisäämällä ajoneuvon akselien ja paripyörien määrää. Mikäli HCT-ajoneuvojen kuormausasteet pysyvät yhtä korkeina kuin pienempienkin ajoneuvojen, liikennöivien ajoneuvojen lukumäärä ja siten tien kokonaisrasite ja siitä seuraavat tiestön huoltokustannukset jopa laskevat. Puutavaran HCT-kokeilulupahakemusten lähtökohtana on ollut pitäytyminen nykyisin sallituissa akseli- ja ajoneuvomassoissa.

Raskaiden ajoneuvojen tie- ja siltarasitukseen liittyen on käynnissä muun muassa Liikenneviraston tutkimuksia. Lisäksi Oulun yliopisto tulee tutkimaan HCT-puutavarayhdistelmien rasitusvaikutuksia tämän vuoden aikana käynnistyvässä tutkimuksessa.

Taulukko ajoneuvoyhdistelmien vaikutukseseta tierasitukseen
Erilaisten puutavaran ajoneuvoyhdistelmien vaikutus tierasitukseen. Rasitus on laskettu ns. neljännen potenssin säännön avulla. Lähde: Venäläinen & Korpilahti, 2015.

Käynnissä olevia ja valmistuneita tutkimuksia:

  • Oulun yliopistossa käynnistyvä tutkimus HCT-puutavarayhdistelmien tie- ja siltarasituksesta. Lisätietoja: professori Mauri Haataja, Oulun yliopisto, puh. 050 350 2182
  • Venäläinen, Pirjo & Antti Korpilahti (2015). HCT-ajoneuvoyhdistelmien vaikutus puutavarakuljetusten tehostamisessa. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja:
    www.tem.fi/ajankohtaista/
    julkaisut?C=98033&xmid=5456/

    Lisätietoja: erikoistutkija Pirjo Venäläinen, Metsäteho Oy, puh. 040 8214 942

Linkkejä

Trafi/HCT: www.trafi.fi/tieliikenne/
luvat_ja_hyvaksynnat/hct-rekat

Ruotsin HCT-tutkimus: 
www.skogforsk.se/EnergiEffektivaTransporter/

Lisätietoja puutavaran HCT-tutkimuksesta:
Erikoistutkija Pirjo Venäläinen, Metsäteho Oy, puh. 040 8214 942, pirjo.venalainen(at)metsateho.fi

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin

Näytä lisää »