Rengaspaineiden säätöjärjestelmiä (CTI) on ollut käytössä raskaissa ajoneuvoissa 1940-luvulta lähtien. Järjestelmän avulla pystytään käyttämään tilanteeseen (eli olosuhteisiin, kuormitukseen ja ajonopeuteen) nähden sopivia rengaspaineita jatkuvien maksimipaineiden sijasta. Puutavara-autoihin CTI-järjestelmiä on asennettu mm. Kanadassa, Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa. Suomessa CTI-järjestelmä on käytössä 21:ssä Metsähallituksen puuta kuljettavassa ajoneuvossa.
CTI-järjestelmien vaikutuksia kartoittaneiden tutkimusten tuloksia on koottu Metsähallituksen ja Metsäteho Oy:n yhteiseen tuloskalvosarjaan.
Puutavara-auton renkaan kosketusala tiehen suurenee jopa kolmanneksen, kun rengaspaine lasketaan täysistä paineista metsätiepaineisiin. Metsätehon laskelmien mukaan rengaspaineen laskeminen vähentää tiekuormaa (kg/cm2) 11–17 % renkaan sijainnista riippuen.
CTI:n käyttö vähentää metsäautoteiden urautumista. Normaalipaineilla ajon jälkeen urien syvyys on noin 2,5–3-kertainen verrattuna alennetuilla paineilla ajon jälkeen. Lisäksi rengaspaineen madaltaminen parantaa puutavara-auton vetokykyä mäkiajossa, ehkäisee auton kiinnijuuttumista, helpottaa auton liikkeellelähtöä puun varastopaikoilta sekä vähentää ajoneuvon ja kuljettajan tärinäaltistusta ja renkaiden kulumista. Kuljetusajoneuvojen polttoaineen kulutukseen CTI:n käytöllä ei ole havaittu merkittäviä vaikutuksia.
Pienemmän tierasituksen takia sekä Suomessa että muissa maissa tieviranomaiset ovat antaneet CTI-ajoneuvoille ajolupia myös kelirikkorajoitusten aikana. Metsähallituksella on laaja oma metsäautotieverkosto, jonka kunnossapitokuluja CTI-järjestelmän käyttö pienentää. Metsähallitus on ottanut syksyn 2015 aikana käyttöön monitorointijärjestelmiä, joilla voidaan seurata ja varmentaa CTI-järjestelmien käyttöä.
Tuloksia tutkimuksesta:
Siekkinen, A. & Korpilahti, A. 2015.
Metsätehon tuloskalvosarja 13/2015.
Lisätietoja:
Ari Siekkinen
Metsähallitus
puh. 0400 292 131
Pirjo Venäläinen
Metsäteho Oy
puh. 040 8214 942