Puutavarayhdistelmien jarrutustehot ovat kasvaneet nippujen sidontavoimia suuremmiksi.
24.04.2016 13.00
Puutavarayhdistelmien jarrutustehot ovat kasvaneet lähes 50% uusien jarrutusjärjestelmien ansiosta. Uusin uutuus on automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka reagoi automaattisesti suurtehojarrutuksella edessä olevaan esteeseen. Yhdistelmän kova hidastuvuus asettaakin nyt kuormansidonnan ja kuormatilan liukuestepinnat aivan uusien haasteitten eteen.
Testit ovat osoittaneet uusien vaatimusten tarpeellisuuden.
Puutavarayhdistelmille on tehty viranomaisseurannassa jarrutustestejä asetustenmukaisilla kuormansidonnoilla sekä Suomessa , että Ruotsissa. Testeissä yhdistelmien nopeudet jarrutuksen aloitusvaiheessa ovat olleet 50 km/h. Testeissä pankkoina on ollut sileätolppaisia alumiini-, ja teräspankkoja. Koe yhdistelmien niput ovat liikkuneet siinä määrin jo tuossa 50 km/h testinopeudessa, että pelkkää asetusten mukaista kuormansidontaa sileillä liukuesteettömillä tolpilla ei voi pitää liikenneturvallisena kuormatilana nykyaikaisilla jarrutusjärjestelmillä varustetuissa yhdistelmissä.
Rautahammastus pankkorungossa ja liukuesteet tolpissa tehostaa sidontaa ratkaisevasti.
Puutavarapankkojen kaikkien kuormanvastepintojen varustaminen puuhun pureutuvilla liukuestepinnoilla tehostaa kuormansidontaa siinä määrin, että yhdistelmän maksimitehoisessa hätäjarrutuksessakin jopa 80 km/h ajonopeudesta niput ja puut pysyvät turvallisesti paikoillaan (kuva).
|