Haluatko pienentää sekä polttoaineenkulutusta että kääntösädettä? Nosta akseli ylös.23.09.2015 17.23 Teliakselin nosto on mullistava uusi ominaisuus, joka auttaa ajamaan tehokkaasti aina. Sen ansiosta 6×4- ja 8×4-akselikokoonpanon kuorma-autoissa voidaan hyödyntää sekä telivetoisen pito ja kuormakapasiteetti että kaksivetoisen ajettavuus ja tehokkuus. Yhdessä ja samassa ajoneuvossa.
Optimaalinen ajotila 15 sekunnissaTeliakselin nosto sopii ihanteellisesti kuorma-autoihin, jotka ajetaan määränpäähän kuormattuna ja takaisin tyhjänä. Kun päällä ei ole kuormaa, toisen vetoakselin vedon voi kytkeä pois päältä ja nostaa ylös kojelaudassa olevasta painikkeesta. Vetoakseli laskeutuu ja veto kytkeytyy päälle automaattisesti, kun kuorma-auto lastataan. Näin varmistetaan paras mahdollinen pito ja ajettavuus. Tämä vie vain 15 sekuntia alusta loppuun, joten arvokasta aikaa ei mene hukkaan. Jopa 4 prosenttia pienempi polttoaineenkulutus kuormaamattomanaVetoakselien normaalia suurempi kitka ja vierintävastus lisäävät yleensä polttoaineenkulutusta – koko ajon ajan. Vaan eipä enää, jos kuorma-autossa on teliakselin nosto. Sen avulla toisen vetoakselin vedon voi kytkeä pois päältä ja nostaa ylös, kun sitä ei tarvita. Samalla polttoaineenkulutus pienenee jopa 4 prosenttia kuormaamattomana ajettaessa. Pitkällä tähtäimellä se tuottaa merkittävät säästöt. Pienempi kääntösädeTeliakselin nosto muuttaa 6×4-akselikokoonpanon 4×2-akselikokoonpanoksi ja 8×4-akselikokoonpanon 6×2-akselikokoonpanoksi. Ja aivan kuten ei-vetävää akselia nostettaessa kuorma-auton käsiteltävyys paranee samalla, koska kääntösäde pienenee. 4,6 metrin akselivälin ja 6×4-akselikokoonpanon kääntösäde voi esimerkiksi pienentyä jopa yli metrillä. Paranna otetta tiehenAkseli voidaan nostaa akselipainorajoituksen rajoissa aina, kun paino halutaan siirtää yhdelle vetoakselille ja parantaa näin pyörien otetta tiehen. Akselin voi nostaa jopa pienillä nopeuksilla ajettaessa. |