TRAFI: - Heijastavat ääriviivamerkinnät raskaissa ajoneuvoissa

21.08.2015 5.17

Tähän Trafin ohjeeseen on kerätty heijastavia ääriviivamerkintöjä koskevia asennusvaatimuksia. Yksityiskohtaisemmat vaatimukset löytyvät E-säännöstä 48 (kohta 6.21 ja liite 11).

Ohjeessa myös käsitellään heijastavia mainoksia koskevia vaatimuksia. Lisäksi ohjeen liitteenä on joitakin esimerkkejä heijastavien merkintöjen asennuksesta. Ohjeessa ei käsitellä heijastavan materiaalin teknisiä vaatimuksia. Voimaantulo LVM on muuttanut asetuksen 1248/2002 liitteessä 1 olevan I osan 20 kohtaa ja II osan 8 kohtaa heijastavien ääriviivamerkintöjen ja –mainosten osalta.

Asetusmuutos tuli voimaan 1.7.2008. Direktiivi 2007/35/EY velvoittaa asentamaan 10.7.2011 tai sen jälkeen ensi kertaa käyttöön otettaviin raskaisiin kuorma-autoihin ja niiden perävaunuihin heijastavat ääriviivamerkinnät.

Heijastavien merkintöjen asentamisella parannetaan kuormaautojen ja niiden perävaunujen näkyvyyttä.

Heijastavien merkintöjen asennuksesta, näkyvyydestä ja mitoituksesta on säädetty Esäännössä 48 ja ominaisuuksista E-säännössä 104. TRAFI/384/03.04.03.03/2011, 10.01.2011 2/6 Sovellusalue Heijastavia merkintöjä koskevia vaatimuksia sovelletaan seuraaviin ajoneuvoihin:

Pakollinen yhtenäisen ääriviivamerkinnän asennusvelvoite ajoneuvon taakse koskee yli 2100 mm leveää

 kokonaismassaltaan yli 7,5 tonnin N2-luokan ajoneuvoa
N3-luokan ajoneuvoa
 O3- ja O4-luokan ajoneuvoa (lukuun ottamatta keskeneräisiä ajoneuvoja). Pakollinen osittaisen ääriviivamerkinnän asennusvelvoite ajoneuvon sivuille koskee yli 6000 mm pitkää (perävaunuissa aisa mukaan lukien)
 kokonaismassaltaan yli 7,5 tonnin N2-luokan ajoneuvoa
 N3-luokan ajoneuvoa
 O3- ja O4-luokan ajoneuvoa (lukuun ottamatta keskeneräisiä ajoneuvoja).

Ääriviivamerkinnän pakollisuus ei koske N2- ja N3-luokan keskeneräisiä ajoneuvoja (alustaohjaamoja) eikä puoliperävaunun vetoautoa (jos heijastavat merkinnät asennetaan, ne tulee sijoittaa ainakin PPV:n vetoauton ohjaamoon). Sotilasajoneuvoa (= puolustusvoimien hallinnassa oleva tai puolustusvoimien käyttöön erityisesti tarkoitettu ajoneuvo) ei tarvitse varustaa heijastavilla ääriviivamerkinnöillä.

Ääriviiva- taikka heijastavat nauhamaiset merkinnät saa asentaa seuraaviin ajoneuvoihin

 M2- ja M3-luokka
 N1-luokka
 O2-luokka
 muut N2-, N3-, O3- ja O4-luokan ajoneuvot, joissa ääriviivamerkintä ei ole pakollinen. Heijastavien mainosten asentaminen on sallittu seuraaviin ajoneuvoihin
 M2- ja M3-luokka
 N2- ja N3-luokka
 N1-luokan ajoneuvot, jos ajoneuvon pituus on yli 6000 mm (vain E-luokan heijastusmateriaali sallittu)
 O3- ja O4-luokka
 O2-luokan perävaunut, jos ajoneuvon pituus on yli 6000 mm (vain E-luokan heijastusmateriaali sallittu).

Heijastavien merkintöjen asennusta, mitoitusta, näkyvyyttä ja ominaisuuksia koskevat määräykset

Heijastavat ääriviiva- ja nauhamaiset merkinnät Määritelmät Heijastavien merkintöjen määritelmistä on säädetty E-säännön 48, kohdissa 2.7.17 – 2.7.17.2.

TRAFI/384/03.04.03.03/2011, 10.01.2011 3/6 Heijastavien ääriviiva- ja nauhamaisten merkintöjen tulee täyttää E-säännössä 104 olevat vaatimukset. Jos materiaalia ei ole tyyppihyväksytty, vaaditaan tutkimuslaitoksen todistus E-säännön 104 vastaavuudesta. Heijastavien ääriviivamerkintöjen asennuksesta on säädetty E-säännön 48 kohdissa 6.21.2 – 6.21.4.3.2 ja näkyvyydestä on säädetty kohdissa 6.21.5.

Ääriviivamerkinnän tulee olla yhtenäinen ajoneuvon takana ja osittainen ajoneuvon sivuilla. Pakollisen osittaisen ääriviivamerkinnän sijasta ajoneuvoon saadaan asentaa yhtenäinen ääriviivamerkintä. Moottoriajoneuvon edessä ei saa olla heijastavaa ääriviiva- tai nauhamaista merkintää. Perävaunun, O2 – O4-luokka, edessä sallitaan nauhamainen merkintä (vapaaehtoinen), mutta ei osittaista- tai täydellistä ääriviivamerkintää. Heijastavien ääriviivamerkintöjen värin tulee olla ajoneuvon takana punainen tai keltainen, sivuilla valkoinen tai keltainen ja perävaunun edessä valkoinen. Taaksepäin suunnattuja valkoisia heijastavia merkintöjä ei saa käyttää ajoneuvossa.

Niissä tapauksissa, joissa ajoneuvon muoto, rakenne tai toiminnalliset vaatimukset kuitenkin estävät pakollisen yhtenäisen- tai osittaisen ääriviivamerkinnän asentamisen, on käytettävä nauhamaista merkintää. Nauhamaisella merkinnällä tarkoitetaan ajoneuvon pituus- ja leveyssuunnassa vaakatasossa kulkevaa heijastinnauhaa. Tällaisilla ajoneuvoilla tarkoitetaan mm. puutavarapankoilla varustettuja ajoneuvoja, kontteja ja vaihtokoreja kuljettavia ajoneuvoja, kasettiperävaunuja, erikoiskuljetuslavetteja, säiliöajoneuvoja jos säiliön muoto ei mahdollista ääriviivmerkintöjen näkyvyysvaatimuksien täyttymistä, pyörivällä säiliöllä varustettuja ajoneuvoja, esim. betoninkuljetusajoneuvot sekä irrotettavilla katteilla/peitteillä varustettuja (ns. kapelli) ajoneuvoja.

Jos päälirakenteen ulkopinta on osittain joustavaa materiaalia (esim. yläosa pressukatetta alaosassa lavan laidat), tulee heijastavat nauhamaiset merkinnät asentaa kiinteään rakenteeseen, esim. laitoihin, loput heijastavista merkinnöistä voidaan asentaa tällaisessa tapauksessa esim. pressukatteen päälle. Jos päälirakenteen koko ulkopinta on joustavaa materiaalia, esim. pressukate, tulee heijastavien merkintöjen asennukset täyttää kaikki E-säännön 48 kohdan 6.21 vaatimukset.

Tapauksissa jossa valmistaja voi tutkimuslaitoksen tai hyväksytyn asiantuntijan tarkastuksen jälkeen hyväksyntäviranomaisia taikka yksittäishyväksyjää tyydyttävällä tavalla näyttää toteen, että ajoneuvo ei voi täyttää kaikkia E-säännössä 48 kohtien 6.21.2 – 6.21.7.5 vaatimuksia, esimerkiksi toiminnallisten vaatimusten, ajoneuvon muodon ja rakenteen johdosta, voidaan ajoneuvo hyväksyä jos se täyttää osan em. vaatimuksista, joka katsotaan täyttyvän jos ainakin yksi heijastin taikka vastaava heijastava osa on asennettu 1500 mm matkalle. Tällaisessakin tapauksessa ajoneuvo tulee varustaa heijastavilla merkinnöillä niin pitkälle kuin mahdollista, esimerkiksi korvaamalla osa pakollisista heijastavista ääriviiva- tai nauhamaisista merkinnöistä asentamalla selkeästi näkyviä heijastavia osia esim. levymäinen pinta, laippa tms. jotka sisältävät E-säännön 104 täyttävää heijastinmateriaalia ja täyttävät luokan C mukaiset fotometriset vaatimukset.

Myös heijastimilla (esim. luokka IV ECE R3) voidaan korvata osa heijastavista merkinnöistä. Tällaisen poikkeustapauksen johdosta tulee yksittäishyväksyntätodistukseen tehdä merkintä, ”hyväksytty E-säännön 48 kohdan 6.21.1.2.5 perusteella”. Esimerkiksi tällaista poikkeusta voidaan soveltaa pankoilla varustettuihin puutavara-autoihin ja puutavaraperävaunuihin sekä vaihtokorilaitteilla varustettuihin ajoneuvoihin.

Heijastavan nauhamaisen merkinnän asentamisessa voidaan hyödyntää esimerkiksi tasaisia polttoainesäiliön-, akkukotelon-, työkalulaatikon-, sivusuojien-, taka- TRAFI/384/03.04.03.03/2011, 10.01.2011 4/6 alleajosuojien-, puutavarapankojen-, roiskesuojan sivuosien- / -kaarien ja ohjaamon sivupintoja. Heijastavalle nauhalle on varattava vähintään 60 mm korkea tila. Järjestelyt, sijainti ja mitoitus Heijastavat merkintöjen tulee olla mahdollisimman lähellä vaaka- ja pystytasoa ja seurata ajoneuvon rakennetta ja muotoa kuin niin tarkkaan kuin käytännössä on mahdollista huomioiden ajoneuvon toiminnan edellyttämät vaatimukset. Ajoneuvon takana leveyssuunnassa (E-48 6.21.4.1.)

Heijastavat ääriviiva- tai nauhamaiset merkinnät tulee olla niin lähellä ajoneuvon ulkoreunoja kuin käytännössä on mahdollista, lisäksi niiden tulee ulottua auton leveyssuunnassa vähintään 80 % ajoneuvon kokonaisleveydestä. Kuitenkin, jos valmistaja voi tyyppi- tai yksittäishyväksyntäviranomaista tyydyttävällä tavalla osoittaa, että edellä mainittua 80 % vaatimusta ei voida saavuttaa, voidaan sitä lieventää 60 %:iin vähimmäisvaatimuksesta ja ajoneuvon käyttötarkoituksesta johtuen erityisen monimutkaisissa takaosissa 40 %:iin saakka (voidaan soveltaa esim. vaihtokorilaitteilla varustettuihin autoihin sekä puutavarapankoilla varustettuihin ajoneuvoihin). Tästä poikkeuskesta on tehtävä merkintä yksittäishyväksyntätodistukseen tai testiraporttiin. Ajoneuvon sivuilla pituussuunnassa (E-48 6.21.4.2.)

Heijastavat ääriviiva- tai nauhamaiset merkinnät tulee olla niin lähellä ajoneuvon etuja takapäätyjä kuin käytännössä on mahdollista ja niiden on ulotuttava lähemmäs kuin 600 mm etäisyydelle ajoneuvon kummastakin päästä,

 taikka lähemmäs kuin 600 mm etäisyydelle perävaunun päädyistä vetoaisaa lukuun ottamatta
 taikka lähemmäs kuin 600 mm etäisyydelle auton kummastakin päästä
 taikka lähemmäs kuin 600 mm etäisyydelle puoliperävaunun vetoauton ohjaamon kummastakin päästä. Heijastavien merkintöjen yhteen laskettu pituus tulee vastata vähintään 80 %
 moottoriajoneuvojen pituudesta ilman ohjaamoa
 puoliperävaunun vetoauton ohjaamon pituudesta (jos sellaiset on asennettu)
 perävaunun pituudesta ilman aisaa.

Kuitenkin, jos valmistaja voi tyyppi- tai yksittäishyväksyntäviranomaista tyydyttävällä tavalla osoittaa, että edellä mainittua vaatimusta ei voida saavuttaa, voidaan heijastavien ääriviivamerkintöjen pituutta lieventää 60 %:iin vähimmäisvaatimuksesta ja ajoneuvon käyttötarkoituksesta johtuen erityisen monimutkaisissa sivurakenteissa 40 %:iin saakka (voidaan soveltaa esim. vaihtokorilaitteilla sekä puutavarapankoilla varustettuihin ajoneuvoihin). Tästä poikkeuksesta on tehtävä merkintä yksittäishyväksyntätodistukseen tai testiraporttiin. Ajoneuvon korkeussuunnassa (6.21.4.3.)

Heijastavien ääriviivamerkintöjen alaosan tai heijastavien nauhojen tulee olla niin alhaalla kuin käytännössä on mahdollista seuraavien mittojen rajoissa:

 minimikorkeus maasta vähintään 250 mm TRAFI/384/03.04.03.03/2011, 10.01.2011 5/6  maksimi korkeus maasta 1500 mm Kuitenkin maksimi asennuskorkeudeksi voidaan hyväksyä 2500 mm jos ajoneuvon muoto, rakenne toiminnalliset ominaisuudet estävät vaatimuksien täyttymisen 1500 mm korkeudella.Ääriviivamerkintöjen yläosan tulee olla niin ylhäällä kuin mahdollista, mutta enintään 400 mm päässä ajoneuvon yläreunasta.

Muita mittoja ja vaatimuksia

Heijastavan ääriviivamerkinnän tai nauhamaisen merkinnän tulee olla 50 -60 mm leveä. Ajoneuvossa heijastaville merkinnöille varattujen paikkojen tulee mahdollistaa vähintään 60 mm levyisen merkinnän asentamisen. Heijastavien merkintöjen sijainti ajoneuvon takana jokaisesta pakollisesta jarruvalosta tulee olla yli 200 mm. Yhtenäisellä heijastavalla merkinnällä tarkoitetaan merkintää, jossa kahden vierekkäisen heijastavan elementin välinen etäisyys ei ylitä 50%:a lyhyemmän vierekkäisen elementin pituudesta.

Kuitenkin, jos valmistaja voi hyväksyntäviranomaista taikka yksittäishyväksyjää tyydyttävällä tavalla osoittaa, että 50% vaatimusta ei voida esim. ajoneuvon rakenteen, ominaisuuden taikka käyttötarkoituksen perusteella saavuttaa, voidaan edellä mainittu 50% etäisyys ylittää jos ylitys on vähäinen, kuitenkin enintään 1000 mm. Jos kyseessä on ajoneuvon sivulla oleva osittainen ääriviivamerkintä, ajoneuvon jokainen ylänurkka on merkittävä heijastavalla merkinnällä, jonka sivut ovat 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden ja joiden pituus on vähintään 250 mm. Jos tämä ei ole mahdollista on merkintöjen seurattava ajoneuvon ylänurkan muotoja niin tarkkaan kuin käytännössä on mahdollista.

Ajoneuvossa, jonka taakse on asennettu ECE R70-01 mukainen kilpi tai kilvet, voidaan nämä ottaa huomioon osana heijastavaa merkintää laskettaessa heijastavien merkintöjen pituutta ja etäisyyttä ajoneuvon reunasta. Katsottaessa ajoneuvoa takaapäin mahdollisimman kohtisuoraan, heijastavat merkinnät tulee asentaa ajoneuvon taakse siten, että ne seuraavat mahdollisimman tarkkaan ajoneuvon muotoa ja rakennetta huomioiden ajoneuvon käytön edellyttämät vaatimukset. Katsottaessa ajoneuvoa sivulta mahdollisimman kohtisuoraan, heijastavat merkinnät tulee asentaa ajoneuvon sivuille siten, että ne seuraavat mahdollisimman tarkkaan ajoneuvon muotoa ja rakennetta huomioiden ajoneuvon käytön edellyttämät vaatimukset.

Näkyvyys Heijastavista merkinnöistä tulee näkyä vähintään 80% ”valaisevasta” pinnasta kun sitä tarkastellaan E-säännössä nro 48 määritetystä kohdan 6.21.5 – 6.21.5.2.2 mukaisesti ja liitteen 11 (Annex 11) tarkastelutasoista.

Heijastavat mainokset

Heijastavien mainosten tulee täyttää E-säännössä 104 olevat vaatimukset. Jos materiaalia ei ole tyyppihyväksytty, vaaditaan valmistajan tai tutkimuslaitoksen todistus E-säännön 104 vastaavuudesta. TRAFI/384/03.04.03.03/2011, 10.01.2011 6/6

 Heijastava mainos tulee sijoittaa ajoneuvon sivuille yhtenäisen ääriviivamerkinnän sisään eikä mainos saa heikentää yhtenäisen ääriviivamerkinnän eikä valaisinten tai heijastimien toimintaa.
 Heijastavaa mainosta ei saa asentaa ajoneuvon eteen tai taakse.
 Mainokset tulee toteuttaa E-säännössä n:o 104 tarkoitetuilla D- tai E-luokan heijastusmateriaaleilla.
 Mainoksessa saa olla enintään 15 kirjainta tai numeroa. Kirjainten ja numeroiden korkeuden tulee olla vähintään 0,30 metriä ja enintään 1,00 metriä. D-luokan heijastusmateriaalilla toteutetun mainoksen pinta-ala saa olla enintään 2,0 m2, Eluokan materiaalilla ei ole maksimi pinta-alavaatimusta.
 N1- ja O2-luokan ajoneuvon sivulle saa sijoittaa yhtenäisen ääriviivamerkinnän sisään mainoksen, jos ajoneuvon pituus on vähintään 6 000 mm.
 N1- ja O2-luokan ajoneuvon heijastava mainos tulee toteuttaa E-luokan heijastusmateriaalilla.
 Heijastava mainos voi olla mitä väriä tahansa. Tähän ohjeeseen on koottu vain pääkohdat asennusvaatimuksista.

Lisätietoa vaatimuksista löytyy E-säännöistä 48 ja 104.

Ks. oheiset linkit. http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs41-60.html http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs101-120.html

Liitteet Liite 1: Esimerkkipiirroksia Osaston johtaja Björn Ziessler Tarkastusinsinööri Petteri Hietala

19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa

Näytä lisää »