Auto, tekniikka ja kuljetus : - Virtaviivaista säästöä?

26.07.2015 9.29
Renault Premiumiin perustuva testiauto Optifuel Lab. Perävaunun katto on hieman kupera virtausten helpottamiseksi.
EU:n koneisto jauhaa liikenteeseen jo lähitulevaisuudessa uudenmittaista raskasta kalustoa. Mitä uudistuksella ajetaan loppujen lopuksi takaa?
Ilmanvastuksella on maantieliikenteessä oma, merkittävä osuutensa polttoaineen kulutukseen. Kuljetuskapasiteetin maksimointi säännösten sallimien mittojen puitteissa on johtanut kulmikkaisiin kuormatiloihin, jotka ovat ilmavirtausten kannalta epäedullisia. Ohjaamoakaan ei voida tehdä kovin virtaviivaiseksi käytettävissä olevan pituuden ja kuljettajan tarvitsemien tilojen takia.  
SÄÄNTÖMUUTOKSIA TARVITAAN Kaukoliikenteessä käytettävien kuorma-autojen ja yhdistelmien ilmanvastuskertoimet suuruusluokkaa 0,5 – 0,85. Puoliperävaunuyhdistelmä on hieman edullisempi kuin täysperävaunullinen. Hieman parempia ovat pienemmällä ohjaamolla varustetut jakelukuorma-autot. Vertailun vuoksi voidaan todeta, että linja-autojen ilmanvastuskertoimet ovat 0,35 – 0,5 ja henkilöautojen 0,2 – 0,45.   Teoreettisesti laskien 30 prosenttia pienempi ilmanvastuskerroin merkitsee kuorma-autossa noin 10 prosenttia pienempää polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöä.
MAN konseptiyhdistelmä Hannoverin IAA:ssa vuonna 2012.
Käytännössä kaikki kuorma-autojen valmistajat ovat ohjaamoidensa suunnittelussa ottaneet huomioon ilmanvastuksen minimoimisen. Kaukoliikenteen autoissa, joissa kuljettajat asuvat muotoilun mahdollisuudet ovat kuitenkin rajalliset, jos kuormatilaa ei haluta kutistaa.   Maantiekuljetuksissa käytettävän kaluston mitoitus perustuu pitkälti EU-säännöksiin, vasta niiden muuttaminen voi mahdollistaa nykyisen kapasiteetin virtaviivaisemmalla kalustolla.
 
EU-EHDOTUS
Runsas vuosi sitten julkaistun EU-komission ehdotuksen tavoitteena on helpottaa aerodynaamisempien ajoneuvojen käyttöönottoa. Tämä tehtäisiin antamalla valmistajille mahdollisuus suunnitella kulmista pyöristettyjä ohjaamoja ja asentaa perävaunun takaosaan aerodynaamisia siivekkeitä. Näillä pienillä muutoksilla on suuri vaikutus aerodynamiikkaan ja polttoainetehokkuuteen erityisesti pitkillä matkoilla.   Taakse sijoitetut ilmanohjaimet ja virtaviivaistettu ohjaamo saisivat ehdotuksen mukaan venyttää yhdistelmän pituutta enintään kahdella metrillä. Jotta tämä ylitys olisi mahdollista, rakenteet on hyväksytettävä viranomaisilla. Tässä yhteydessä varmistetaan esimerkiksi niiden liikenneturvallisuus. Virtaviivaistettuun, pitempikeulaiseen ohjaamoon esitetään liitettäväksi vaatimus kuolleiden kulmien vähentämisestä ja kolariturvallisuuden parantamisesta.   Ehdotuksen käsittely on jo niin pitkällä, että päätös direktiivin muutoksesta tehdään todennäköisesti ensi vuoden alkupuolella. Sen jälkeen alkaa sen soveltaminen.  
TESTIAUTOJEN TULOKSIA
EU-ehdotuksen perusteluissa viitataan tutkimuksiin, joiden mukaan yhden – kahden metrin pituiset ilmaohjaimet perävaunun ja nuppiauton takana vähentävät polttoaineen kulutusta 5 – 10 % ajettaessa 80 – 90 km/h. Euroopan maantiekuljetuksista valtaosa suoritetaan Keski-Euroopassa. Näin ollen on ymmärrettävää, että painopiste virtaviivaisten kuljetusten kehittämisessä on ollut siellä yleisimmästä rakenteessa, puoliperävaunuyhdistelmässä. Keski-Eurooppalaiset valmistajat tuntuvat ottaneet aiheen varsin aktiivisesti käsittelyyn.
Mercedes-Benz Actros ja siihen liitetty Schmitz-perävaunu on pyritty tekemään mahdollisimman virtaviivaisiksi. Nykyiset sallitut mitat ylittyvät vain peräpään ilmanohjainten osalta.

Autotehtaat ovat yhteistoimin perävaunuvalmistajien kanssa rakentaneet kokeilukäyttöön nykyisiä aerodynaamisempia vetoautoja ja puoliperävaunuja, joiden yhdistelmillä on suoritettu testiajoa erikoisluvin myös normaaleissa tieolosuhteissa. Saadut tulokset ja kokemukset ovat EU:n kertomaa suuruusluokkaa.  
Renault on rakentanut Premiumiin perustuvan vetoauton, jossa ilmanvastuksen pienentämiseksi keulaa pidennettiin 30 cm, korvattiin peilit kameroilla ja optimoitiin koko voimalinja. Siihen kytkettiin
Lamberet-kylmäpuolikas, jonka takakulmissa oli 70 cm:n pituiset ilmanohjaimet ja jonka katto oli muotoiltu kuperaksi niin, että kokonaiskorkeus oli 4 metrin asemesta 4,16 metriä. Tällä yhdistelmällä saavutettiin 13 prosentin säästö polttoaineen kulutuksessa vakioon verrattuna.  
MAN esitteli vuoden 2012 IAA-näyttelyssä Hannoverissa konseptiyhdistelmän, joka antaa viitteitä tulevaisuudesta. Muotoilun avulla ilmanvastuskerroin oli saatu laskettu arvoon 0,3, joka on henkilöautojen tasoa, Tällä futuristisella yhdistelmällä kerrottiin päästävän virtaviivaisen muotoilun ja optimoidun tekniikan ansiosta jopa 25 prosenttia pienemmällä kulutuksella ja päästöillä silloiseen vakioyhdistelmään verrattuna. Yhdistelmä oli hieman pidempi kuin nyt esillä oleva EU-ehdotus sallisi.  
Mercedes-Benz esitteli samaisessa IAA:ssa virtaviivaisen puoliperävaunuyhdistelmän, jonka ilmanvastuskertoimen kerrottiin olevan 18 prosenttia perinteistä pienemmän, joka merkitsee noin 4,5 prosentin säästöä kulutuksessa. Vetoautona oli vakiomalli, jossa oli ilmaohjaimet katolla ja ohjaamon takakulmissa sekä rungon sivuverhoilu.
Schmitz Cargobull-perävaunussa oli ilmanvastusta vähentäviä yksityiskohtia: muun muassa ilmaohjain etuseinässä pienentämässä ohjaamon ja perävaunun väliä, verhoiltu alusta, sivuverhoilu, joka ohjaa ilmavirtaukset alas takaosaan virtauksia hajottavaan diffuusoriin, sekä valojen ja muiden lisälaitteiden virtaviivainen kotelointi. Perävaunun takana olevat 40 senttiset ilmanohjaimet olivat kuormatilaan pääsyn helpottamiseksi käännettävissä pois tieltä.
Schmiz-puoliperävaunun alapuoli on kokonaan verhoiltu. Sivun ilmavirtaus ohjataan taakse diffuusoriin hajotettavaksi, jolloin taakse ei synnyt haitallista pyörrettä.

Mersu on tehnyt kokeita myös raskaalla kaksiakselisella nuppiautolla, jolla ilmanvastusta saatiin pienennettyä noin 12 prosenttia ja kulutusta kolmisen prosenttia. Merkittävimmät muutokset olivat ohjaamon katolle sijoitettu ilmaohjain ja kuormatilan kulmien pyöristykset. Korin etukulmissa pyöristyksen säde oli 200 mm ja muissa kulmissa 800 mm. Sivujen ja alustan verhoukset diffusoreineen olivat vastaavat kuin virtaviivaisessa puoliperävaunussa. Samoin korin takaosan ilmanohjaimet, jotka voitiin kääntää sivuun takalaitanosturia käytettäessä.   On hieman hämäävää, että kaikissa edellä esitetyissä testeissä säästöön on laskettu mukaan myös vetoauton katto- ja kulmaspoilerit ja sivusuojat, jotka ovat jo varsin yleisessä käytössä ja yleisesti saatavilla, tosin useimmiten erikseen tilattavina varusteina. Näiden osuus säästöistä on muutaman prosenttiyksikön luokkaa.
 
MERKITYS KÄYTÄNNÖSSÄ
Vaikka EU-direktiivi tulisi ensi vuonna voimaan, kestää aikansa kunnes sen mukaisesti hyväksyttyä kalustoa on saatavilla. Jo olemassa olevaa kalustoa ei kovin paljoa voida muuttaa pienemmän ilmanvastuksen suuntaan. Ainoastaan erilaisten ilmanohjainten lisääminen saattaisi tulla kysymykseen. Silloinkin on käytettävä hyväksyttyjä ohjaimia, jos auton tai yhdistelmän pituus ylittää nykyiset raja-arvot.   Aerodynaamisen auton tai perävaunun vaatimat lisärakenteet maksavat jotakin. Toimitusmäärien kasvaessa lisähinta muodostunee kuitenkin sen verran kohtuulliseksi, että hankinta voi olla kannattavaa ainakin silloin, kun ajatellaan koko yhdistelmän kustannuksia.
Nuppiautossa voidaan helpottaa ilmavirtausta kuomien pyöristyksillä, alustan suojauksilla ja ilman ohjausspoilereilla.

Eniten virtaviivaisempien yhdistelmien sallimisesta on hyötyä pitkän matkan kuljetuksissa, joissa voidaan käyttää samaa tai samanlaisia puoliperävaunuja liitettynä optimoituun aerodynaamiseen vetoautoon.  
EU-ehdotuksen mukaisesti pidennetyn aerodynaamisen yhdistelmän tai perävaunun lauttamaksu on suurempi kuin nykyisen ja vähentää hieman kulutusedun hyötyä. Takaspoilerit voidaan todennäköisesti rakentaa taittuviksi niin, että ne voidaan kääntää pois pidentämästä peräylitystä.  
On vaikeaa kuvitella, että suuret irtoperävaunujen omistajat kovin nopeasti hankkivat nykyistä kalliimpia virtaviivaisia yksikköjä. Niiden osalta tilanne säilynee ennallaan ainakin niin kauan, kuin halukkaita edullisia irtoperien vetäjiä riittää.
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa

Näytä lisää »