Mikko Samppa, Kuljetus M. Samppa Oy: - Säästetty euro on eri luokkaa kuin tienattu euro07.08.2015 11.20
Mikko Samppa telitti 4-akselisen Briab –puutavarakärrynsä vuodenvaihteessa KOME:lla Nummelassa lisätelin avulla viisiakseliseksi. Muutaman kuukauden kuormatilavajeen kanssa tuskailun jälkeen kärryyn vaihdettiin Terminator XXL –pankot. Ratkaisu on osoittautunut jopa odotettua kustannustehokkaammaksi. Puutavara- ja rahtiajo on Samppan suvussa vahvasti verissä. Mikon isoisoisä aloitti Turun seudulla puutavaran ajon 1920-luvun puolivälissä ja siitä saakka suvussa on kuorma-auton rattia käännetty. Mikko itse ajoi monenlaista rahtia ennen kuin innostui todenteolla puunajosta. - Puunajo on aina kiinnostanut ja suvussa on ollut puuautoja iät ja ajat. Kuljetus Haiko Oy:n Ari Haiko ehdotti minulle vuoden 2000 talvella kun olin juuri perustanut oman yrityksen, että lähtisin ajamaan talveksi puuta hänelle. Rohkeasti uusiin asioihin tarttuvana kaverina en kauaa miettinyt vaan pian oltiin lähes kylmiltään uuden Scanian ratissa ajamassa kimpassa Arin kanssa puuta. Rahtiajoon verrattuna puunajo on vielä täysin oma lajinsa, vaikeusaste kasvaa nopeasti kun lähdetään hakemaan puita kapeilta metsäautoteiltä. - Tuo ensimmäinen talvi oli todella kova koulu, jolloin opin paljon tästä alasta. Puunajossa pitää tehdä nopeasti itse ratkaisut ja löytää ne oikeat tavat toimia. Tässä lajissa ei pelkällä tuurilla pärjää kovinkaan pitkään, niin haastavissa paikoissa joudutaan välillä työskentelemään. Nykyisin Kuljetus M. Samppa ajaa puuta Stora Ensolle Päijät-Hämeen alueella ja yhteistyö Kuljetus Haiko Oy:n kanssa jatkuu edelleen.
Lisäteliä ja kuormatilaa Uudet painosäädökset sekä jatkuvasti kasvavat kulut pistävät kuljetusyrittäjät miettimään mahdollisimman tehokkaita ratkaisuja työntekoon. Samppa on ollut erittäin tyytyväinen neliakseliseen Briab –kärryynsä ja päätyi lisätelin asentamiseen halutessaan yhdistelmäänsä lisää kantavuutta. - Olen ollut erittäin tyytyväinen Briabiin enkä tahtonut sitä pois vaihtaa, näin lisätelitys tuli kyseeseen. Vanhassa versiossa oli päällä kahdeksan kappaletta 3 metriä korkeita teräspankkoja ja hetken jo harkitsin niiden jatkamista 3,2 metrisiksi, mutta koska ne taipui jo niin pahasti kolmimetrisinä, aloin tutkailemaan parasta vaihtoehtoa uusista pankoista. Mietin, että jos meinaan saada lisätelin maksuun niin lisää kuormatilaa on saatava. Samppa alkoi tutkimaan todenteolla parasta vaihtoehtoa kärryynsä. - Tutkin useita eri vaihtoehtoja ja jututin muita kuskeja. Nopeasti jäljellä oli enää yksi ainoa vaihtoehto eli Terminator XXL –pankot. Jos kerran pankkojen vaihto on aiheellinen kannatti ottaa maksimihyöty siitä irti ja Terminatorit tarjoavat ylivoimaisen kuormatilan 3,20 korkeilla tolpilla. Uudistukset oli tarkkaan harkitut. - Lisäakseli toi lisää kantavuutta, pienten rengasmuutosten kautta ja Terminator-pankoilla saimme isopyöräisen kärryn 4,40 metriä korkeaksi. Paketin mitoitukset osui hienosti kohdilleen, sillä tyhjänä kärryn keula on 4,40 korkea ja perä vähän matalampi. Odotettua enemmän säästöä Muutokset eivät jääneet pelkästään yllä oleviin. Lisäkuormatila ei ollut ainoa ominaisuus mikä parani, sillä aikaisemmat kahdeksan pankkoa vaihtui kuuteen. - Laskeskelin, että kärry toimii käytössämme kuusipankkoisena yhtä hyvin ja nyt meillä on kaksi Terminator XXL 11 sekä neljä Terminator XXL 8.8 –pankkoa. Määrän vähennyksen kautta saimme noin 200 kiloa lisää hyötykuormaa ja samalla myös ilmanvastus sekä polttoainekulutus pieneni. - Kuusipankkoisessa kärryssä täytyy tolppien mitoituksiin kiinnittää paljon huomiota. Seiskatonnisten tolppien mitat ei enää riitä ja haimme parhan vaihtoehdon yhdistämällä 11- ja 8.8-tonniset Terminatorit. 11-tonninen toimii hienosti 8.8:en kanssa ja ne kompensoi toistensa rasitusta hyvin. Pankot myös taipuu yhdessä juuri täydellisesti kovemmassakin kuormassa. Vaikka Samppa oli etukäteen tarkkaan laskenut mahdolliset säästöt niin ensimmäiset kuukaudet ovat olleet positiivinen yllätys. - Tiesin, että säästöä tulee, mutta käytäntö on osoittanut että ero on isompi mitä odotin. Suurempaa kuormatilaa on pystytty hyödyntämään jokaisella reissulla, sillä kärryyn mahtuu nyt 4000 kiloa enemmän puuta. Paino ja korkeus yhdistelmässä on noussut, mutta kulutus pienentynyt huomattavasti. Säästetty euro on vielä aivan eri luokkaa kuin tienattu euro, toteaa Samppa. Optimaaliset työlaitteet takaavat parhaan tuloksen Mikko Samppa pyrkii tekemään kalustostaan mahdollisimman tehokkaan ja monikäyttöisen. - Olen erittäin kiinnostunut suunnittelemaan ja tekemään rohkeitakin ratkaisuja. Päällirakenneratkaisut ovat itse suunniteltuja ja toteutettuja. Metallitekniikkaa ja terästeollisuutta tarkkaan seuraava mies arvostaa myös Terminatoreiden laatua. - Niihin on käytetty parhaita mahdollisia teräksiä, joka takaa korkean laadun. Alalla löytyy myös pankkoja, joiden teräksen alkuperää ei pysty varmaksi sanomaan. Myös nosturipuolella Samppa on tehnyt rohkeita ratkaisuja. - Meillä on autossa Keslan Z-mallin nosturi, jota usea piti ensi alkuun turhana laitteena, mutta nyt alkaa olemaan monen kelkka kääntynyt. Helkatin hyvä laite, kuten Terminatoreissakin niin Z-nosturista on vaikea huonoja puolia löytää edes hakemalla. Sen avulla nupin tilaakin kasvatettua päästään oikeasti sinne 76 tonnisiin kuormiin. Lisäksi Z-nosturilla varustetulla autolla voi tehdä myös vähän erikoisempia työkeikkoja kun nupissa on enemmän tilaa, päättää Samppa. |