Uusi Mercedes-Benz GLE ja Mercedes-AMG GLE 63 - Kulutuksesta on tingitty, suorituskyvystä ei tippaakaan30.06.2015 15.00
Mercedes-Benz perusteellisesti uudistunut GLE-sarja (aikaisemmin Mercedes-Benz M/ML) tarjoaa oman laatuluokkansa parhaan suorituskyvyn niin maantiellä kuin maastossakin sekä erinomaiset aktiiviset ja passiiviset turvajärjestelmät. GLE:ssä on kuusi 4-, 6- ja 8-sylinteristä moottorivaihtoehtoa. Aikaisemman sukupolven voimanlähteisiin verrattuna keskikulutus ja päästöt ovat laskeneet keskimäärin 17 prosenttia. Bensiinimoottorimalleissa voimansiirtoon käytetään 7G-Tronic-automaattivaihteistoa. Hybridimallin vaihteisto perustuu niin ikään 7G-Tronic-vaihteistoon. Dieselmallistossa voiman välittää on 9G-Tronic-automaattivaihteisto, ja valinnaisvarusteena tarjolla on myös maastoajoa helpottava alennusvaihde ja tasauspyörästön lukko. ECO start/stop-toiminto on vakiovaruste kaikissa malleissa.
”Uudella GLE:llä on kaikki eväät jatkaa M-sarjan aloittamalla menestyksen tiellä. Sen takaavat mallin nykyaikaiset ja tehokkaat voimalinjat, erinomainen käsiteltävyys ja ajomukavuus sekä SUV:n vankka ja luja rakenne”, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Ola Källenius kuvaa. ”M-sarjamme aloitti premium-luokan SUV:ien tarinan vuonna 1997. Sen jälkeen malliamme on kopioitu useasti, mutta harva kilpailijoista on yltänyt samalle tasolle”, hän huomauttaa. Bensiini, diesel, lataushybridi ja AMG-taso: GLE tarjoaa vaihtoehtoja Mercedes-Benz GLE:n bensiinimoottoriset vaihtoehdot ovat 3-litraisella V6-tuplaturbomoottorilla varustettu GLE 400 4Matic sekä 4,7-litraisen V8-kaksoisturbon ryydittämä GLE 500 4Matic. GLE:n dieselversiot ovat takavetoinenGLE 250 d sekä nelivetoiset GLE 250 d 4Matic ja GLE 350 d 4Matic. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 –päästönormin. Dieselmoottorinen GLE 250 d on ensimmäinen sarjavalmisteinen, täyskokoinen SUV-malli perinteisellä polttomoottorilla, jonka päästötaso jää 140 gramman tasolle kilometrillä. Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin SUV-mallistoon on saatavana myös plug-in-lataushybridivaihtoehto GLE 500 e 4Matic. Mallin BlueDirect V6-bensiinimoottori tuottaa 245 kW/333 hv tehon. Sen parina työskentelee 85 kW/116 hv:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä ne tuottavat V8-moottoria vastaavan tehon 325 kW/442hv ja 650 Nm:n väännön. Hybridimallin keskikulutus jää ainoastaan 3,3 litraan sadalla kilometrillä, mikä vastaa 78 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Kuljettajan käytössä on neljä ajotilaa: Hybrid, E-Mode, E-Save sekä Charge. E-Mode-tilassa autolla voi ajaa akkuvoimalla noin 30 kilometrin matkan jopa 130 kilometrin huippunopeudella. Sähkö varastoidaan 8,7 kWh:n tehoiseen litiumioniakkuun, jonka täyteen lataaminen kestää nopeimmillaan vain noin kaksi tuntia. |