Nastolassa vaihtui BRIAB:n ForestKingit Terminatoreihin - mitä tapahtui laskennallisesti ja mikä on käytännön totuus.
28.06.2015 19.07 BRIAB:n pankkovaihto vaunuun 9.2 kehyskuution kuormatilan kasvun ja yli 250 kg:kantavuuslisän.
Mikko Samppa lisäsi viidennen akselin neliakseliseen BRIAB:iinsa ja samalla ilmeni ongelma kuormatilan pienuudesta. Nyt se korjattiin vaihtamalla alimittaiset ja vanhanmalliset teräspankot maksimitilavuuksisiin Terminaattoreihin.
Kuuden pankon tälli keventää polttoainekuluja, - ei kukkaroa.
Mikko valitsi perävaunuunsa kuusipankkoisen kuormatilan. Pankot ovat Terminatormalliston uusinta tuotantoa ja kahta lujuusluokkaa. Kaksi lujuusluokkaa valiintui kuorman tasaisen lastauksen helpottamiseksi , silloin kuin tukilla ja rangalla on yksi pankko nitun toisessa päässä ja toisessa kaksi. Yksin kuormaa kantava pankko on XXL 11 320 CE tyyppiä ja kahden pankon päässä pankot ovat XXL 8.8 320 CE tyyppiä.
Pankkovalinnalla haettiin kuormatilan kasvun maksimointia , kevennystä ja polttoainekulutusten pienennystä. Laskennalliset arviot näyttivät 9.2 kehyskuution kuormatilakasvua perävaunussa, noin 4000 kg:n kuorman kasvua ja yli 250 kg:n kantavuuslisää. Pikkulisänä voidaan pitää myös lähes 2l/100 km alenevalta näyttävää polttoaineen kulutusta.
Auton lavapaketti ja Exte 144 s tolppasarjat tekevät kevyestä alustasta todellisen monitoimiauton.
Se miten arviot pitävät paikkansa varmistuu jo lähipäivinä. Ensimmäisten kuormien tulokset näyttävät arvioihimme vettattuna hyvää, mutta luotettavuus tulee muutaman kymmenen lisäkuorman lastauksen ja ajon jälkeen.
Palaamme näihin arvioittemme tarkennuksiin viikon kuluttua. Tuolloin näemme myös sen, että maksaantuuko pankkovaihdon välirahaosuua Terminoinnista saatavasta tuoton kasvusta alle puolessa vuodessa. Samalla arvioimme sen, että mikä lisätulopotti odottaa parin-, ja viiden vuoden ajojaksoilla.
Reaaliaikaista lisätietoa Terminoinnin eduista:
Heikki Jokela 050 4129 024 24h/7vrk
|