Viisiakselisten puutavaraperävaunujen takatelistössä rajuja voimia kääntötilanteissa.27.06.2015 20.20 Viisiakselisten perävaunujen rasitukset ovat kasvaneet kuormakoon kasvun ja kolmannen teliakselin vaikutuksista rankasti. Toiset vaunut kestävät ne , toiset eivät, mutta rasitukset ovat kaikissa samassa t42 tonnin kokonaispainoluokassa. Rakenteissa ja jousenkorvan kiinnityksissä on eroja ja niin myös kestävyyksissä. Nopeimmin rikkoontuminen tapahtuu vaunuissa , joissa jousenkorvakko tulee yli alalatan ja hitsaus on tehty myös alalatan reunan yli hitsin reunahaavoja korjaamatta. Kestäviä ovat olleet vaunutyypit, joissa jousenkorvakon ja rungon alalatan välissä on tukipala sekä oikein muotoiltu pystylevy, joka tukee rakennetta ja ottaa voimat vastaan koko I-palkin korkeudelta. Muutos neliakselisista viisiakselisiin toi telistölle kahdeksan tonnin kuormalisän ja ääriakselien momenttiväli kasvoi alle kahdesta metristä kolmeen metriin. Nämä muutokset yhdessä kasvattavat kääntövoimaa merkittävästi. Viisiakselisissa perävaunuissa onkin alkanut esiintyä enenevissä määrin pääosin kokonaispainokorotuksen 42 tonniin mukanaan tuomia vaurioita. - Kaikki on korjattavissa, mutta miten ja millä hinnalla, - se on vielä pitkään avoin kysymys. |