Suomen kilpailukyvyn nousu ei jää kiinni logistiikasta20.06.2015 17.40
Suomen hallitus on linjannut liikennepolitiikkaa kansallinen kilpailukyky kärkenään. 600 miljoonan euron liikenneverkon korjausvelkapaketti ja tienkäyttömaksut palautusjärjestelmineen sekä päätös olla korottamatta polttoaineveroa luovat maantielogistiikasta kilpailukykyä. Linjaukset eivät yksinään riitä nostamaan Suomea taantumasta. Me maantielogistiikan toimijat odotamme hallitukselta toimenpiteiden ripeää toteutusta sekä oikeaa kohdentamista. Myös harmaan talouden nujertamisessa on vielä työsarkaa. Me kuljetusyrittäjät edellytämme, että leijonanosa infrarahoituksesta kohdistetaan nykyisen tieverkon ylläpitoon ja parannuksiin. On varmistettava, että voimistuva teollinen tuotanto päätyy markkinoille kapasiteetiltaan riittävällä kuljetuskalustolla turvallisia ja kantavia väyliä pitkin. Myös alempiasteinen tieverkko tarvitsee vahvistusta siellä, missä on tuotantoa. Jännevirran sillan kaltaiset pullonkaulat eivät saa muodostua säännöiksi. Vastaavat ongelmakohdat tulee korjata ripeästi, ja niistä aiheutuvien kiertoreittien talvihoitoluokitukset tulee korottaa vahinkojen minimoimiseksi. Kasvu ei saa perustua vilpille. Kuljetusalan reilut kilpailuehdot on varmistettava ja harmaa talous nujerrettava vahvalla viranomaisvalvonnalla ja koko toimitusketjun yhteistyöllä. Meillä on EU:n vahvin lainsäädäntö laittoman kabotaasin torjuntaan ja ainutlaatuinen kuljetuspalveluiden ostajan vastuu. Lain käytännön voima on varmistettava jämerällä valvonnalla, jossa avainasemassa ovat poliisi ja tulli. SKAL:n rooli Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen Road Policing -hankkeessa on askel valvonnan tehostamiseksi yhteistyöllä, mutta valvovat viranomaiset tarvitsevat aitoja henkilötyövuosia todelliseen tieliikenteen valvontaan. Kuljetusyritykset ovat investoineet lähes 20 000 kuorma-auton tai ajoneuvoyhdistelmän kokonaispainojen korottamiseen asetusmuutoksen mukaisesti. Pitkän taantuman aikana kuljetusyritykset ovat käyneet läpi kovan kuurin. Jäljellä olevilla on hyvät edellytykset kasvaa ja menestyä. Niiden kannattaa ripeästi ottaa käyttöön sähköisen liiketoiminnan työkalut. Kasvupotentiaalimme vahvistuu, jos pystymme palvelemaan koko toimitusketjua digitaalisesti. Suomen maantiekuljetusjärjestelmä on kansainvälisessä vertailussa toimiva ja luotettava. Meillä on ainoana EU-maana 76-tonniset ajoneuvoyhdistelmät. Vahvuutemme pääsevät oikeuksiinsa, kun ne saavat tuekseen vankan tieverkon ja terveet kuljetusmarkkinat. Suomen kilpailukyky ei todellakaan jää kiinni logistiikasta! Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. SKAL:n jäsenkuntaan kuuluu noin 5 800 kuljetus- ja logistiikka-alan yritystä. www.skal.fi Lisätietoja: Håkan Stara, varapuheenjohtaja, SKAL, puhelin 0400 663 425 Heini Polamo, viestintäpäällikkö, SKAL, puhelin 040 5060 131 |