Puutavarapankkojen määrän vaikutukset tuloksentekoon.
19.06.2015 12.14 Suomalaisessa puutavarayhdistelmässä on puutavarapankkojen määrä yleisimmin 12 kpl, neljä autossa ja kahdeksan kappaletta perävaunussa.
Käytössä on myös 10 pankon yhdistelmiä ( 4kpl+6kpl ), kahdeksanpankkoisia (4 kpl+4 kpl) ja kuusipankkoisia ( 2kpl + 4 kpl ). Voimakkaammin on lisääntymässä tukkipankkojen käyttö ja kasvua on myös perävaunujen kuuden pankon järjestelmissä.
Käyttöolosuhteet ja taloudelliset tekijät ratkaisee.
Pankkojen lukumäärän ratkaisee taloudellisten tekijöitten lisäksi käyttöolosuhteet ja osaksi myös tottumukset. Käyttöolosuhteissa määräävänä tekijänä on puun katkaisumitta ja ajomatkat, sekä päivittäisten lastauksien määrä. Talaostarkastelussa tasapainoillaan työn sujuvuuden ja pankkomäärän vähennyksistä saatavan hyödyn kanssa.
Pankkomäärän vähentäminen lisää kantavuutta ja pienentää polttoainelaskua.
Jokainen yhdistelmän pankko vaikuttaa yhdistelmän kantavuuteen noin polttoaineen kulutukseen. Kun pankkomäärä puolitetaan esimerkiksi Ruotsissa yleisimmässä käytössä olevaan kuuden pankon järjestelmään (2kpl+4kpl) sadaan lisäkantavuutta noin 500 kg ja polttoaineen kulutus laskee samalla keskivertoajossa ( 50% tyhänä ja 50% kuormattuna) noin neljällä litralla sadalla.
Säästöjä saadaan myös kuusipankkoisesta vaunusta.
Kuusipankkoinen perävaunu on kantavuudeltaan noin 250kiloa tehokkaampi ja sen polttoainekulut pienenevät parilla litralla. Kuusipankkoisen järjestelmän hankinnassa on hyvä huomioida tukin ja rangan rasitukset yksittäispankoille. Yksittäispankko on oltava tukkipankon lujuusluokassa , loput neljä valitaan pinotavarapankko lujuusluokkaisista .
|