Tietokonesimulointi osoittaa vertailtujen pankkotyyppien suuren kulutuseron. Laskentamallinnus on vertailukelpoinen kenttäkokeitten ja käytännön kokemusten kanssa.

10.03.2017 0.30

Alla olevissa taulukoissa on lihavoitu 1 kpl,6kpl,10kpl ja 12kpl pankon kulutuslukemat 80 km/h ajonopeuksilla. Aerosimulointivertailu  on tehty tyhjänäajossa ja identtisissä ajo-olosuhteissa XXL pankon ja ALU pankon välillä.

WP_20160716_15_44_21_Pro.jpg




Vertailupankkojen otsapintojen koko ja niitten ilmavastusmuoto
aiheuttavat pankkojen kulutuserot.

Vertailuyhdistelmien kulutusero 4% - 8%.

Vertailuyhdistelmien kahdentoista pankon kulutusero on tasaisella 70 km/h ajonopeudella kahdeksan litraa sadalla , ja jos ajosta puolet on kuormattuna ajoa, on kulutuseroarvio noin viisi litraa sadalla. Simuloinnin antamista tuloksista voidaan päätellä vertailupankkojen kulutuseroksi keskivertopuunajossa ajonopeuden,maantieajomatkan ja kuormauksen osuudesta riippuen neljästä kahdeksaan prosenttiin.

XXL
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
 km/h  kg    # l/100 km  l/100 km l/100 km
 1 60 20500 0 29.322
 6 60 20645  1 29.844 .522052 .522052
11 60 20790 2 30.366 .522017 1.044069
16 60 20935 3 30.888 .521983 1.566052
21 60 21080 4 31.410 .521993 2.088045
26 60 21225 5 31.932 .522303 2.610348
31 60 21370 6 32.455 .522269 3.132617
36 60 21515 7 32.977 .522234 3.654851
41 60 21660 8 33.499 .522199 4.177050
46 60 21805 9 34.021 .522545 4.699595
51 60 21950 10 34.544 .522520 5.222115
56 60 22095 11 35.066 .522485 5.744600
61 60 22240 12 35.589 .522450 6.267050
============================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
   km/h kg # l/100 km l/100 km l/100 km
  2 70 20500 0 27.923
  7 70 20645 1 28.606 .682953 .682953
12 70 20790 2 29.289 .683093 1.366046
17 70 20935 3 29.972 .683108 2.049155
22 70 21080 4 30.655 .683121 2.732276
27 70 21225 5 31.338 .683263 3.415539
32 70 21370 6 32.022 .683229 4.098767
37 70 21515 7 32.705 .683338 4.782106
42 70 21660 8 33.388 .683384 5.465489
47 70 21805 9 34.072 .683366 6.148855
52 70 21950 10 34.755 .683539 6.832393
57 70 22095 11 35.439 .683504 7.515897
62 70 22240 12 36.122 .683583 8.199480
============================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
   km/h kg # l/100 km l/100 km l/100 km
  3 80 20500 0 31.127
  8 80 20645 1 31.997 .870136 .870136
13 80 20790 2 32.868 .871089 1.741225
18 80 20935 3 33.740 .871609 2.612834
23 80 21080 4 34.613 .872550 3.485384
28 80 21225 5 35.486 .873081 4.358465
33 80 21370 6 36.360 .874011 5.232476
38 80 21515 7 37.234 .874553 6.107030
43 80 21660 8 38.110 .875471 6.982501
48 80 21805 9 38.986 .876025 7.858526
53 80 21950 10 39.863 .876931 8.735457
58 80 22095 11 40.740 .877497 9.612954
63 80 22240 12 41.619 .878391 10.491345
==============================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
    km/h kg    # l/100 km l/100 km l/100 km
  4 90 20500 0 34.675
  9 90 20645 1 35.762 1.087332 1.087332
14 90 20790 2 36.852 1.090538 2.177871
19 90 20935 3 37.944 1.091866 3.269736
24 90 21080 4 39.039 1.094221 4.363957
29 90 21225 5 40.135 1.096654 5.460611
34 90 21370 6 41.233 1.097981 6.558592
39 90 21515 7 42.334 1.101108 7.659700
44 90 21660 8 43.437 1.102768 8.762468
49 90 21805 9 44.542 1.104533 9.867002
54 90 21950 10 45.649 1.107554 10.974556
59 90 22095 11 46.758 1.108879 12.083435
64 90 22240 12 47.869 1.111418 13.194853
===============================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
    km/h kg      #    l/100 km l/100 km l/100 km
  5 100 20500   0 38.623
10 100 20645   1 39.950 1.326929 1.326929
15 100 20790   2 41.280 1.330308 2.657237
20 100 20935   3 42.616 1.335328 3.992566
25 100 21080   4 43.954 1.338709 5.331275
30 100 21225   5 45.296 1.342086 6.673361
35 100 21370   6 46.642 1.345463 8.018824
40 100 21515   7 47.992 1.350360 9.369184
45 100 21660   8 49.346 1.353862 10.723046
50 100 21805   9 50.703 1.357238 12.080284
55 100 21950 10 52.064 1.360613 13.440897
60 100 22095 11 53.429 1.365389 14.806286
65 100 22240 12 54.798 1.369009 16.175295
================================

ALU
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
   km/h kg     # l/100 km l/100 km l/100 km
  1 60 20500 0 29.322
  6 60 20645 1 30.376 1.053994 1.053994
11 60 20790 2 31.430 1.054019 2.108013
16 60 20935 3 32.485 1.054712 3.162725
21 60 21080 4 33.539 1.054698 4.217423
26 60 21225 5 34.595 1.055431 5.272854
31 60 21370 6 35.650 1.055396 6.328250
36 60 21515 7 36.706 1.056131 7.384381
41 60 21660 8 37.762 1.056114 8.440495
46 60 21805 9 38.819 1.056810 9.497305
51 60 21950 10 39.876 1.056833 10.554138
56 60 22095 11 40.934 1.057489 11.611627
61 60 22240 12 41.991 1.057551 12.669178
=================================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
    km/h kg    # l/100 km l/100 km l/100 km
  2 70 20500 0 27.923
  7 70 20645 1 29.322 1.399048 1.399048
12 70 20790 2 30.721 1.399357 2.798405
17 70 20935 3 32.121 1.399712 4.198117
22 70 21080 4 33.521 1.400090 5.598207
27 70 21225 5 34.922 1.400399 6.998606
32 70 21370 6 36.322 1.400707 8.399313
37 70 21515 7 37.723 1.401015 9.800328
42 70 21660 8 39.125 1.401378 11.201706
47 70 21805 9 40.526 1.401749 12.603455
52 70 21950 10 41.928 1.402057 14.005512
57 70 22095 11 43.331 1.402365 15.407877
62 70 22240 12 44.734 1.402673 16.810550
=================================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
    km/h kg    # l/100 km l/100 km l/100 km
  3 80 20500 0 31.127
  8 80 20645 1 32.928 1.800800 1.800800
13 80 20790 2 34.732 1.804050 3.604850
18 80 20935 3 36.539 1.807299 5.412149
23 80 21080 4 38.350 1.810548 7.222697
28 80 21225 5 40.164 1.813797 9.036494
33 80 21370 6 41.981 1.817046 10.853540
38 80 21515 7 43.801 1.820295 12.673835
43 80 21660 8 45.625 1.823543 14.497378
48 80 21805 9 47.451 1.826792 16.324170
53 80 21950 10 49.281 1.830040 18.154210
58 80 22095 11 51.115 1.833288 19.987497
63 80 22240 12 52.951 1.836535 21.824033

================================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
   km/h kg     # l/100 km l/100 km l/100 km
  4 90 20500 0 34.675
  9 90 20645 1 36.943 2.267981 2.267981
14 90 20790 2 39.219 2.276881 4.544862
19 90 20935 3 41.506 2.286982 6.831844
24 90 21080 4 43.803 2.296331 9.128176
29 90 21225 5 46.108 2.305230 11.433406
34 90 21370 6 48.423 2.314653 13.748059
39 90 21515 7 50.747 2.324678 16.072737
44 90 21660 8 53.081 2.333576 18.406313
49 90 21805 9 55.423 2.342473 20.748786
54 90 21950 10 57.776 2.352866 23.101653
59 90 22095 11 60.138 2.361918 25.463570
64 90 22240 12 62.509 2.370814 27.834385
===============================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
    km/h kg        # l/100 km   l/100 km l/100 km
  5 100 20500   0 38.623 
10 100 20645   1 41.405 2.781562 2.781562
15 100 20790   2 44.204 2.799411 5.580973
20 100 20935   3 47.019 2.815388 8.396361
25 100 21080   4 49.852 2.832171 11.228532
30 100 21225   5 52.701 2.849212 14.077743
35 100 21370   6 55.566 2.864928 16.942671
40 100 21515   7 58.449 2.883033 19.825704
45 100 21660   8 61.347 2.898532 22.724236
50 100 21805   9 64.263 2.916002 25.640237
55 100 21950 10 67.196 2.932349 28.572586
60 100 22095 11 70.144 2.948753 31.521339
65 100 22240 12 73.111 2.966163 34.487502
================================

Taulukon kulutuslukemat ovat simuloidut kahden eri pankkotyypin yhdistelmille tyhjänäajossa 60/70/80/90/100 km/h tasaisilla ajonopeuksilla ja identtisissä ajo-olosuhteissa. Pankkojen vaikutusta tyhjänäajokulutuksiin on arvioitu vertailupankoilla lisäämällä yhdistelmään pankkoja pankko pankolta paino- ja ilmanvastuslisineen (0 kpl -   12 kpl).




26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa

Näytä lisää »