Ammattiopintojen jatko-opintokelpoisuus säilytettävä23.05.2015 8.39
Ammatillisen koulutusväylän on tulevaisuudessakin oltava lukion rinnalla kilpailukykyinen vaihtoehto, joka tarjoaa myös jatko-opintokelpoisuuden korkeakouluopintoihin. Jos tästä luovutaan, teknologia-alojen ammattiopintojen tuottama osaaminen ja vetovoima rapautuvat kohtalokkain seurauksin. - Jatko-opintokelpoisuuden poistuminen merkitsisi ammatillisen koulutuksen vetovoiman romahtamista. Teknologiateollisuuden yrityksiin rekrytoitavista henkilöistä keskimäärin joka toinen henkilö omaa ammatillisen tutkinnon. Monissa teknologiateollisuuden pk-yrityksissä prosenttiosuus on tätäkin suurempi, Teknologiateollisuuden johtaja Mervi Karikorpi toteaa. Teknologiateollisuuden osaamisvaatimukset tiukentuvat ja monipuolistuvat jatkuvasti. Karikorpi pelkää, että ilman jatko-opintomahdollisuutta näille aloille eivät hakeudu sellaiset nuoret, joita kasvuhakuiset, kansainvälistyvät ja innovaatiotoimintaan panostavat teknologiayritykset tarvitsevat. Jatko-opintokelpoisuuden poistuminen ammatillisesta koulutuksesta heikentäisi myös korkeakoulupohjaista osaamista. Nykyisellään noin kolmannes insinööriopiskelijoista tulee ammatillisen väylän kautta. He ovat erittäin kysyttyjä osaajia teollisuudessa. Monilla teollisuuden aloilla työssäoppimaan päästään turvallisuussyistä vasta 18 vuoden iässä. Heti peruskoulun jälkeen kaksivuotisen ammatillisen koulutuksen suorittanut nuori ei olisi saanut ehkä lainkaan mahdollisuutta oppia ammattia käytännön töissä. - Tällaisten nuorten työllistymismahdollisuudet olisivat heikot, Karikorpi painottaa. Säästöjä tarvitaan nyt kaikilla hallinnonaloilla. Ammatillisessa koulutuksessa kehittämisen ja rahoituksen lähtökohdaksi on otettava osaamisperusteisuus ja työllistyminen, ja samalla on pidettävä kiinni jatko-opintokelpoisuudesta. Kustannuksia voidaan karsia tehostamalla opetusta, lisäämällä työelämäyhteistyötä sekä toteuttamalla yksilöllisiä opintopolkuja. - Tällaiset ratkaisut mahdollistavat myös normiaikaa nopeamman etenemisen opinnoissa. Monilla teknologiayrityksillä on hyviä kokemuksia laajennetusta työssäoppimisesta ja oppilaitoksissa tapahtuvan opiskelun ja oppisopimuksen yhdistämisestä esimerkiksi 2+1 -mallin avulla. Oikeanlainen rahoitusmalli ohjaa oppilaitoksia hyväksi havaittujen toimintamallien laajempaan käyttöön, Karikorpi toteaa. Lisätietoja: |