Pankkovaihdolla tarpeellisia lisäeuroja vuosiksi eteenpäin.
18.05.2015 4.10 Terminator 2015 malliston pintakäsittelyn laatua ja ominaisuuksia on kehitetty entisestään. Ultralujan säänkestävän teräksen pinta käsitellään sinkkipohjustuk- sella ja pintavärillä , - ja nyt myös lakkapinnoitteella, joka on 2015 malliston Terminatoreissa vakiona.
Kuvan 8 kappaletta Terminator XXL 8.8 3.25 CE tilapankkoja korvaavat ensiviikolla viisiakselisen 42 tonnin kokonaispainoisen ja yli 34 tonnin kantavuuksisen perävaunun irtototolppaisen pankkosarjan . Hyväkuntoisten 3.00 m tolppapituisten pankkojen vaihto on todettu kannattavaksi monestakin eri syystä.
Kuormatilan kasvu tärkein.
Kuormatilan kasvu oli tässäkin pankkovaihdossa ehdottomasti tärkein kriteeri. Pankkovaihdolla Terminatoreihin saatiin kuormatilaakasvatettua yksin perävaunun osalta hurjat 12.1 m3 (5 tonnia), - tämä arvioituna perävaunun kahdella 5.5 m kuitunipulla. Kolmella vaunun kolmosellakin lisätilaa tulee 9.9 kehyskuutiota (4 tonnia ). - Kuormatilan koko kasvaa kahdella 5.5 metrisellä 25 sentin tolppakorkeuden kasvusta 6.6 m3:lla ja pankkojen sisätilaerosta 5.5 m3:lla ( kehyskuutiolla ).
Ilmavastusvoimat pienenevät.
Lujuusluokka 8.8 tonnia, tolppakorkeus 3.25 m ja ylittää asetuksen 940 asettamat vaatimukset. -Kuormakorkeus kasvaa yksin perävaunun osalta 12.1 kehyskuutiota , ja lisäksi se ilmanvastusmuutos ja lakkapinta.
Ilmanvastus on vielä hieman outo asia, mutta Terminatorit ovat erinomaiset ilmanvastuksesta ja ilmanpyörteilystä aiheutuvien kulujen minimoinnissa. Polttoainetta säästyy ja likakuorma pienenee. Terminaattoreissa on ilmavirtauksia lienentävä ja ilmavirtauksia suuntaava muotoilu sekä 25% vaihtopankkoja pienempi otsatinta (ilmavastuspinta). - Nämä aero-ominaisuudet kasvattavat omalta pieneltä osaltaan Terminator vaihdon mukanaan tuomaa europottia.
Liukuesteet erinomaiset.
Perävaunun veturina on neliakselinen uudenkarhea kevyt ja kevytrakenteinen V8 Scania, joka sai Terminator XXL 8.8 pankotuksen jo uutena varustelunsa yhteydessä , joten Terminator ominaisuudet ovat jo käytöstä tutut ja liukuesteet on todettu jo hyviksi. - Rautahampaat rungolla ja liukuesteet tolpissa ovat olleet ehdottoman hyvä muutos pankkojen kuormaus- ja lastausominaisuuksiin.
Tuottaa nopeasti välirahansa.
Pankkovaihto Terminatoreihin maksaa tässä tapauksessa vajaa kymppitonnin välirahan tuottoeduillaan jo tänä vuonna. Seuraavina vuosina tarpeellista käyttörahaa se jättääkin jo 10.000€ - 15.000€ joka vuosi perävaunun pankkovaihdosta saatavista suuremmista hyotykuormista ja pienemmistä polttoainekuluista johtuen. - "Terminointi" kannattaa aina.
Heikki Jokela 050 4129 024
Ps. Palaamme käyttö- ja kuormakokomuutoksen tuntemuksiin kuvin ja artikkelein parin viikon kuluttua . XXhj
|