HCT-ajoneuvoyhdistelmien vaikutus puutavarakuljetusten tehostamisessa04.05.2015 12.00
Suomessa HCT (High Capacity Transport) -ajoneuvoilla tarkoitetaan nykyisin sallittua suurempia ajoneuvoja eli yli 25,25 metriä pitkiä tai yli 76 tonnia kokonaismassaltaan painavia yhdistelmiä. Puunhankinnan logistiikan tehokkuuden ja taloudellisuuden kehittämiselle asettavat tarpeita metsäteollisuuden tuotantolaitosten ja energiapuuta käyttävien voimalaitosten merkittävät lähivuosien investointisuunnitelmat. Mikäli suunnitellut investoinnit toteutuvat, voi puutavaran vuosittainen käyttö lisääntyä yli 5 miljoonaa kuutiota jo vuoteen 2017 mennessä. Kansallisen metsästrategian tavoitteena on, että sekä runkopuun vuosittainen hakkuu että metsähakkeen vuosittain energiakäyttö kasvavat 15 miljoonalla kuutiolla vuoteen 2025 mennessä. Hankintalogistiikka vaikuttaa osaltaan Suomen metsäteollisuuden kilpailukykyyn ja siten alan tuotantovolyymeihin ja työllisyyteen Suomessa. Suurilla puutavaran HCT-ajoneuvoilla on mahdollisuus laskea kuljetusten yksikkökustannuksia jopa parikymmentä prosenttia, koska hyötykuorman osuus ajoneuvon kokonaispainosta nousee. Suurilla ajoneuvoilla liikennöinti alemmilla tieluokilla ja metsäteillä on kuitenkin haastavampaa suuremman painon ja pituuden takia. Tämän takia HCT-ajoneuvoja hyödyntävä logistiikka tulee todennäköisesti poikkeamaan perinteisestä puutavaralogistiikasta. Mahdolliset siirtokuormaukset terminaaleissa vähentävät HCT-kuljetusten kustannusetua, mutta terminaalien käyttöön liittyy useita muita etuja, joiden kustannusvaikutuksia ei ole vielä arvioitu. |