Vetoautotyyppien valinnat on hyvä tehdä jo meneillään olevan siirtymäajan aikana03.05.2015 8.54
Suomen puutavara.yhdistelmistä on metsäteollisuuden autoseurannan mukaan noin puolet puutavarayhdistelmistämme on 68 / 76 tonnisia. Loput on edelleen seitsemänakselisia pääosin 64 tonnin "bonuspainoille" katsastettuja. Vaihtosavotta on siis puolivälissä ja samanaikaisesti nyt ollaan hyväksymässä 28 tonnin kolmiakselisen auton kokonaispainoa pysyväksi. Seitsemänakselinen saa yhdistelmäpainot 60 tonnia ja kahdeksanakselinen juna 68 tonnia . Lähivuosien aikana on siis päätettävä onko käyttöön otettava vetoauto kolme- , neljä- , tai vaikkapa viisiakselinen.
Seitsemänakselisyen muutosprosessi 68/76 tonnisiksi jatkuu, ja uuden varteenotettavan vaihtoehdon on tuomassa kolmiakselisille autoille luvattu pysyvä 28 tonnin kokonaispaino , joka tuo lisäapua 3+5 tyypin 68 tonnisten valintaan. Muutoksen yhteydessä on akselivalinnan ja määrän rinnalla hyvä muistaa omapainon, kuormatilan ja ilmanvastusvoimien vaikutukset valitun yhdistelmän tuloksenteon kannalta. Seuraavaksi : Tridem, trippeli, vaikko 2+2 akselityyppi valittuun nelikkoon. |