Metsäteollisuus luottaa raakapuun kuljetuksen eliittijoukkoihin,
03.05.2015 0.15
Metsäteollisuus on koko toimintansa ajan kehittänyt tehokkaasti raakapuun siirron menetelmiä uitosta satatonnisiin maantiejuniin. Raakapuun maantiekuljetukset ovat kehittyneet kuljetusmuodoista tehokkaimmin. Ne ovat syöneet tarpeen uitolta ja ovat rajoittaneet tehokkaasti myös pitkien ajomatkojen rautatiekuljetusten tonnistoa. - Juna kulkee, ja nyt myös maantiejunat. Kumipyöräkuljetukset ovat osoittaneet jo vuosikymmenien ajan tehonsa raakapuun kuljetuksissa metsästä tehtaalle.
Metsäteollisuus luottaa maantiekuljetusten eliittijoukkoihin.
Metsäteollisuuden useitten vuosikymmenien aikana tekemät mittavat kehitystyöt raakapuun maantiekuljetusten kehittämiseksi ovat aina saaneet kritiikkiä , mutta missä ovat nyt ne viisi- ja kuusiakseliset yhdistelmät jotka olivat aikanaan ainoat kannattavat laitteet ilman tietokoneohjausta ja nosturivaakoja. Samaten lähivuosien aikana maantiekuljetuksistamme häviää seitsemänakseliset yhdistelmät , kun niille annettu 4 tonnin "bonusaika" loppuu . - Kehitys kehittyy ja me sen mukana.
Kehityksen tuloksena on suuremmat kuormakoot tehtaan portilla.
Raakapuun kuljetusten kehitystyön tavoite on tuottaa materiaalia tuotantolaitoksiin tehokkaammin edullisemmin ja ympäristöa ja tiestöä säästävämmin. Kehitys on ollut tämänsuuntainen jo vuosikymmeniä ja kehitys jatkuu. Sekä maantiekuljetuskalusto, että rautatiet ovat saaneet lisätonneja ja ratoja ja maanteitä siltoineen parannetaan nykymenon vaatimusten mukaisiksi.
Lisätonnit vaativat suuremman kuormatilan.
Itsestään selvyys on se, että kun kuorman koko tonneissa kasvaa , vaatii se vastaavan tilankasvun kuormatilaan. Kuusikymmentonnisten 64 tonnisiksi kasvatti kuorman 40 tonnista 44 tonniin. Tuo 10 prosentin kasvu vaatii siis 10 prosentin kasvun kuormatilaan. Vastaavasti kun mennään tuosta 40 tonnista 54 tonnisiin kuormiin on kuormatilan kasvattamistarve lähtöasetelmasta yli 30 % :a. Lähtöasetelma oli 90 kehyskuutiota nyt 76 tonnisten yhdistelmien tilantarve on jo 125 m3 - 135 m3 , -riippuen omapainosta.
Lisäakselilla lisäkuormaa ja lisäpainoa alustaan.
Nyt tapahtuneet kaikkien aikojen suurimmat muutokset ovat tuoneet myös suurimmat muutostarpeet kaluston kasvattamiselle ja nyt myös kaluston kehitystyölle. Yksinkertainen ajatusmalli on se, että kun kokonaispainojen kasvu määraytyy akselimäärän mukaan, niin lisätään akseleita. - Mutta onko kaikki siinä?
Eliittijoukkojen kalusto valiintuu ajan myötä.
Eliittijoukot valitsevat eliittijoukkojen kaluston. Tämä kalusto määräytyy tarkkojen harkintojen mukaisesti ja pitkälle tulevaisuuden tarpeet arvioiden. Nyt ratkaisua hämärtää vielä 64 tonnisten siirtymäkauden neljän tonnin onnistuneesti luotu "bonus" , jolla vanheneva kalustotyyppi on tehty ylimenokauden ajaksivähintään tasavertaiseen kilpailuasetelmaan 68- ja 76 - tonnisten yhdistelmien kanssa . Tämä ylimenokausi antaa aikaa kalustokehitykselle ja kalustovaihdolle.- Vain oikea valinta takaa kilpailukyvyn.
Heikki Jokela
|