Puutavarayhdistelmien kuormatilojen painoissa ei ole merkittäviä eroja - erot löytyvät tilavuuksista ja ilmanvastuksista.
23.04.2015 0.07
Käytännön kokemukset ovat osoittaneet sen, että valmistajasta ja valmistusmateriaalista riippunatta luormatilojen ja apurunkopakettien painoerot ovat minimaalisia. Teräs- ja alumiinirakenteilla ei siis ole sanottavaa vaikutusta yhdistelmän kantavuuteen.
Tuottavuuserot löytyvät tilavuuksista ja ilmanvastusvoimista.
Merkittäviä, jopa selvästi yli 5% tuottavuuseroja, on todistetusti ja lakennallisesti yhdistelmien kuormatiloissa. Kuormatilojen kokoerot ovat pankkovalintojen välillä yli 10 kehyskuutiota. - Tämä samoilla runkoleveyksillä ja tolppamitoilla. Tilavuusero kasvaa eri alustakorkeuksissa, joissa on korkeuseroa pahimmillaan jopa 20 cm ja korkeudesta johtuvaa kokoeroa 8m3. - Tuo 18 m3 kokoero kasvattaa kuormatilaa yli 15%:lla.
Aerodynaamiset ominaisuuret eroavat eri pankkomalleissa otsapintansa ja muotoilunsa osalta. Otsaoinnoissa on mitattu noin 30%:n kokoeroja ja ilmavastuskertoimien (Cw) erot ovat suurimmillaan yli 50%. - Aerodynaamiset ominaisuudet vaikuttavat suoraan polttoaineen kulutukseen sekä tyhjänä- , että kuormattuna ajossa. Samaten ilmavastusvoimilla ja ilmavirtauksien suuntauksella on suuri merkitys lika.ja lumikuorman kerääntymiseen yhdistelmän rakenteisiin ja sen kuormaan.
Heikki Jokela 050 4129 024
|