Onko puutavarapankkojen irtotolppaisuudesta enemmän haittaa, kuin hyötyä.28.07.2015 Kuorma-autojen puutavarapankkojen valmistus aloitettiin aikana, jolloin nippupudotus oli pakollinen kaikissa yhdistelmissä. Konepurku ja uiton loppuminen poistivat laukaistavien pankkojen tarpeen ja pankot alkoivat kehittyä kevyempään ja kiinteämpään suuntaan.Laukaistavista tolpista pulttiliitoksiin. Pulttikiinnitteiset tolpat tulivat käyttöön 70- luvulla toiseltapuolen laukaistavissa nippupudotuspankoissa. Raakapuunippujen konepurku alkoi yleistyä 70- luvun lopulla ja markkinoille tuli pankkomallit, jotka olivat tolpiltaan jatkeellisia ja ne oli kiinnitetty pankkorungon holkkeihin pulttaamalla , myöhemmin kiila- tai kumipuristuskiinnityksillä. Tolppajatkeet tarpeettomia. Tolppien jatkeet pikalukkoineen ja säätömahdollisuuksineen seurasivat käytössä vielä 80-luvulle , jonka aikana kiinteätolppaisten pankkomallien ensimmäiset mallit oli kehittelyn alla. Kiinteätolppaisten pankkojen markkinoille tulo alkoi voimakkaana 90-luvun alkupuoliskolla ja teräspankkomallit alkoivat muuttua pääosin täysin kiinteiksi. Alumiinipankkojakin tuli kiinteätolppaisina, mutta teräspankkoja vastaavaa kiinteitten pankkojen markkinaosuutta ei alumiinipankkoihin ole vieläkään ole kehittynyt. Irtotolppaisuuden hyödyt ja haitat. Irtotolppaisuuden hyötypuolena pidetään rikkoontuneen tolpan vaihtomahdollisuutta ja pankkosarjojen perillekuljetuksen etuja. Nämä molemmat ovat samalla myös haittoja. Tolppien väljistyminen on vuosikymmeniä jatkunut haitta ja irtopankkotoimitukset hidastavat asennusta tolppa-asennuksen verran. Suurin haitta on kuitenkin kuormatilan koossa , jota holkkikiinnitteinen tolppa syö aina useilla kuutioilla. Lisäksi irtotolppaisen pankon rakenne takaa sen, että se on aina vastaavan lujuista pankkomallia tolppaliitoksen ja sen vaatiman vahvikerakenteen verran kiinteätolppaista pankkoa painavampi. |