”Road trainiksikin” eli tiejunaksi kutsuttu 34-metrinen yhdistelmä ajaa joka päivä Ruokakeskon Vantaan keskusvarastolta Kempeleelle ja takaisin.
Rekka on tavallista yhdistelmäkuljetusta yhdeksän metriä pitempi. Käytännössä se tarkoittaa kahden henkilöauton verran lisää pituutta. Täyden kuorman massa on 90 tonnia.
Kyydissä on yhteensä 189 rullakkoa kaupan päivittäistavaroita. Normaaliin yhdistelmään rullakoita mahtuu 90. Paluumatkalle Kempeleen terminaalista Vantaalle rekka tungetaan täyteen tyhjiä rullakoita.
Rekka lähti Vantaalta kohti pohjoista ensimmäisen kerran perjantaina aamupäivällä.
Tuplaa tavaran määrän
Keskossa yhdistelmän kutsutaan Ekorekaksi, koska se tuplaa yhdellä rekalla kuljetettavan tavaramäärän.
”Ekorekalla saamme vähennettyä jopa 600 Vantaan ja Oulun välistä kuljetuskertaa vuosittain”, kertoo Ruokakeskon logistiikkayhtiön Keslogin toimitusjohtaja Mika Salmijärvi.
Salmijärven mukaan kyytiin mahtuu tavaraa yhden marketin verran. Rullakot voi lastata kahteen tasoon, kevyemmät päälle, raskaammat alas ja eteen.
Volvon valmistaman ”nupin” moottorissa on tehoa 750 hevosvoimaa, kun tavallisen moottorin teho on 500 hevosvoimaa. Rekassa on henkilöautoista tuttuja moderneja varusteita, kuten kaistavahti ja automaattinen jarrutustoiminto. Jäisessä ylämäessä kuljettaja voi helposti heittää renkaisiin ketjut päälle.
Mutta mahtuuko se tielle?
Rekka liikennöi tarkkaan määrättyä reittiä nelostietä pitkin. Reitin pituus on vähän alle 600 kilometriä yhteen suuntaan. Liikennöintiä on simuloitu ja rekalla ajamista on harjoiteltu suljetulla radalla.
”Autosta on tehty riittävän ketterä ja vakaa. Se mahtuu kääntymään reitin liittymissä ja risteyksissä”, sanoo Keslogin logistiikkapäällikkö Jani Lindström.
Tiukin paikka on Jyväskylän vieressä, Vaajakosken kiertoliittymässä. Siinä pitkä yhdistelmä oikaisee sen verran, ettei se mahdu yhdelle kaistalle.
Normaaliliikenteessä jättirekan ohittaminen kestää laskelmien mukaan yhden sekunnin pitempään kuin tavallisen yhdistelmän ohittaminen.
Rekan liikennöintiin on Trafin poikkeuslupa. Kokeilu kestää vuoden 2019 loppuun, jonka jälkeen päätetään jatkosta. Vuodessa kilometrejä kertyy 360000.
Kokeilusta kerätään jatkuvasti dataa. Rekka kuvaa koko ajan videokuvaa edestä ja sivuilta.
EKOREKKA KÄYTTÖÖN KESKOSSA – TEHOKKUUTTA PITKIEN MATKOJEN KULJETUKSIIN
Keskon päivittäistavarakaupan kuljetuksissa otetaan käyttöön uusi suurempi kalustoratkaisu Ekorekka, jolla saadaan kuljetettua tavaraa jopa kaksinkertainen määrä normaalia enemmän. Ekorekalla tehostetaan päivittäistavaroiden lämpötilasäädeltyjä elintarvikekuljetuksia pitkien etäisyyksien Suomessa.
Ekorekan avulla saadaan parannettua merkittävästi logistista tehokkuutta, kun kerralla pystytään kuljettamaan jopa kaksinkertainen määrä kaupan rullakoita perinteiseen yhdistelmärekkaan verrattuna.
– Kuljetusten aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat yksi toimintamme merkittävimmistä ympäristövaikutuksista. Tällä ratkaisulla pienennämme myös päästöjä. Olemme laskeneet, että Ekorekalla saamme vähennettyä jopa 600 Vantaan ja Oulun välistä kuljetuskertaa vuosittain, kertoo Ruokakeskon logistiikkayhtiön Keslog Oy:n toimitusjohtaja Mika Salmijärvi.
Käyttöönotettavan Ekorekan pituus on 34 metriä ja massa täydessä kuormassa 90 tonnia. Se tulee liikennöimään Ruokakeskon Vantaan keskusvarastojen ja Oulun jakelualueen Kempeleen terminaalin välisessä runkoliikenteessä. Liikennöintiin on Trafin määräaikainen poikkeuslupa. Kokeilu kestää vuoden 2019 loppuun. Päätökset jatkosta tehdään saatujen kokemusten perusteella.
– Mahdollistamme poikkeusluvilla uusien ajoneuvoratkaisujen testaamisen liikenteessä. Kokeilujen kautta toivotaan löytyvän turvallisia ja tehokkaita ratkaisuja, jotka parantavat logistista kilpailukykyä pitkällä aikavälillä, kertoo hanketta ohjaamassa ollut Liikenteen turvallisuusviraston Trafin Yksikön päällikkö Otto Lahti.
Hanketta on valmisteltu Keslogin johdolla noin kaksi vuotta ja siinä on mukana useampi yhteistyökumppani. Ajoneuvon suunnittelusta ja rakentamisesta ovat vastanneet Volvo Trucks Oy ja korivalmistaja VAK Oy Vahdosta. Ekorekkaa liikennöi Keslogin yhteistyökumppani Mikko Niskala Oy Haukiputaalta.
– Olemme olleet hankkeessa alusta asti mukana ja on hienoa vihdoin päästä tositoimiin, iloitsee kuljetusliikkeen toimitusjohtaja Mikko Niskala hankkeen käynnistymistä.