Puutavarayhdistelmän aerodynamiikan muutostarpeet ja mahdollisuudet.cc
02.03.2015 14.45 Puutavarayhdistelmän ilmavastusvoimat on lähivuosien aikana vähintäänkin puolitettava. Puolittamisen puolesta puhuu helpolla saavutettavissa oleva 7.5 l / 100 km polttoainekulutuksen säästö.
Kymmenen prosentin säästöt on otettavissa heti käyttöön.
Tämä yli 10 %:n säästö polttoainekuluissa on saatavissa helposti valitsemalla otsapinnaltaan edullisemmat ja aeromuotoillut pankot ja muotoilemalla etuseinä ilmavastuksen kannalta uusiksi sekä minimoimalla yhdistelmän nippuvälit.
Pienemmät likakuormat ja paremmat ajo-ominaisuudet kaupantekijäisiksi.
Pankkojen pienempi otsapinta tuo mukanaan kasvaneen kuormakoon ja pankkojen ilmanohjainmuotoilu hävittää pyörteilyä ja sitäkautta lian ja lumen kerääntymistä loiskuormaksi yhdistelmään. Sama parantava muutos on saatavissa myös etuseinän uudelleenmuotoilusta.
Lisäpaukkuja alustamuotoilusta.
Tulevaisuuden muutoksiin kuuluu vääjäämättä sekä auton, että perävaunun alustarakenteitten muutostyöt ilmavirtauksien ja ilmanohjauksien kannalta edullisemmiksi. Sama muutosprosessi on käytävä myös puutavara-auton apurunkopaketin ja nosturun osalta.
Kokonaismuutoksesta 10 l/100 km lisäpotti.
Puutavarayhdistelmän nykyisestä 15 l/100 km säiliöyhdistelmää suuremmista maantieajon polttoainekuluista on saavutettavissa heti 7.5 l / 100 km polttoainekulujen vähennys ja alustojen muutosprossien jälkeen potti kasvaa kymmenen litran suuruusluokkaan.
|