Juha Salo rallin SM-sarjaan nelivetoisella Peugeot 208 T16 R5:lla

19.02.2015 18.00

relluralli.jpg

Rallin kahdeksankertainen Suomen mestari Juha Salo ja kartanlukija Marko Salminen esittelevät Mikkelin SM-rallissa ensimmäisenä Suomessa Peugeot Sportin valmistaman R5-luokan nelivetoisen Peugeot 208 T16 -ralliauton.

Salo tavoittelee yhdeksättä Suomen mestaruutta yhdessä Peugeotin maahantuojan Maan Auto Oy:n ja Peugeot Sport – kilpa-autojen myynnistä vastaavan Auto-Kehä Oy:n kanssa.

Moninkertainen rallin Suomen mestari Juha Salo kääntää ajajaurallaan uuden lehden, kun tulevana viikonloppuna karkkilalainen esittelee Mikkelissä ajettavassa SM Vaakuna-rallissa uuden Peugeot 208 T15 R5-ralliauton. Rallin SM-sarjassa tuotantoautoihin pohjautuvilla ralliautoilla ajaneelle Salolle autonvaihdos toi mukanaan uuden haasteen.

- Kysymyksessä on täysin erilainen projekti, joka avaa itselleni uusia ovia ja mahdollisuuksia sekä tuo virtaa ja lisämotivaatiota lisämestaruuksien saavuttamiseen. Näyttöhalut ovat kovat, Salo myöntää.

Salo on testannut uutta Peugeotia kolmen päivän ajan neljällä erityyppisellä testitiellä. Kaksi ensimmäistä testipäivää Salo ajoi ennalta tutuilla teillä, viimeisen päivän hänelle tuntemattomalla testitiellä.

- Kysymyksessä on aito kilpa-auto ja ison autotehtaan kilpaosaston suunnittelema kokonaisuus, jossa jokainen yksityiskohta on huolellisesti suunniteltu. Peugeot tuntuu äärettömän ketterältä ajaa, autossa istutaan lähes taka-akselin päällä ja tuulilasi on kaukana edessä, joten sekin tuo omia uusia haasteita ajamiseen.

- Viimeisenä testipäivänä fiilis ratin takana oli jo todella hyvä: ajaminen oli todella hauskaa ja kaikki tuntui todella hyvältä. Oikean ajotavan oppiminen ottaa aina aikansa. Ja on turha ajatella, että auto olisi jo nyt sataprosenttisesti ajotyylilleni sopiva. Hyvä se on ja olen kokemuksiini ja ajotuntumaan erittäin tyytyväinen, Salo paljastaa.

Ennen viikonlopun Mikkelin SM-rallia Salo ajaa vielä kaksi päivää testiä.

- Peugeotin 1,6-litran turbomoottori jaksaa vetää ja vääntää uskomattoman hienosti ja myös auton keveys ja jousitus on tehnyt minuun vaikutuksen. Luotan itseeni ja kalustooni. Uskon, että olemme heti tulevana viikonloppuna valmiina taistelemaan yleiskilpailun voitosta ja sen myötä SM1-luokan Suomen mestaruudesta.

- Rallin SM-sarjan lisäksi ajan tänä vuonna varmuudella joko heinäkuun 17.-19. päivä Virossa R5-autoilla ajettavan rallin Euroopan mestaruusosakilpailun tai kahta viikkoa myöhemmin Suomen MM-rallin Jyväskylässä. Myös laajempi kansainvälinen ohjelma on mahdollinen.

Maahantuojan tuella takaisin mestaruuskantaan

Yhdeksän vuoden tauon jälkeen myös Peugeotin maahantuoja Maan Auto Oy palaa tukijana takaisin rallin SM-sarjaan. Salo on uuden maahantuojatiimin ainoa edustaja.

- Peugeotin rallihistoria meillä ja maailmalla on upea. On hienoa edustaa pitkän autourheiluperinteen omaavaa brändiä, jonka tekninen osaaminen on kiistatonta. Peugeotin edellisestä Suomen mestaruudesta on yhdeksän vuotta. Mestaruuden ajaminen on ainoa syy, miksi olen lajissa mukana. Mielestäni nyt on oikea aika palauttaa Peugeot mestaruuskantaan.

Lähtönumero 51 voi hämmentää

Rallikatsojien on turha odottaa Mikkelin SM-rallissa nopeimpien ja uusimpien ralliautojen saapuvan erikoiskokeilla ensimmäisinä. Ralli SM-sarjan sarjasäännöissä mainitsematonta ”kiertävää lähtöjärjestystä” toteutetaan Mikkelissä siten, että pienimmillä lähtönumeroilla lähtevät erikoiskokeille etuvetoiset autot. Yleensä yleiskilpailun kärkeen sijoittuvien luokkien 1 ja 2 nelivetoiset autot tulevat letkassa myöhemmin numerosta 37 alkaen. Edellisen SM-rallin yleiskilpailun voittaneen Juha Salon uunituoreen Peugeot 208 R5:n lähtönumero on 51. Lähtöjärjestys

- Pienen etuvetoluokan kuljettaja saattaa olla lähes 10 sek / km hitaampi kuin isolla nelivetoautolla perässä tuleva. Tämä on yleisön hyvä huomata, sanoo Maan Auton PR- ja viestintäpäällikkö Pekka Koski.

-Pääsääntöisesti Vaakuna-rallissa on minuutin lähtöväli, mutta kun peräkkäisillä lähtönumeroilla ajavilla kuljettajilla on keskenään merkittävä nopeusero, kilpailun johto reagoi tähän lähtöväliä kasvattamalla, sanoo Aulis Ahonen Vaakuna-rallista.

Mikä on R5-ralliauto?                                    

- Voimassa olevien kansainvälisten rallisääntöjen mukaan nykyaikaisilla WRC-autoilla ei saa ajaa alueellisissa mestaruussarjoissa, kuten Euroopan mestaruusralleissa. Rallin MM-sarjassa WRC-autot ajavat luokassa WRC1 ja R5-autot puolestaan luokassa WRC2.

- Uuden R5-luokan auton käyttö- ja hankintakustannuksia on pyritty hillitsemään, määräämällä autolle asfalttirallivarustuksessa 180 000 euron maksimihinta (ALV 0%). Tähän on päästy säätämällä R5-auton komponenteille suurin sallittu myyntihinta, joten R5-autojen käyttökulut tulevat myös olemaan helpommin hallinnassa kuin aikaisempien huippuryhmien autojen.

- R5-luokan auto on teknisiltä säännöiltään nykyisten WRC-auton pikkuveli. Moottorina käytetään samaa polttonesteen suorasuihkutuksella varustettuna turboahdettua 1,6-litran voimanlähdettä, mutta sen käyttämää ilmamäärää on R5-autossa rajoitettu WRC-autoja enemmän. Tuloksena R5- auton suurin teho on 280 hevosvoimaa, eli noin 50 hevosvoimaa WRC-autoa vähemmän.

- Molempien ryhmien autot ovat nelivetoisia. R5-autossa vaihteita on viisi, WRC-autossa kuusi. R5-autossa vaihteita vaihdetaan vaihdekeppiä käyttäen, WRC-autoissa on hydraulisesti tai sähköllä toimiva vaihteensiirto, jossa vaihteita valitaan ohjauspyörään asennetuista vaihteenvalitsimista käsin. Myös R5-auton aerodynamiikkaa on rajoitettu WRC-autoihin verrattuna. Molempien autoryhmien autojen minimipaino on sama 1230 kg.

TEKNIIKKAA PEUGEOT 208 T16

Moottori: Malli EP6 CDT, nelisylinterinen turbomoottori edessä poikittain, 16-venttiiliä, Magnetti Marellin polttoaineen suorasuihkutus. Moottorin kierrosluku rajoitettu 7 500 r/min.

Kuutiotilavuus (cm3): 1598

Teho (hv): 280/6000 r/min.

Vääntö (Nm): 400/2500 r/min.

Voimansiirto: Kiinteä neliveto, mekaanisesti lukittavat etu- ja takatasauspyörästöt, viisivaihteinen sekventaalivaihteisto, kaksilevykytkin.

Jousitus: Edessä ja takana McPherson-joustintuet.

Jarrut: Edessä ja takana jäähdytetyt Alcon-levyjarrut, levyn halkaisija soralla 300 mm. Nelimäntäiset jarrusylinterit.

Ohjaus: Hydraulisesti tehostettu nopea ohjaus.

Renkaat: Soralla 215/65 x 15”, vanne 7” x 15”.

Minimipaino (kg): 1230

Lisätietoja: www.saloraracing.com.

PEUGEOTILLA SAAVUTETUT RALLIN SUOMEN MESTARUUDET:

1959 Esko Keinänen Peugeot 403

1988 Sampsa Junnila Peugeot 205 GTI 1900

2000 Sebastian Lindholm Peugeot 206 WRC

2002 Sebastian Lindholm Peugeot 206 WRC

2003 Sebastian Lindholm Peugeot 206 WRC

2004 Sebastian Lindholm Peugeot 206 WRC

2005 Kosti Katajamäki Peugeot 206 WRC

2006 Sebastian Lindholm Peugeot 206 WRC

19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa

Näytä lisää »