Yhdistelmien kokonaispainoluokat kasvavat kohti 68- ja 76 tonnisia . Omapainon ja kuormatilan merkitys tuottavuuteen on useissa kalustovalinnoissa unohtunut.cc.
21.07.2015 3.47 Uusien kokonaispainojen yhdistelmät ovat edelleen muutos- ja kehitysvaiheessa. Perinteinen 60/64 tonninen on kokonaispainoluokista yleisin, mutta muutos 68 ja 76 tonnisiin jatkuu tasaisesti vielä yli kolmen vuoden siirtymäajan. Muutosprosessissa 68 tonnisiin on kalustovalinnassa lisäakselin paikan määräävänä tekijänä nosturin mukanakuljetuksien osuus kuormattuna ajossa. 68 tonnin luokka on lisäksi monessa tapauksessa esiaste siirtymisessä 76 tonnin kokonaispainoluokkaan.
Kantavuus ja kuormatila tuovat , - tai syövät kannattavuutta.
Kaikissa kokonaispainoluokissa mahdollisimman suuret kantavuudet ja kuormatilat tuovat yhdistelmille lisätuottoa ja niitten merkitys kasvaa kokonaispainoluokissa ylöspäin siirryttäessä . Yhdistelmien omapainojen erot ovat ovat kevyimpien ja raskaimpien välillä yleisesti jopa 10.000 kg. Kuormatilojen kokoerot ovat pienimmän ja suurimman kokoluokan välillä 20 m3 - 30 m3 ( kehyskuutiota ) . Kuormatilaero kasvaa vielä lisää 20 - 30 kehyskuutiolla niissä yhdistelmissä, joihin onnistutaan lastaamaan kuormatilapituuden maksimoinnin ja puutavaranippujen optimoinnin ansiosta yksi lisänippu.
Heikki Jokela 050 4129 024
|