Taloussanomat: Auto ilman ajajaa - "Tested on German Autobahn"

01.02.2015 11.08
autobaanaa1.jpg

Saksan baijerilainen liikenneministeri Alexander Doibrindt on käynnistämässä testihanketta. Sen on määrä auttaa maan autoteollisuutta pitämään puoliaan Googlea ja muita kilpailijoita vastaan tulevaisuuden auton kehittämisessä.

Saksalaiset autonvalmistajat, kuten BMW, Volkswagen ja Daimler, ovat jo testanneet kuskittomia autoja saksalaisilla teillä, mutta valvojan ohjauksessa, niin kuin autokoulussa. Sikäli kuin testissä on ollut täysin itseajavia autoja – varsinaisia autoautoja, se ei ole ollut luvallista. Saksa on allekirjoittanut kansainvälisen sopimuksen 1968, jonka mukaan ajoneuvolla on aina oltava ajaja.

Tähän asti esimerkiksi Volkswagenin tytäryhtiö Audi on kehittänyt ja testannut kuskittomia autojaan Kaliforniassa, jossa ne saavat liikkua teillä. Yhtiö herätti huomiota kulutuselektroniikan CES-messuilla antamalla autonsa ajaa "autonomisesti" 900 kilometriä Silicon Valleystä Las Vegasiin. Se iloitsee nyt siitä, että Saksa pyrkii sallimaan ja mahdollistamaan saman myös täkäläisillä liikenneväylillä, tavallisessa liikenteessä.

Hakukonejätti Googlen esiteltyä viime vuonna oman kuskittoman autonsa, saksalaisille autonvalmistajille tuli hätä näyttää omat kyntensä. Ne halusivat päästä kotilaboratorioistaan teille testaamaan kuskittomia autojaan myös ilman kuskeja, laillisesti ja hyvin pedatuissa testiolosuhteissa. Sitä paitsi testit täkäläisillä autobaanoilla olisivat niille myös hyvää markkinointia: "Tested on German Autobahn".

Saksan autoteollisuus on voinut aina luottaa maansa poliittisen johdon tukeen – niin tässäkin tapauksessa. Liikenneministeri Dobrindt haluaa nyt tukea kuskittomien ajoneuvojen pääsyä teille monilla hyvillä perusteilla. Kuskittomat autot lisäisivät liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta, vähentäisivät ruuhkia ja päästöjä – ja vapauttaisivat ajajan ajamisen taakasta.

Uusissa autoissa on jo helpotettu ajamista erilaisilla älykkäästi ohjautuvilla ajoapujärjestelmillä, kuten etäisyydenpidolla, parkkiapurilla tai jopa kaistanvaihtajalla. Täällä puhutaan nyt itseajavista tai täysautomatisoiduista autoista. Täysin autonomisesti ajavia ja verkottuneita autoja odotetaan yleisille ajoväylille kuitenkin vasta reilun kymmenen vuoden kuluttua 2020–2025.

Nyt testattaisiin kehittyviä ajoapujärjestelmiä aina autonomiseen ajoon asti. Se taas edellyttää myös autojen ja teiden verkottamista – liikenteen seurantaa erilaisilla mittauslaitteilla, seurantatietojen välittämistä ajoneuvoille ja myös ajoneuvojen keskinäistä viestintää. Järjestelmä vaatii paitsi autojen, myös liikenneväylien varustamista valvonta- ja viestintätekniikalla.

Vielä ei ole kerrottu testiosuudesta A9:llä, mutta ei olisi ihme, jos se olisi Baijerin eteläpäässä Audin ja BMW:n tehtaiden tuntumassa. Mutta muitakin reittejä olisi jo tarjolla. Uutista testihankkeesta seurasi heti Baden-Württembergin talousministerin Nils Schmidin ilmoitus, että heilläkin olisi tarjolla sopivaa testiajoväylää A81:lta, joka taas palvelisi hyvin sikäläisiä autojättejä, Daimleria, Porschea ja Boschia.

Liikenneministeriön kuskittomien autojen testihanke näyttää olevan vasta alkutekijöissä. Ministeriöstä on annettu ymmärtää, että testausta ei ehkä suoritettaisikaan normaaliolosuhteissa, vaan mahdollisesti vain öisin tai omalla kaistallaan. Julkisuudessa on kiinnitetty huomiota siihen, että hankkeessa olisi muutenkin vielä paljon selvitettävää, tietosuojasta vahinkovastuuseen.

Jos kuskiton auto joutuu onnettomuuteen, kuka siitä on vastuussa? Jos sen laitteisto tai ohjelmointi pettää liikenteessä, onko siitä vastuussa auton omistaja, valmistaja vai viallisen osan tai ohjaussoftan toimittaja? Allianz, Euroopan suurin vakuutusyhtiö Münchenissä on jo antanut omasta puolestaan vihreää valoa kuskittomille autoille, mutta töitä tulee jäämään myös asianajajille.

Kuskiton auto on noussut valokeilaan, kun sähköauton leviäminen on hidastunut – tai jopa asetettu kyseenalaiseksi. Kuskittoman auton etuna on se, että älykkäiden ajoaputoimintojen yhä pidemmälle menevä kehittely takaa autonvalmistajille koko ajan uutta liiketoimintaa. Silti se on epävarmempi ja suurempi hyppäys tulevaisuuteen kuin sähköauto – se on autoalan suurin haaste sitten auton keksimisen.

Se asettaa myös tähänastisen ajokulttuurin kyseenalaiseksi. Visiona ovat autolla ajamattomuuden edut – eikä enää ajamisen ihanne sinänsä. Mitä tehdä, kun enää ei tarvitse ajaa autoa päästäkseen omine nokkineen A:sta B:hen? Voi katsella vain ulos maisemia, lukea, kirjoittaa tai nukkua – sen sijaan, että olisi oltava koko ajan tikkana ratissa, hermoiltava ruuhkassa tai haettava parkkipaikkaa?

On liian aikaista pohtia, millainen kuskittoman auton menekki tulee olemaan ja missä määrin se korvaisi nykyiset autot. Autoteollisuus puhuu yhä enemmän ajamisen sijaan mobiliteetin edistämisestä. Se tietää, että täkäläisiä nuoria ei enää kiinnosta entiseen tapaan sitoutuminen vain yhteen tapaan liikkua paikasta toiseen, eikä liioin ajoneuvon omistaminenkaan.

Saksassa auto ei ole enää mikään pyhä lehmä, vaikka sitä suositaan jo oman maan työllisyyden nimissä. Se on yksi liikkuvuutta palveleva tekijä, jonka sopivassa tilanteessa ja tarpeen mukaan voi korvata joku muukin liikenneväline. Vain silloin sitä ei voi tietenkään korvata mikään, kun autoilu on intohimo – ja kuskittomien autojen ajalla siitä tulee varmasti monelle suuri harrastus.

www.taloussanomat.fi 

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen

Näytä lisää »