Rekkamielenilmaukset jatkuvat25.01.2015 12.22
Joulukuussa järjestetty mielenilmaus eduskuntatalolla saa jatkoa. Lauantaina 24.1. myös Lahteen, Turkuun ja Tampereelle on suunniteltu rekkakulkueet. Mielenilmaukset liittyvät laittoman, lähinnä rajan yli tulevan, kuorma-autoliikenteen valvonnan tehostamisvaateisiin. Myös Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kannattaa valvonnan tehostamista. Valvontaa tukevat lakipykälämme ovat jo nyt Euroopan tiukimmat. Tavaraliikennelain uudistus keväällä 2013 toi Suomelle eurooppalaisittain poikkeuksellisen vahvan kuljetuspalveluiden ostajan vastuun ja tiukat pykälät laittoman ulkomaisen liikenteen torjuntaan. Valvonnan resursseissa ja työkaluissa meillä on vielä kehitettävää. Nykyjärjestelmässä liikennesektorilla työskentelevät poliisit hoitavat runsaasti myös muita hälytys- ja valvontatehtäviä, jolloin raskaan liikenteen valvonta jää lapsipuolen asemaan. Liikenteenvalvonnan sanktiot eivät aina ulotu ulkomaisten kuorma-autojen rikkeisiin, sillä sakkolapulle ei välttämättä löydy osoitetta. Raskaan liikenteen valvonta on erityistä ammattiosaamista vaativa tehtävä. Siihen pätevöityneet henkilöt maksavat kustannuksensa moninkertaisesti takaisin harmaan talouden näivettymisenä ja rehtien kuljetusyritysten työajan säästymisenä. Laki velvoittaa sekä poliisia että Tullia valvomaan raskasta liikennettä ja kuljetuspalveluiden ostajan vastuun toteutumista. Tehtävään sisältyy kabotaasiliikenteen* valvonta. Laiton tai laittomaksi epäilty ulkomaan kilvissä tapahtuvaa tavaraliikenne hiertää kotimaista kuljetusalaa Suomen ohella myös muissa Pohjoismaissa ja Saksassa. Viranomaisen valvontatehtävä ja laittoman ulkomaisen liikenteen sanktiointi helpottuisivat, jos Suomi ottaisi käyttöön aikaperusteisen tienkäyttömaksun sekä hallinnollisen maksun liikennerikkomuksista. Monet eurooppalaisviranomaiset perivät sakkoja tehokkaasti rajojen yli jo nyt, joten parhaita käytäntöjä on. Syy siihen, että rehdisti toimiva suomalainen kuljetusyritys on pinteessä, ei ole laissa, vaan riittämättömissä valvontaresursseissa. Tehdään parempi ja laillisempi kuljetusala yhdessä! *Kabotaasi: = Toisesta EU‐ tai ETA‐valtiosta tulleen kuljetusyrityksen kuorma‐autolla voidaan suorittaa enintään kolme maan sisäistä kuljetusta viikon sisällä ko. maahan päättyneen kansainvälisen kuljetuksen jälkeen, minkä jälkeen ajoneuvon on poistuttava maasta. Suomen laki määrittelee maahamme päättyneiden kansainvälisten kuljetusten jälkeisen Suomen sisäisen liikenteen eli kabotaasin tilapäisyyden tarkemmin kuin EU-lainsäädäntö. |