Saaristomaisemissa operoivan SJR Logistics Oy:n Sami Rahkola - Terminatoreissa houkutteli iso kuormatila24.01.2015 3.40 Viime syksynä Terminatorit hankkinut Sami Rahkola on ollut tyytyväinen erityisesti pankkojen isoon kuormatilaan ja siihen, että Terminatoreiden kyydissä puut pysyvät paikallaan. Turun saaristossa puuta ajava SJR Logisticsin Sami Rahkola pääsee nauttimaan upeista saaristomaisemista, mutta erikoisella reitillä on myös omat haasteensa. - Välillä reitti on vähän työläs, kun lossimatkat kestävät niin pitkään, kertoo Rahkola, jonka reitti kulkee muun muassa Paraisilla, Nauvossa ja Korppoossa. Vuonna 2011 perustetulla kuljetusyrityksellä on käytössään kaksi puuautoa, jotka ovat molemmat Volvoja. Niin sanottuna syöttöautona on Volvo FH 13 ja siirtoautona Volvo FM 12 nostotelisenä. Yhdistelmät ovat vaihtoehtoisesti 68- tai 64-tonnisia. Perävaunuina on 5-akselinen MST ja nelikko Jyki jatkomallina. - Toinen on pelkkä kiituri eli se on mahdollisimman kevyt. Siinä ei ole nostureita, eikä hydrauliikkaa, kertoo Rahkola.
Puolitoista vuotta puuta ajanut SJR Logistics hankki Terminatorit viime syyskuussa. Toinen yhdistelmä kokonaisuudessaan sekä toisen auton kärry on varustettu Terminator-pankoilla. - Lastausautossa on Terminatorit ja myös uudessa kärryssä. Rahkolan mukaan Terminatoreihin houkutteli erityisesti niiden suuri kuormatila. - Kuormatila Terminatoreissa on isompi kuin alumiinipankossa ja kyllä niihin puita mahtuu enemmän, kertoo kymmenisen vuotta kuljetusalalla työskennellyt Rahkola. Tämän hän sai todeta itse syksyllä hänen puuautollaan tehdyn kokeen aikana, jossa selvisi Terminatoreiden ylivoima kuormatilassa verrattuna alumiinipankkoihin. Kun siirtoauton kuorma oli lastattu alumiinitolppien piripintaan, jäi syöttöauton pankoille täysi kourallinen ja toinen 2/3 kourallinen tukkia lisäkuormaksi perävaunuun. - Kyllä siinä ihan selvä ero oli, myöntää Rahkola.
Kuormatilan lisäksi Rahkolaa miellyttävät Terminatorien liukuesteet, jotka pitävät liukkaatkin puut hyvin paikoillaan. - Jäinen alumiinipankko on tosi liukas. Terminatoreissa on se hyvä, että puu pysyy hyvin paikallaan ja puree siihen pankkoon kiinni, eikä valu alamäessäkään. Alumiinipankolla tahtoi olla joskus niin, että alamäessä puut lähtivät valumaan, eivätkä meinanneet pysyä kyydissä. Varsinkin, jos lastasi liukasta jäistä mäntyä. Terminatorien asennus sujui helposti.
- Itse ne tuohon autoon laitoin ja näppärät ne oli laittaa. Katselin vähän mallia tuosta kärrystä, että miten ne on siihen laitettu. Ei varmasti mennyt tuntiakaan kolmessa pankossa, kun ne oli asennettu, muistelee Rahkola. Myös värivalikoima miellytti Sami Rahkolaa. - Onhan se hyvä, että saa auton värisen pankon. Onhan se heti nätimmän näköinen, sanoo Rahkola. Jaakko Jokela Ps. Lue lisää Terminator XXL tuotto-ominaisuuksista ,Zetanostureista - ja muusta, seuraavasta XX Magazinesta Nro 1/ 2015 tammi-helmikuun vaihteessa. |