Alumiinirakenteilla keventäminen on käytännössä mahdotonta.
13.12.2014 13.47
Alucar Alu 70 , Forestking 8 ja Terminator 8.8 painoiksi on tarkoilla digitaalivaakoilla punnittu 144 kg. Kaikki nämä kolme pankkoa ovat siis tasan saman painoisia kiinteillä kiinnikkeillä. Liukukiinnikkeillä pankot ovat edelleen parin kilon tarkkuudella samassa painossa ja perävaunun takapään keskikiinnikkeissäkään ei ole monien kilojen eroa.
Muutaman kilon pankkokohtaiset painoerot mahdollisia, - ei kymmenien kilojen / pankko.
Muutaman kilon pankkokohtaiset painoerot ovat mahdollisia , johtuen kiinnitysvarusteitten erilaisuudesta, mutta kahdeksan pankon perävaunusarjassa yli 40 kilon painoero on ehdoton maksimi.- Sekin mitä ilmeisimmin teräspankkojen eduksi.
Puheissa ja jopa lehtiartikkeleissakin kymmenet muuttuu sadoiksi.
Myyntipuheissa ja jopa lehtiartikkeleissa painoeroilla hehkutetaan alumiinipankkojen keveyttä ja jopa yhtäsuurta kuormatilaa. Lisäksi pankkojen prosyyripainoissa on turhaa keveysoptimismia meidän kaikkien valmistajien ja markkinoijien osalla.
200 kg kevennys kahdeksan pankon vaihdolla alumiinisiin ei ole mahdollista.
On uutisoitu , että vaihtamalla Alu 70 pankkosarja Terminator XXL 8.8 pankkojen tilalle on perävaunuun saatu kertoman mukaan lisäkantavuutta 200 kg. Tuo olisi 25 kg / pankko. Nyt kyllä näyttää pankkojen painovertailutulosten perusteella selkeästi siltä, että uutisen painovertailussa on täytynyt sattua noin 200 kilon virhe, - tehdystä kuormakokovertailusta puhunattakaan.
Heikki Jokela 050 4129 024
|