Energiapuun kuljetusta enenevässä määrin pankkoautoilla.13.12.2014 6.05 Energiapuun kuljetukset ovat siirtymässä enenevässä määrin perinteisille puutavara-autoyhdistelmille. Tämä muutosprosessi tuo kaivattuja lisäkuljetuksia ja kuljetusten kannattavuus on riippuvainen kuormatilan kokoluokasta. Karsitun energiapuun osuus kasvussa.
Karsitun energiapuun osuus on kasvanut nopeasti , ollen nyt jo 56%. Kun energiapuun käyttömäärille on asetettu kovat kasvutavoitteet , on siitä samanaikaisesti muodostumassa varteenotettava kuljetuslajike puutavra-autokalustollemme. Energiapuunkuljetukset vaativat kuormatilaa. Energiapuunkuljetukset ovat sitä kannattavampia, mitä suurempi kuljetusyhdistelmän kuormatilan koko on. Energiapuuyhdistelmien kuormatilat ovat kasvaneet jo yli 150 m3 kokoluokkaan , ja tilataerve olisi suurempikin. Haittapuolena energiayhdistelmissä on alustojen suuri omapaino. Puutavarayhdistelmä tuo kuljetuksiin kilpailukykyä. Puutavarayhdistelmä on kilpailukykyinen myös energiasavotoilla ja sen kilpailukyky kasvaa , kun sen hankinnoissa huomioidaan energiarangan ja kolmosen vaatimukset kuormatilojen poikkipinta-aloissa ja pituuksissa. Puutavarayhdistelmän kuormatilakapasiteettia on mahdollista kasvattaa jopa 160 kehyskuutioon. Lisäetuna on puutavarayhdistelmällä saavutettu keveys ja hankintahinta verrattuna energiapuuyhdistelmään. Painoetu on puutavarayhdistelmän hyväksi jopa 8.000 kg. Heikki Jokela 050 4129 024 |