Pankkojen painovertailutuloksia julkistetaan lähipäivinä,cc.
10.12.2014 21.30
Puutavarapankkojen painonsäästöistä puhutaan edelleen ja yhdistelmäkohtaisesti satojen kilojen , jopa viidensadankin kilon kevennyksistä puhutaan vielä tänäkin päivänä pankkomyyjien suulla.
Alumiinin historia oli tuottoisaa.
Painoerot alumiinipankkojen ja teräspankkojen välillä olivat hurjia vielä 70 luvun lopulla ja kahdeksankymmenluvun alussakin. Tuonaikaisten yhdistelmien pankkojen määrät olivat 12 kappaleesta 14 kappaleeseen /yhdistelmä. Painoero oli kiinteän alumiinipankon (100kg) ja laukaistavatolppaisen teräspankon (180 kg) välillä noin 80 kg / kappale ja yhdistelmän kantavuutta alumiinilla onnistuttiin kasvattamaan jopa reippaalla tonnilla (960 kg - 1120 kg). Tuo tonni lisäsi lasktuskuormaa muutamalla prosentilla , ja tuottavuus kasvoi liki samassa suhteessa.
Teräsmiehet ryhdistyivät ja painoero katosi.
Uusien lujien , ja myöhemmin ultralujien terästen tuleminen teräspankkojen raaka-aineeksi käänsi 90 luvulla painoedun teräksen eduksi. Virheellinen alumiinin keveyskäsitys jäi elämään sitkeänä ja markkinointia tukee alumiinipintojen ruostumattomuus , samanaikaisesti, kun myrkkymaalit kiellettiin ja teräksien pintakäsittelyjen laatu romahti niin pankoissa, autoissa , perävaunuissa kun nostureissakin.
Teräsmiehet ryhdisräytyivät myös ruosteenestossakin.
Ultralujien terästen valikoimaan tuli 2000 luvun ensimmäisenä vuosikymmenenä kuumasinkittävät lajikkeet ja harppauksien kehitys tapahtui Ruukin kehittämän säänkestävän ultralujan 960W kautta . Uusi teräs veikin "mustien" terästen viimeiselymahdollisuudet aivan uuteen kestävyys- ja laatuluokkaan. Samalla patinoituva teräs mahdollisti ruostumiskertoimien poiston ja pankkorakenteen lisäkevennyksen ja kestävän käyttöiän huiman kasvun.
Teräspankkomiehet siirtäneet lujuuslisän kuormatilakokoon.
Teräsmateriaalien hurja lujuuskasvu mahdollistaisi pankkomallistojen painokevennyksen , jopa 20 %:lla. Tätä ei ole kuitenkaan tehty, vaan uusi lujuusreservi onkin hyödynnetty lisälujuutena ja kuormatilakokoon vaikuttavien mittojen kasvattamisella.
Mutta mikä on "laillinen" totuus alumiini - ja teräspankkojen painoeroista.
Alumiinipankkojen keveysetu elää sitkeänä ammattimiesten keskuudessa ja sitä elävöittaa alan pankkokauppiaitten " rehelliset " asiantuntijalausunnot alumiinipankoilla jopa useitten satojen kilojen yhdistelmäkohtaisista kevennyksistä. Tämä painoerototuus on helposti todennettavasti - siihen on kehitetty puntari , jolla painot on mitattavissa.
Nyt viedään pankkoja puntarille.
Pankkojen erityyppisten painot on helppo todentaa. Kruunattu vaaka antaa "laillisen" tuloksen, kunhan valitaan vastaavam lujuusluokan pankot ja niihin saman tyyppiset kiinnikkeet. Kunnitusvertailussa on 7/8 tonnin pankkomalleja ja ne on punnittu kaikkine kiinnitystarvikkeineen. Vertailukiinnikesarjat ovat ns. kiinteällä peruskiinnikejärjestelmällä.
|