Iso ja hyvätapainen pölliautoinnovaatio tutkii ja kehittää puutavaran kokonaislogistiikkaa28.12.2014 8.15
Tälle UPM:n, yrittäjämme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa yhdessä innovoidulle puutavararekalle Trafi on myöntänyt tuotekehityksen ja tutkimuksen mahdollistavan poikkeusluvan lokakuun 2014 alussa. Yhdistelmän testaus on osa Metsäteollisuus ry:n ja Metsäteho Oy:n koordinoimaa tutkimushanketta. Tutkimushankeen tavoitteena on kehittää normaaliin päätieliikenteeseen sopiva, turvallinen ja tehokas puutavarayhdistelmä, jolla saavutetaan suurempi hyötykuorma ja pienemmät päästöt kuin nykykalustoa käytettäessä. Viisivuotisen tutkimushankkeen aikana selvitetään muun muassa liikenneturvallisuutta, kuljetustehokkuutta, toimintatapaa, kustannustehokkuutta sekä tierakenteen ja kaluston teknisten ominaisuuksien optimointia yhdistelmän ominaisuuksien lisäksi. Rekan turvallisuutta, sekä ominaisuuksia, kuten kääntyvyyttä, stabiliteettia, painon jakautumista, polttoaineen kulutusta, nopeutta tieverkolla ja paljon muuta on tutkittu sekä tietokonesimulaatioin että käytännön testein. Tämän pohjatyön tavoitteena oli saada aikaan tehokas ja turvallinen kokonaisuus tulevaisuuden puutavarayhdistelmäksi. Alustavilla tutkimuksilla päästiin hyvin lupaaviin tuloksiin, joiden pohjalta yhdistelmä on kalustovalmistajien insinöörivoimin räätälöity suomalaisiin olosuhteisiin. Yhdistelmän vaikutukset kokonaislogistiikkaan ovat merkittävä osa tutkimusta. Auton kuljetusreitistö on suunniteltu niin, että suuren hyötykuorman tutkimusautolla kuljetetaan puuta isojen tehtaiden ja terminaalien välillä. Esimerkiksi auto vie mennessään Kymin tehtaalta koivutukkeja Savonlinnan vaneritehtaalle, jossa se kuorman purkamisen jälkeen ottaa peräänsä Kaukaan sellutehtaalle menevät koivukuidulla kuormatut perävaunut. Tehokkaalla kuljetuslogistiikalla turvataan suomalaisen teollisuuden kotimaisen raaka-aineen hankintaa vastaamaan kasvavaa suomalaista puunkäyttöä sekä luodaan pohjaa koko teollisuuden kilpailukyvyn säilymiselle. Tällä toimintamallilla pyritään kehittämään sekä alemman, että päätieverkon kuljetusten tehokkuutta. Alemmalle tieverkolle suunnitellut perinteiset puutavara-autot voivat kuljettaa samassa kuormassa useampia puutavaralajeja laitoksellemme, jolloin näiden ajoneuvojen tiestöllä käyntikerrat sekä varastojen keräilyliikenne vähenevät. Ensimmäinen testikuukauden aikana toimintaa on käynnistetty ja opiskeltu uutta toimintatapaa. Yhdistelmän kokonaispaino on ollut 88 tonnia ja kokonaispituus noin 31 metriä. Liikennöinti on sujunut täysin ilman ongelmia. Marraskuun alusta alkaen yhdistelmä kokonaispaino on ollut 94 tonnia ja se on nyt varmuudella Euroopan suurin tiestöllä liikennöivä rekka. Suuresta kokonaispainostaan huolimatta yhdistelmä on akseli- ja telipainoltaan nykyisiä yhdistelmiä vähemmän tiestöä rasittava. |