Vaaralliset ohitukset hirvittävät ammattikuljettajia

16.11.2014 11.40

rahtaritlogo.jpg

Raskaan kaluston ammattikuljettajia pelottaa liikenteessä muiden kuljettajien piittaamattomuus ja rattijuopot, kertoo Liikenneturvan ja Rahtarit ry:n tuore kysely.

Neljä viidestä kokee, että esimerkiksi vaarallisia ohitustilanteita tulee tien päällä vastaan usein tai erittäin usein. Talvirenkaita ammattikuljettajat toivovat myös raskaaseen kalustoon.

Muita merkittäviä huolenaiheita raskaan liikenteen ammattikuljettajille ovat puutteet tiestön kunnossa ja rekan eteen tahallisesti ajavat kuljettajat. Vaarallisia ohituksia kuljettajat näkevät usein. Neljä viidestä kyselyyn vastanneesta kuljettajasta koki, että tilanteita, joissa heitä ohittavat tulevat liian lähelle eteen, tapahtuu ajossa usein tai jopa erittäin usein.

”Mielikuva siitä, että yhdistelmän perässä ajaminen jollain tavalla hidastaa omaa matkantekoa, elää sitkeässä. Käytännössä erot matkan kestossa ovat kuitenkin marginaalisia, eikä ohittamalla juuri olla perillä nopeammin. Etenkin talvinopeusrajoitusten aikaan ja huonolla kelillä kannattaa ohitusintoa suitsia”, toteaa Liikenneturvan turvallisuusinsinööri Ari-Pekka Elovaara.

Elovaara muistuttaa, että ennen ohittamista on aina punnittava ohituksen tarpeellisuus. Jos ohitukseen lähdetään, on se tehtävä turvallisessa paikassa ja riittävän ajan ja tilan kanssa. Liikenteen pelisäännöt ja huomaavaisuus toisia tiellä kulkijoita kohtaan korostuvat ohitustilanteessa - jossa usein joudutaan vierailemaan vastaantulevien kaistalla.

Jatkokoulutuksen laadussa parannettavaa

Kuorma- ja linja-auton kuljettajilla tulee olla ammattipätevyyskoulutusta 35 tuntia viiden vuoden aikana. Tästä ennakoivan ajon koulutuksen osuus on seitsemän tuntia. Valtaosa kyselyyn vastanneista kuljettajista on sitä mieltä, että määrä on sopiva. Kaikkien koulutusten sisältöihin ei kuitenkaan ole oltu tyytyväisiä.

”Avovastauksista näkyy, että kuljettajat mieltävät ennakoivan ajon jatkokoulutuksen tärkeäksi osaksi omaa ammattiosaamistaan. Ajo- ja lepoaikamääräykset sekä digitaalisen ajopiirturin käytön opastus ja ensiapukoulutus on koettu tarpeelliseksi”, Rahtarit ry:n järjestöpäällikkö Hanna Seppä tulkitsee.

Ammattikuljettajat toivovat laadukkaan koulutuksen lisäksi huomiota raskaan kaluston talvirengastukseen. Ruotsissa liikennöivissä kuorma-autoissa tulee olla talvirenkaat auton vetävissä pyörissä 1. joulukuuta ja 31. maaliskuuta välisenä aikana talvikelin vallitessa. Suurin osa ammattikuljettajista kokee, että vastaava asetus voisi olla hyvä myös Suomessa.

*Kyselyn toteutti Rahtarit ry kesällä 2014. Linkki tutkimukseen lähetettiin kaikille Rahtarit ry:n jäsenille, joiden tiedoissa oli sähköpostiosoite. Kyselyyn vastasi 1914 henkilöä ympäri Suomen, joista yli 70% toimii ammattikuljettajana.

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »