SSAB vahvistaa asemaansa Docol 1700 M:llä - uudella autoteollisuuden tarpeisiin kehitetyllä lujalla teräksellä

21.10.2014 11.10

ssabauto.jpg

Uuden Docol 1700 M:n myötä SSAB tarjoaa autonvalmistajille ympäri maailmaa uuden lujan rakenneteräksen, josta voidaan valmistaa turvallisempia, kevyempiä ja vähemmän polttoainetta kuluttavia autoja, jotka ovat myös entistä ympäristöystävällisempiä. Uusi teräslaatu sopii moniin sovelluksiin, mukaan lukien energiaa absorboivat yksityiskohdat, kuten puskurit.

Docol 1700 M on pitkälle kehitetty kylmävalssattu luja teräs autojen turvasovelluksiin, jotka asettavat tiukat vaatimukset keveydelle ja suurelle energian absorbointikyvylle.

– Docol 1700 M:n tyypillisiä käyttökohteita ovat puskurit, kertoo SSAB:n autoteollisuussegmentin globaali tuotejohtaja Olof Carré. – Nyt pystytään valmistamaan ohuita ja kevyitä teräspuskureita, joilla on suuri energian absorbointikapasiteetti ja ominaisuudet, joita on vaikea saavuttaa muilla materiaaleilla. Keveys helpottaa käsittelyä ja tekee materiaalista ympäristöystävällisemmän turvallisuudesta tinkimättä.

Docol 1700 M on pitkälle kehitetty martensiittinen luja teräs. Teräs sopii hyvin rullamuovaukseen, ja sen paksuusalue on 1–1,5 mm. Materiaalin murtolujuus on 1700 N/mm2. Lujuus saavutetaan valmistusprosessissa, jossa käytetään erityistä lämpökäsittelyä ja erittäin suurta jäähdytysnopeutta.

– Otamme nyt uuden askeleen huippuluokkaisten lujien terästen kehittämisessä erityisesti autoteollisuuden tarpeisiin, Carré sanoo. – Valmistajat haluavat kevyitä ja vahvoja materiaaleja, joilla on hyvät ympäristöominaisuudet ja joiden valmistuskustannukset ovat matalat. Docol 1700 M on juuri tällainen materiaali, ja se avaa uusia mahdollisuuksia autonvalmistajille.

Tulevaisuudessa SSAB uskoo Docol 1700 M:n käytön lisääntyvän myös muissa käyttökohteissa.

– Kun tieto uudesta materiaalista leviää, yhä useammat suunnittelijat havaitsevat materiaalin tarjoamat mahdollisuudet, Carré toteaa. Saamme jatkuvasti erilaisilta yrityksiltä kyselyjä vahvimmista ja lujimmista teräksistämme, ja niitä käytetään kaikkialla: kalusteista leluihin ja monenlaisiin rakennussovelluksiin.

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »