Puutavarayhdistelmien varustepaketit ovat nyt terästä.
29.05.2017 0.07
Puutavarayhdistelmien varustepaketit ovat viimevuosina kääntyneet teräsvoittoisiksi , ja kehitys ja markkinat jatkavat kasvuaan teräspakettien osalla.
Alumiinipakettien suosiota rajoittaa niitten rakenteitten suuret äärimitat, jotka tuovat alumiinirakenteet omapainoiltaan lähes parhaitten teräsvarusteitten tasolle, mutta alumiinin kolmasosaisesta kimmomodulista johtuen rakenneratkaisut syövät kuormatilaa ja sitäkautta yhdistelmän tienestejä. Ansionmenetykset ovat yleisesti jopa 5%-10%.
Teräspakettien suosion kasvu näkyy teräksisten varusteitten markkinaosuuksien selvänä kasvuna ja valmistajien määrän lisääntymisenä. Alumiinivarusteilla yksi varustelija Suomessa ja teräspaketeilla ja pankoilla valmistajia on jo puolisen tusinaa.
Teräspakettien kasvua tukee kuormatilakoon ylivoimaisuuden lisäksi terästen lujuuksien tuplaantuminen, ja ruosteenesto-ominaisuuksien kehittyminen sekä itse teräsvaihtoehtoina, että pintakäsittelylaatuina. Puutavara-autoyhdistelmien pintakäsittelymenetelmät ovat kehittyneet viime vuosina merkittävästi sekä ruosteenesto-ominaisuuksien että viimeistelylaatunsakkin osalta .
Kehitysharppausta on tapahtunut koko yhdistelmän kaikissa teräksisissä komponenteissa autosta perävaunuun ja nosturista apurunkovarusteisiin sekä pankkoihin. Teräksisten apurunkovarusteitten nopea kysynnän kasvu johtuu puutavarayhdistelmien kokonaispainokorotusten ja kuormakorkeuksien aiheuttamista lisärasituksista runkorakenteille sekä pankoille. Lisäarvoa tilaville ja painopisteeltään alumiinivarusteita matalammille teräspaketeille tuovat korkeakuormaisten puutavarayhdistelmien stabiliteettivaatimukset.
|