Ultramoderni 5 800 kuutiometrin LNG-bunkrausalus Coralius kastettiin

24.05.2017 7.07

       Coralius LNG-tankfartyget för bunkringsverksamhet och feedertransporter byggt i Europa, döptes 23 Maj 2017 av Skangas styrelseordförande och vd för Gasum Johanna Lamminen. Från vänster: Herman Bodewes (Bodewes), Jonas Backman (Sirius Shipping), Johanna Lamminen (Skangas and Gasum) and Jan Valkier (Anthony Veder).
Kaikkien aikojen ensimmäinen Euroopassa rakennettu nesteytetyn maakaasun eli LNG:n bunkraus- ja jakelualus Coralius kastettiin 22 päivä toukokuuta 2017.

Aluksen kastoi Skangasin hallituksen puheenjohtaja ja Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen. Coraliuksen omistajat Anthony Veder ja Sirius Shipping tilasivat aluksen vuonna 2015, ja se rakennettiin Hollannissa Royal Bodewesin telakalla. Uusi alus tarjoaa LNG-bunkrauspalveluja Gasumin tytäryhtiölle Skangasille ja operoi lähinnä Pohjanmerellä, Skagerrakin alueella ja Itämerellä parantaen Skangasin kykyä palvella asiakkaita satamissa kaikkialla Pohjoismaissa.

Coralius LNG-tankfartyget för bunkringsverksamhet och feedertransporter byggt i Europa, döptes 23 Maj 2017 av Skangas styrelseordförande och vd för Gasum Johanna Lamminen. Fartyget beställdes av dess ägare Anthony Veder och Sirius Rederi 2015 och byggdes av Royal Bodewes.

Coraliuksen jääluokitus on 1A, ja se on suunniteltu suurten LNG-erien turvalliseen ja nopeaan siirtoon laivasta laivaan. Alus on varusteltu huippuluokan LNG-bunkrauslaitteistolla, ja sen tasainen työskentelykansi on suunniteltu erityisesti mahdollistamaan turvallisen tankkauksen alusten ollessa rinnakkain. Siinä on myös erityisrakenteiset vintturit nopeaa ja turvallista kiinnittymistä varten.

“Laivasta laivaan -bunkraus tuo merenkulun LNG-polttoaineen paremmin asiakkaidemme saataville”, sanoo Skangasin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo. “Se tukee erinomaisesti nykyisiä säiliöautoista ja rannikoilla sijaitsevista terminaaleista tapahtuvia bunkrausoperaatioitamme. Asiakkaamme pääsevät Coraliuksen ansiosta heinäkuusta lähtien hyötymään vieläkin nopemmista ja joustavammista bunkrauksista kuin koskaan aiemmin.”

Anthony Vederin toimitusjohtaja Jan Valkier toteaa: “Meillä on pitkä kokemus pienen ja keskisuuren mittakaavan LNG-kuljetuksista. Toteutimme viime vuonna Skangasille ensimmäisen turvallisen bunkrausoperaation Göteborgin alueella toisella LNG-säiliöaluksellamme Coral Energyllä. Coralius on ensimmäinen yhteistyössä Sirus Shippingin kanssa rakennettu LNG-bunkrausaluksemme, ja olemme erittäin ylpeitä päästessämme palvelemaan markkinoita tällä nimenomaan LNG:n bunkraukseen suunnitellulla aluksella.”

Sirius Shippingin toimitusjohtaja Jonas Backman toteaa: “Olen todella iloinen, että tiivis yhteistyömme Skangasin ja Antony Vederin kanssa on nyt johtanut Coraliuksen käyttöönottoon. Alus vahvistaa markkina-asemaamme huomattavasti, ja meistä on hienoa päästä toimittamaan LNG:tä asiakkaillemme turvallisesti ja tehokkaasti.”

Coralius on rakennettu noudattaen merenkulun kaasupolttoaineen turvallista ja vastuullista käyttöä edistävän Society for Gas and Marine Fuel (SGMF) -järjestön ohjeistusten mukaisesti.

Sekä rikkidioksidi- että typenoksidipäästöt vähenevät LNG:tä käytettäessä huomattavasti muihin meriliikenteen polttoaineisiin verrattuna, ja LNG:tä pidetään merenkulkualalla kaikkein käyttökelpoisimpana polttoainevaihtoehtona kun tavoitteena on vähentää päästöjä. Uusi bunkrausalus parantaa merkittävästi LNG:n saatavuutta meriliikennekäyttöön Skandinaviassa.

Teknisiä tietoja Coraliuksesta

Coralius är byggt enligt riktlinjerna av the Society for Gas as a Marine Fuel (SGMF), vars målsättning är harmonisering av säker och ansvarsfull bunkring av flytande naturgas som fartygsbränsle.

Pituus:                       99,60 m
Leveys:                     17,95 m
Syväys:                         5,8 m
LNG-kapasiteetti:      5 800 m³
Nopeus:                    13,5 solmua

Tietoa Skangasista
Skangas on johtava LNG:n toimittaja pohjoismaisilla markkinoilla. Yhtiö toimittaa LNG:tä meriliikenteen, teollisuuden ja raskaan maaliikenteen tarpeisiin. Skangas auttaa asiakkaitaan saavuttamaan ympäristöön liittyvät ja operatiiviset energiatavoitteensa tarjoamalla tehokkaita ja vakaita LNG-toimituksia. Skangas on suomalaisen luonnonkaasujen osaajan Gasum Oy:n tytäryhtiö, jonka osakkaina ovat Gasum Oy (51 %) ja norjalainen energiayhtiö Lyse Energi As (49 %). Lisätietoja: skangas.com.
Coralius-kehityshanke toteutettiin osana teollista yhteistyöhanketta, johon on saatu osarahoitusta EU:n Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) Pilot LNG -rahoitushankekokonaisuudesta.

Tietoa Anthony Vederistä

Anthony Veder on vuonna 1937 perustettu konserni, joka hankki ensimmäisen kaasutankkerinsa vuonna1969. Merenkulkualan monipalveluyrityksenä yhtiö tarjoaa pitkäaikaisille asiakkailleen turvallisia, luotettavia ja joustavia palveluja laadukkaan ja laajan kaasutankkerikalustonsa avulla. Konserni toimii kaasumarkkinoiden kaikilla segmenteillä niin hiilidioksidi-, etyleeni- kuin propeeni- ja LNG-alallakin. Se tarjoaa myös kattavia ja tehokkaita alusten teknisiä ja kaupallisia hallintopalveluja kolmansille osapuolille. Anthony Vederillä on 30 kaasutankkeria, joista seitsemän käyttää polttoaineenaan LNG:tä. Konsernin pääkonttori on Rotterdamissa, ja sillä on yli 900 työntekijää. Lisätietoja: www.anthonyveder.com.

Tietoa Sirius Shippingistä

Sirius Shipping tarjoaa turvallisia ja tehokkaita öljy- ja kemikaalituotteiden kuljetuspalveluja Pohjois-Euroopassa. Yhtiö operoi yhtätoista nykyaikaista kemikaali-/säiliöalusta Pohjanmeren ja Itämeren liikenteessä sekä yhtä LNG-kuljetusalusta Tukholman satamassa. Yhtiön pääkonttori on Ruotsin Donsössä, ja sillä on noin 200 työntekijää. 
Lisätietoja: www.siriusshipping.eu.


Lisätietoja:

Skangas, Kimmo Rahkamo, toimitusjohtaja
Puh. +47 48 40 68 69, etunimi.sukunimi(a)skangas.com

Anthony Veder, Nynke de Bakker, viestintä
Puh. +31 10 40 04 854, communications@anthonyveder.com             

Sirius Shipping, Jonas Backman, toimitusjohtaja
Puh. +46 31 97 33 31jonas.backman@siriusshipping.eu 

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »