Teräspankot tuovat liikenneturvallisuuslisän.

22.05.2017 8.35

Teräspankkojen ominaisuudet ovat jaettavissa kymmeneen eri luokkaan:

  1. Kuormatila.
  2. Paino.
  3. Muotoilu.
  4. Materiaali.
  5. Liukuestepinnat.
  6. Kiinnikkeet.
  7. Pintakäsittely.
  8. Lisälaitevalmius.
  9. Käyttöikä.
  10. Liikenneturvallisuus.

    (alleviivatuista otsikoista 
    suora linkki ko.artikkeleihin

10.Liikenneturvallisuus.



Kokonaispainokorotukset, ajoneuvojen  20 sentin korkeuslisä ja yhdistelmiin tulleet suurthojarrut automaattitoimintoineen ovat asettaneet myös puutavarayhdistelmien kuormatilat aivan uuden haasteen eteen. Puutavaranippuihin lastataan nyt lähes 15 tonnia enemmän puuta, ja kuormalisä on ylhäällä, -yli neljän metrin korkeudessa.



- Kasvanut kuorma kasvattaa pankkojen lujuusvaatimuksia ja asettaa niitten taivutuskuormitukset aivan uudelle tasolle. 

- Kuormakoon kasvu ja painopisteen siirtyminen entistä ylemmäksi tuo kaatumisherkkyyden uuteen tarkasteluun.

- Nippupainon kasvu ja korkeuslisä sekä yhdistelmien kasvaneet jarrutusvoimat asettavat kuormansidonnan ja kuormauksen vastuullisuuden aivan uudelle tasolle.- Kuormansidonta vaatii kitkavoimien kasvattamista.

- Kuormakorkeusrajat tulevat alikuluissa ja silloissa entistä useammin vastaan ja kuormien pienetkin ylikorkeudet tuovat törmäysriskin.

- Kuormakorkeuksien kasvu aiheuttaa liikennesumun lisääntymisen entistäkin sakeammaksi.

Teräspankkojen edullisuus alumiinipankko-ominaisuuksiin verrattuna on positiivinen kaikilla yllämainituilla riskitekijöitä tuottavilla osa-alueilla:

  

-Teräspankkojen jopa 10 senttiäkin matalammat runkokorkeudet ja parhaillaan 25 senttiä leveämmät kuormatilat madaltavat kuorman painopistettä jopa 30 sentillä.
-Lisäksi teräspankkojen terävät runkojen liukuestesermit sekä niihin kehitetyt rautahammastukset sekä tolppien liukusteet parantavat ratkaisevasti kuormansidonnan tehoa.
-Teräspankkojen pienempi otsapinta ja uuden tekniikan pankkoihin kehitetty aeromuotoilu ilmanohjausominaisuuksineen tuo liikenteen paipaamaa puhtautta ja ohitusturvallisuutta.

Heikki Jokela 050 4129 024

Ps. Kaikki kymmenen teräspankkoartikkelia on luettavissa otsikkolinkeistä 1-10.


29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan

Siirry arkistoon »