Moottorin säätäminen uusiutuvalle dieselille pienentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä

17.05.2017 9.00

Neste_FEV.jpg

Dieselmoottorin polttoaineen kulutusta sekä hiilidioksidi- ja säänneltyjä lähipäästöjä voidaan alentaa säätämällä moottori hyödyntämään 100-prosenttisen HVO-tyyppisen (Hydrotreated Vegetable Oil) uusiutuvan dieselin, kuten Neste MY uusiutuvan dieselin, ominaisuuksia.

Maailman johtaviin moottorien kehitystyöhön erikoistuneisiin insinööritoimistoihin lukeutuvan FEV:n tuore tutkimus osoitti, että moottorin ohjausparametrien säätäminen Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöä varten voi testisyklistä riippuen:

  • parantaa moottorin hyötysuhdetta jopa noin 8,5 %
  • pienentää polttoaineen kulutusta litroina jopa noin 4 % 
  • vähentää hiilivety- (HC) ja hiilimonoksidipäästöjä (CO) jopa noin 70 % 
  • vähentää pienhiukkaspäästöjä (PM) jopa noin 50 % 
  • mahdollistaa typenoksidipäästöjen vähentämisen jopa noin 30 %.

Tulokset perustuvat lukuihin, jotka saatiin vertailemalla samaa moottoria, kun se oli säädetty Neste MY uusiutuvalle dieselille ja kun se oli säädetty tyypilliselle eurooppalaiselle EN 590 fossiiliselle dieselille Euro 6 päästönormien mukaisella tasolla. Mittaukset tehtiin ennen katalysaattoria ja hiukkassuodatinta. 

Tulokset riippuvat valitusta moottorista, eikä kaikkia parannuksia voida saavuttaa samanaikaisesti. Yllä listatut luvut koskevat vain Neste MY uusiutuvaa dieseliä, joka on EN 15940 standardin vaatimukset täyttävä parafiininen diesel. Samankaltaisia tuloksia voi odottaa saavansa moottorin säätämisestä myös muille HVO-tyyppisille uusiutuville dieseleille. Tulokset eivät ole yleistettävissä perinteisiin biodieseleihin. 

"Johtavan asiantuntijatahon tekemä tutkimus osoitti, että moottorin säätäminen Neste MY uusiutuvalle dieselille tarjoaa hyötyjä: se voi pienentää polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Oikeilla kalibroinneilla se voi lisäksi auttaa vähentämään pakokaasupäästöjä", Nesteen polttoaine- ja moottoriasiantuntija Markku Honkanen sanoo.

"Moottorin optimointi HVO-tyyppisille vähähiilisille polttoaineille tarjoaa moottorivalmistajille lisää keinoja moottorin tehokkuuden parantamiseen sekä lähipäästörajojen noudattamiseen todellisissa ajo-olosuhteissa, kuten Euroopassa voimassa oleva Euro 6 -päästöstandardi edellyttää", Honkanen selventää.

Taustaa tutkimuksesta:

Tutkimuksella selvitettiin keinoja pienentää polttoaineen kulutusta heikentämättä moottorin suorituskykyä sekä kasvattamatta äänitasoa ja typenoksidipäästöjä (Euro 6 -päästönormin NOx raja 80 mg/km) verrattuna perinteiselle fossiiliselle dieselille säädettyyn moottoriin. Moottorin säätäminen Neste MY uusiutuvalle dieselille pienensi polttoaineen kulutusta ja typenoksidipäästöjä samalla, kun suorituskyky ja äänitaso säilyivät ennallaan ns. premium-moottorilta vaaditulla tasolla. 

Nesteen uusiutuvalle dieselille optimaalisia moottoriparametrejä selvitettäessä varioitiin sekä moottorikonstruktion osia että moottorin ohjaukseen liittyviä parametrejä. Optimaaliset parametrit selvitettiin moottorikokein, ja tulokset todennettiin lopuksi kokonaisella ajoneuvolla tehdyin mittauksin laboratorio-olosuhteissa, jotka simuloivat todellisia ajo-olosuhteita ja sertifiointitestitoimenpiteitä. Parhaat tulokset saavutettiin muokkaamalla vain moottorin ohjausparametrejä, kuten polttoaineen ruiskutuksen ohjausta (ajoitus, ruiskutuspaine ja -määrä), ilmamäärää ja pakokaasun takaisinkierrätyksen määrää ja strategiaa. Tutkimuksen tilaaja oli Neste. 

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »