5 miljoonaa kilometriä yli 30 metrisillä HCT-rekoilla

17.05.2017 6.30

hct.jpg

Trafin poikkeusluvilla liikennöivät, yli 30 metriset HCT-rekat ovat kerryttäneet jo 5 miljoonaa kilometriä ajokokemusta Suomen teillä. Kokemukset HCT-kokeiluista ovat positiivisia: suurilla yhdistelmillä tehdyt kuljetukset ovat pienentäneet päästöjä merkittävästi eikä vaaratilanteita ole tapahtunut normaaliliikennettä enempää.

Ensimmäinen yli 30-metrinen High Capacity Transport eli HCT-rekkayhdistelmä on ollut liikenteessä 3,5 vuotta. Yhteensä liikenteessä on 21 pitkää yhdistelmää, joista viisi on aloittanut tänä vuonna.

HCT-rekkoja voi tavata kaikkialla Suomessa

HCT-kokeilujen alkuvaiheessa liikennettä oli pitkään hyvin vähän ja sekin oli keskittynyt lähinnä Etelä-Suomen moottoriteille.

”Kokemusten karttuessa olemme myöntäneet lupia kaikkiin maakuntiin ja säännöllistä liikennettäkin on jo lähes kaikissa. Myös Ahvenanmaalla on liikennöinyt maakuntahallinnon luvalla HCT-yhdistelmä yli vuoden”, kertoo johtava asiantuntija Otto Lahti.

”Nyt HCT-yhdistelmillä on takanaan jo 5 miljoonaa kilometriä. Kokeiluvauhdin kiihtymisestä kertoo hyvin se, että ensimmäisen miljoonan ajamiseen meni lähes kaksi vuotta, viimeisin miljoona kilometriä kertyi alle neljässä kuukaudessa”, sanoo Lahti.

Päästöt laskeneet, tuottavuus noussut

HCT-kokeilut ovat osoittaneet, että suuremmilla yhdistelmillä voidaan pienentää päästöjä merkittävästi etenkin kevyen kappaletavaran ja pitkien merikonttien kuljetuksissa. HCT-yhdistelmien käyttäminen voisikin olla yksi varteenotettava keino päästövähennystavoitteiden toteuttamisessa.

”Teollisuuden näkökulmasta on positiivista, että HCT-yhdistelmien käyttämisellä on vaikutusta myös yksittäisen työntekijän tuottavuuteen. Pitkillä yhdistelmillä kuljettajan tehokkuus onkin parantunut 10-30%”, toteaa Lahti.

Ei ongelmia liikenneturvallisuusnäkökulmasta

HCT-rekkojen liikennettä seurattu omalla raportoinnilla sekä kahdessa laajassa yliopistojen tutkimuksessa. Vaaratilanteita tai onnettomuuksia ei ole syntynyt enempää kuin normaalikokoisilla yhdistelmillä.

”Talvella pitkät yhdistelmät tarvitsevat vetopitoa parantavia laitteita, kuten nastarenkaita, hiekoittimia tai ketjuheittimiä. Näiden avulla ne ovat pärjänneet siinä missä muukin raskas liikenne”, kertoo Lahti.

”Kokeilujen pohjalta on tunnistettu keskeiset haasteet. Osa näistä on jo pystytty ratkaisemaan ja loppuihin etsitään vastauksia elinkeinoelämän ja viranomaisten tutkimuksissa parhaillaan”, summaa Lahti HCT-rekkakokeilujen tilanteen.

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »