Siltojen ja kanavien kunto selviää kaikuluotauksen avulla

01.10.2014 10.55

siltaa.jpgLiikennevirasto on ottanut edelläkävijän roolin Suomen liikennejärjestelmän vedenalaisten rakenteiden kuntotarkastuksissa. Se on yksi maailman ensimmäisistä julkisista organisaatioista, joka käyttää uutta kaikuluotaukseen perustuvaa teknologiaa siltojen, kanavien ja muiden vesiväylien vedenalaisten osien tarkastamiseen.

Suomalaisten insinöörien ke­hittämällä uudella vedenalaisten rakenteiden tarkastusmenetelmällä voidaan selvittää esimerkiksi vaurioiden etenemistä, eroosiota ja maamassojen liikkeitä. Tutkimuksen lopputuloksena syntyy erittäin tarkkoja kolmiulotteisia kuvia ja raportteja, joiden avulla voidaan nähdä, missä kunnossa esimerkiksi siltojen tai kanavien vedenalaiset ra­kenteet ovat ja mitkä osat vaativat huoltoa tai korjausta.

Aikaa ja rahaa säästäen

Suomen maanteillä on noin 10 000 vesistösiltaa, joiden vedenalaisia osia tarkastetaan 5–10 vuoden välein.

”Ennen tarkastettiin lähinnä sitä, onko väylällä riittävästi vettä. Uusi tarkastusmenetelmä antaa paljon kattavamman kuvan vedenalaisten rakenteiden kunnosta. Kuva-aineistoa voidaan käyttää apuna huolto- ja korjaustöiden suunnittelussa. Näin säästyy ai­kaa ja verorahoja, sillä veden alla on kallista tutkia ja korjata”, Tero Sikiö Liikennevirastosta toteaa.

Tarkastukset myös lisäävät tienkäyttäjien turvallisuutta, kun rakenteiden kunnosta ollaan paremmin perillä.

Suomi edelläkävijänä

Liikennevirasto hyödyntää vedenalaisten rakenteiden tarkastuksissa suomalaista teknologiaa, jonka on kehittänyt keskisuomalainen VRT Finland Oy. Yrityksen kehittämä menetelmä hyödyntää kaikuluotaimen tuottamia äänisignaaleja ja luo niiden pohjalta kolmiulotteisia kuvia vedenalaisista rakenteista.

”On hienoa, että Liikennevirasto hyödyntää vedenalaisten rakenteiden kuntotarkistuksissa uusimpia tekniikoita. Olemme kansainvälisissä projekteissa huomanneet, että monissa maissa uuden teknologian hyödyntäminen ja verovaroja säästävät ratkaisut jumiutuvat byrokratian rattaisiin. On virkistävää nähdä, että Suomessa moderni teknologia viedään myös julkisella puolella rohkeasti käytäntöön”, VRT Finland Oy:n toimitusjohtaja Niko Tuominen kehuu.

27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa

Siirry arkistoon »