IS TV: Superrekka näytillä Lappeenrannassa: 31 metriä, 12 akselia, lastissa 100 tonnia

01.10.2014 18.00

http://www.istv.fi/autot/vid-1411179731257.html

Euroopan suurin puutavara-auto kuljettaa kerralla puolitoistakertaisen määrän raakapuuta ”perinteisen” ajoneuvoyhdistelmään verrattuna. Täydessä lastissa se painaa 100 tonnia.

Satatonnisella ajoneuvoyhdistelmällä ei ole pikkuteille asiaa. 12-akselisella jättirekalla ajetaan vain asvaltoiduilla pääteillä. ”Superrekka” on tarkoitettu terminaalien ja tehtaiden väliseen puutavaran siirtoajoon. 

31-metrisellä monsterilla ei toistaiseksi ole liikennelupaa. Heti, kun Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myöntää tarvittavan poikkeusluvan, alkavat kuljetukset Hallan satamasta Kotkasta UPM Kymmenen tehtaille Kaakkois-Suomeen. 

Lappeenrannassa lauantaina näytteillä ollut jättiläiskokoinen ajoneuvoyhdistelmä mahtui pituutensa puolesta nipin napin Kaukaan pääkonttorin pysäköintipaikalle. 

Ajoneuvoyhdistelmään kuuluu vetopöydällä varustettu kuorma-auto, puoliperävaunu ja varsinainen perävaunu. Alla on yhteensä 24 kumipyörää. 31-metrinen ”kuljetusihme” liikkuu 750 hevosvoiman moottorilla. 

- Kuusimetristä kuitukoivua mahtuu kyytiin neljä nippua eli nippu enemmän kuin perinteiseen puutavara-ajoneuvoon. Kolmemetristä rankaa menee puolestaan kahdeksan nippua, kun perinteiseen niitä mahtuu viisi, kertoo ajoneuvoyhdistelmän omistaja, valkealalainen yrittäjä Seppo Ora. 

Hän on ajanut yhdistelmällä testiolosuhteissa, ja sanoo, ettei satatonnisen kuljettaminen ole perinteisen, viisi metriä lyhyemmän täysperävaunurekan kuljettamista kummempaa. Autossa on parempi jarrutusteho kuin perinteisessä, ja mittausten mukaan se käyttäytyy ääritilanteissa väistettäessä stabiilimmin kuin perinteiset ajoneuvoyhdistelmät. 

"Superrekkojen" on tarkoitus parantaa maantiekuljetusten taloudellisuutta ja tehokkuutta. Esimerkiksi kaksi satatonnista tekee kolmen perinteisen ajoneuvoyhdistelmän työt. 

- Samalla sekä polttoaineen kulutus että päästöt vähenevät, sanoo UPM:n kehitysasiantuntija Janne Kukkura. 

Tarkkoja mittaustuloksia ei vielä ole olemassa, sillä tulevaisuuden puutavara-autojen käyttöä ja ominaisuuksia selvittävä tutkimusprojekti on vielä kesken. 

Superrekka osoittautui Kaukaan avointen ovien päivän vetonaulaksi. Ihmiset halusivat tietää sen strategiset mitat, lastin painon ja kyselivät renkaiden kestävyydestä. Monia myös askarrutti,  miten valtava auto pärjää talvikelissä.
Toimittaja: Ulla Ylönen
Kuvaaja: Kari Saastamoinen

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »