Raskassarja-ketju 25 vuotta - Yrittäjyyteen perustuva ainutlaatuinen toimintamalli

28.09.2014 18.00

raskassarja_25v_korpinen_juha.jpg

Raskaan kaluston vapaata varaosakauppaa edustava Raskassarja-ketju on toiminut Suomessa jo neljännesvuosisadan ajan ja kasvanut alan suurimmaksi toimijaksi. Ketjun ainutlaatuinen toimintamalli nojaa vahvasti yrittäjyyden parhaisiin puoliin.

Raskassarja-ketjun toimintamallissa ketjun jäsenet ovat itsenäisiä yrityksiä ja keskusjohtoisuus on vähäistä. Ideana on, että yrittäjävetoiset liikkeet ovat joustavia ja kykenevät usein parempaan asiakaspalveluun kuin keskusjohtoiset yritykset.

– Työtä on tehty palvelutiskin takana pitkään. Ketjussa on jo useampia toisen polven yrittäjiä, Raskassarja-ketjun hallituksen puheenjohtaja Juha Korpinen summaa.

(kuva: Raskassarja-ketjun hallituksen puheenjohtaja Juha Korpinen uskoo, ettei palvelun tarve raskaan kaluston varaosakaupassa katoa mihinkään)

– Kymmenen vuoden kuluttua alan haasteet ovat samat. Paikallista palvelua ympäri Suomen tarvitaan edelleen. Uskon, että olemme edelleen markkinajohtajia, kun asiat hoidetaan näin tulevaisuudessakin.

Viime vuosina ketjun kehitys on ollut nopeaa. Ketju on kasvattanut jäsenmääräänsä, lisännyt omaa maahantuontiaan ja näkyvyyttään. Nyt mukana on 18 raskaan kaluston varaosaliikettä ja 11 korjaamoa. Jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on kasvanut viiden viime vuoden aikana vajaasta 34 miljoonasta yli 50 miljoonaan euroon.

Raskassarja-ketjun juuret juontavat vuoteen 1989, kun 11 alan yrittäjää oli tutustumassa Originator Oy:n uuteen varaosamyymälään Lahdessa. Vierailusta tuli kimmoke perustaa Suomen RK-Ryhmä, jonka nimi vaihtui myöhemmin Raskassarjaksi. Ajatuksena oli hyödyntää jäsenyritysten joukkovoimaa varaosaostoissa ja markkinoinnissa. Markkinointinsa tueksi ketju perusti pari vuotta myöhemmin Raskassarja-lehden.

Maailmantalouden nykyinen taantuma ei ole pannut Raskassarja-ketjun jäsenyrityksiä lepäämään laakereillaan, vaan panostuksia tulee koko ajan. Esimerkiksi keväällä Kouvolan Truck Service Oy laajensi korjaamoaan, ja Tavo Oy:n varaston laajennusta ollaan juuri ottamassa käyttöön.

Keväällä Pekant Oy muutti varaosaliikkeensä Oulun korjaamon yhteyteen, ja laajentaa parhaillaan korjaamotilaansa. Joensuun Autohajottamo Närhi Oy on rakentanut myymälänsä yhteyteen 0,7 hehtaarin kokoisen paikoitusalueen helpottamaan asiointia liikkeessä. Originator Oy vahvisti toukokuussa asemaansa ostamalla Hyvinkään HRP Oy:n, joka on vahva toimija erityisesti perävaunujen ja autojen jarru- ja katsastuskorjauksissa.
 

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »