Suomalaisvarustamo Containerships tilaa kaksi uutta LNG-rahtialusta: käyttää ensimmäisenä LNG:tä tavarakuljetuksissa merellä

25.09.2014 10.24

Containerships

Containerships Oy on tilannut kaksi uutta yritykselle räätälöitävää rahtialusta, joissa hyödynnetään uutta dual fuel - moottoriteknologiaa. Nopeassa kasvussa oleva suomalainen logistiikkayritys ilmoitti aiemmin tänä vuonna kahden vastaavan aluksen tilauksesta. Containershipsista tulee alansa ensimmäinen eurooppalainen toimija, joka hyödyntää LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua meriliikenteen tavarakuljetuksissa.

”Uudet aluksemme eivät vain täytä, vaan ylittävät ympäristöstandardit, joita on asetettu rikkipäästöjen erikoisalueella eli SECA-alueella toimiville yrityksille. Lisäksi moottorimme täyttävät tulevaisuudessa voimaantulevat typenoksidivaatimukset. Uusien laivojen lisäksi suunnittelemme investointeja myös LNG:tä hyödyntävään rekkakalustoon Suomessa, Venäjällä ja Isossa-Britanniassa. Näin voisimme tarjota mahdollisimman kestävän kehityksen mukaisen logistiikkaketjun ovelta ovelle”, Containerships Oy:n toimitusjohtaja Kari-Pekka Laaksonenkertoo.

Nyt tilattuja kahta uutta alusta odotetaan liikenteeseen vuoden 2017 aikana. Kaksi aiemmin tilattua laivaa toimitetaan Containershipsille vuoden 2016 kuluessa. Kaikkien neljän laivan polttoaineena voidaan käyttää nesteytettyä maakaasua, mutta moottoreissa voidaan hyödyntää myös perinteisiä polttoöljylaatuja.

Containershipsin uusissa aluksissa on monta teknistä innovaatiota. Uudet laivat ovat esimerkiksi erittäin joustavia 45-jalkaisten konttien kuljettamiseen. Kuhunkin laivaan mahtuu jopa 639 45-jalkaista konttia ja kokonaiskapasiteetti vastaa 1 400 20-jalkaista konttia (TEU). Yhteen laivaan voidaan kytkeä 300 kylmäkuljetuskonttia. Muita teknisiä innovaatioita ovat muun muassa rungon, potkurin ja peräsimen optimointi ja dual-fuel -teknologian hyödyntäminen ympäristöystävälliseen sähköntuotantoon myös satamassa oloaikana.

“Monet muut alan toimijat aikovat vastata kiristyviin säädöksiin lyhyen aikavälin ratkaisuilla kuten vaihtamalla polttoaineen rikkipitoisuudeltaan alhaiseen kaasuöljyyn (MGO). Tämä ei edellytä heiltä vastaavia investointeja kuin meidän ratkaisumme. Meidän strategiamme on ottaa reippaasti etumatkaa ympäristösäännöksiin liittyen ja toimia yrityksenä ympäristöystävällisen toiminnan edelläkävijänä. Ympäristöystävällisyys on myös talouden näkökulmasta järkevää ja uudistusten ansiosta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme parasta vastinetta heidän rahoilleen”, Laaksonen kertoo yrityksen visiosta. 

Containershipsin tekemien investointien yhteenlaskettu arvo nousee noin 250–300 miljoonaan euroon sisältäen hankinnat sekä meri- että maapuolelle.

“Tämä on suuri kehitysaskel perheomisteiselle yritykselle. Me näemme uudet ympäristösäännökset kuitenkin pikemminkin merkittävinä kasvumahdollisuuksina kuin pakotteina. Tavoitteenamme on kaksinkertaistaa niin volyymimme kuin liikevaihtommekin seuraavan 5 – 6 vuoden kuluessa”, Laaksonen sanoo.

Containerships aikarahtaa alukset pitkäaikaisilla sopimuksilla GNS Shipping/Nordic Hamburg-varustamolta. Alukset rakennetaan Kiinassa. Laivojen päämoottorit toimittaa Wärtsilä.

-Edellä mainittujen aikarahtausten lisäksi harkitsemme myös vastaavien alusten hankkimista omistukseemme. Tämä merkitsisi merkittäviä lisäinvestointeja ja uusia uramahdollisuuksia suomalaisille alan ammattilaisille, Laaksonen kertoo.

 

Lisätietoja:

Kari-Pekka Laaksonen, toimitusjohtaja, Containerships Oy

p. +358 (0) 207 441 441 | fax +358 9 407 107

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »