Kertausta vuodelta 2014: Ruukki Optim 550 W -teräslaji on säänkestävä ilman pintakäsittelyäkin

18.06.2016 3.07

Ruukki vastaa asiakkaidensa tarpeisiin tuomalla markkinoille säänkestävän Ruukki Optim 550 W -rakenneteräksen, jossa yhdistyy sekä säänkestävien terästen että lujien rakenneterästen ominaisuudet.

Säänkestävästä teräksestä tehtyä rakennetta ei tarvitse pintakäsitellä ja se kestävää ulkoilman korroosiorasitusta tavallisia rakenneteräksiä paremmin kehittämällä patinoituneen pinnan.

Terminatormalliston testaukset ja tuotanto aloitettiin 2010. Pankkomalleja on viidessä tonniluokassa: 4,7,8.8,11 ja 12.5.
Apurungon ja pankkojen pintakäsittely on tehty jauhemaalau-
linjalla kälviällä. Pohjakerros on sinkkiseosteinen.

Kone- ja laiterakentamisessa säänkestävyyden lisäksi teräksen korkeampaa lujuutta hyödyntämällä pystytään keventämään liikkuvan kaluston omaa painoa ja siten lisäämään kuljetettavaa hyötykuormaa. Näin polttoaineen kokonaiskulutus pienenee.

Jos säänkestävät teräkset halutaan pintakäsitellä, on maalin kiinnipysyvyys niissä tavallisia rakenneteräksiä parempi.

"Nämä teräkset sopivat käytettäviksi esimerkiksi erilaisissa kiskokalustosovelluksissa, samoin kuin voimalinjojen ristikkorakenteissa ja mm. maataloudessa käytettävissä perävaunuissa", kertoo Ruukin Janne Pirttijoki.

Ruukki Optim -teräs raitiovaunujen rakenteisiin

Ruukki Optim 550 W -teräslaatua käytetään mm. Transtechissä valmisteilla oleviin Helsingin raideliikenteeseen tulevien raitiovaunujen korirakenteisiin. Lujien teräksien käyttö vähentää osaltaan raitiovaunun painoa, kun niihin käytettävä materiaali voi olla ohuempaa ja silti se säilyttää tarvittavat ominaisuudet. Vaunun rakenteen kevenemisen myötä sen liikuttamiseen tarvittavan energian tarve vähenee.

Ensimmäiset kaksi vaunua otetaan käyttöön Helsingissä vuonna 2013 ja niiden sarjatuotanto aloitetaan vuonna 2014.

"Transtechin matalalattiaisen raitiovaunun kehittämisen lähtökohtana on ollut turvallisuus ja kokonaistaloudellisuus. Se merkitsee kaluston korkeaa luotettavuutta ja käytettävyyttä sekä alhaisia käyttö- ja huoltokustannuksia, jota säänkestävän teräksen käyttö osaltaan tukee", materiaali- ja logistiikkapäällikkö Pasi Rytkönen Transtechiltä kertoo.

Ruukki Optim 550 W täydentää Ruukin säänkestävien terästen valikoimaa. Jo aiemmin markkinoilla oleva Ruukki Optim 960 W -lujuusluokan teräslaji on otettu markkinoilla hyvin vastaan.

Lujat Ruukki Optim -teräkset valmistetaan Ruukin kehittämällä ainutlaatuisella suorasammutusprosessilla. Ruukki valmistaa Optim -terästen lisäksi myös kovia Ruukki Raex-kulutusteräksiä.

Ruukki Optim 550W

Ruukki Optim 550 W -teräslaatua käytetään mm. valmisteilla oleviin Helsingin raideliikenteeseen tulevien raitiovaunujen korirakenteissa. Lujan teräksen käyttö vähentää osaltaan vaunun painoa, joten sen energiankulutus pienenee.

Ps. Ruukki on SSAB ja Optim 500W on STRENX 500 QC/W. Muuten artikkeli on materiaalitiedoiltaan tätäpäivää.Pankkoteräs on tuplaten lujempaa STRENX 960 QC/W ultralujaa säänkestävää.XXhj

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »