Mercedes-Benzin kuorma-automallisto IAA-näyttelyssä Hannoverissa: Autonomisesti ajava kuorma-auto ja tämän päivän turvallisuusteknologiat

23.09.2014 15.35

autonom.jpg

Mercedes-Benzin kuorma-automallisto on parasta A-luokkaa: Actrosin, Arocsin, Antosin ja Ategon myötä Mercedes-Benz on varustanut koko mallistonsa Euro VI –päästason voimanlähteillä – ensimmäisenä eurooppalaisena kuorma-autovalmistajana. Mallisto asettaa myös uudet mittapuut kustannustehokkuudelle, turvallisuudelle ja käyttömukavuudelle.

KUVAT IAA:STA LÖYDÄT KLIKKAAMALLA TÄSTÄ!

Tulevaisuuden autonomisia kuljetusratkaisuja esitellään Future Truck 2025 –prototyypissä. Yhdessä Econic- ja Unimog-mallistojen kanssa Mercedes-Benz voi tänään tarjota hyötyajoneuvovalikoiman, joka erottautuu hyötysuhteellaan ja ympäristöystävällisyydellään kaikista kilpailijoistaan.

Noin 20 kuorma-auton valikoima on esillä Hannoverin Kansainvälisessä hyötyajoneuvonäyttelyssä IAA:ssa 25.9.–2.10. hallissa 14/15. Autojen ominaisuuksiin pääsee tutustumaan myös käytännössä läheiselä Laatzenin koeajoradalla.

Future Truck 2025: Autonominen ajaminen vähentää päästöjä ja ruuhkia

IAA-näyttelyn vierailla on mahdollisuus tutustua Mercedes-Benzin osastolla tulevaisuuden kuorma-auton.Tutkimuskäyttöön varusteltu kuorma-auto suoritti onnistuneesti ensimmäisen itsenäisen matkansa heinäkuun alussa A 14 -moottoritiellä lähellä Saksan Magdeburgia. Daimlerin kehittämä Highway Pilot –avustinjärjestelmä vastasi auton ohjaamisesta autonomisesti, ja matkanopeus oli rajoitettu 85 kilometriin tunnissa. Highway Pilot huolehtii ajoneuvon suunnasta, nopeudesta ja ohjaamisesta samalla toimintaperiaatteella kuin lentokoneissa käytettävät autopilottijärjestelmät.

”Tulevaisuuden kuorma-auto on Mercedes-Benz, joka vastaa ajamisesta ja ohjaamisesta itse”, määrittelee Daimler Trucksin johtaja Dr. Wolfgang Bernhard. Future Trucks 2025 –projekti rakentuu Daimlerin vahvan teknologiaosaamisen pohjalle. Jo tällä hetkellä Mercedes-Benz on tavaraliikenteeseen tarkoitettujen avustinjärjestelmien markkinajohtaja ja nyt ainoa kuorma-autovalmistaja, joka aikoo kehittää autonomisen ajamisen mahdollistavan ohjausjärjestelmän myös tuotantomalleihinsa.

Uudesta teknologiasta seuraa tavaraliikenteelle monia etuja. Kiihdytys- ja jarrutusvaiheiden optimointi tasaa liikennevirtaa, säästää polttoainetta ja pienentää päästöjä. Kuljetusten aikataulutus tarkentuu. Keskenään kommunikoivat ajoneuvot voivat liikennöidä lähempänä toisiaan ja tehostaa tiealueen käyttöä ja vähentää ruuhkautumista. Lisäksi inhimillisten erehdysten ja virheiden aiheuttamat liikenneonnettomuudet vähenevät. Autonomisen ajamisen teknologia lisää myös kuljettajan työn arvostusta ja kuljettajan itsensä työmotivaatiota.

Järeää teknologiaa: Uusi Actros SLT –raskaskuljetusveturi

Hannoverin IAA-näyttelyssä on esillä myös uusi Actros SLT –raskaskuljetusveturi – Actrosin uusi kruununjalokivi. Actros on jo nyt Euroopan ostetuin pitkän matkan kuljetuksiin tarkoitettu raskas kuorma-auto. Actros SLT on suunniteltu kokonaispainoltaan jopa 250 tonnia painaviin kuljetuksiin, ja mallissa esitellään hyötyajoneuvojen viimeisintä ajo- ja turvallisuusteknologiaa.

Innovatiivinen turbohidastinkytkin (Turbo Retarder Clutch, TRC) mahdollistaa liikkeellelähdön nestekytkimen välityksellä ja siihen integroitu hidastintoiminto takaa sen, että käytössä on aina riittävästi jarrutusvoimaa. 16-vaihteinen Mercedes PowerShift3-vaihteisto erikoisesti Actros SLT:tä varten suunniteltuine vaihtamisohjelmineen varmistavat oikean välityssuhteen jokaisessa ajotilanteessa.

Actros, Arocs, Antos ja Atego: A-mallisto esittäytyy huippukunnossa

Mercedes-Benzin Actros, Arocs, Antos ja Atego ovat esillä ensi kertaa yhdessä IAA-näyttelyssä. Actros on saavuttanut Euroopassa kiistattoman aseman alansa kokonaistaloudellisimpana pitkän matkan kuorma-autona. Jo 22 maassa lanseeratun ”Fuel Duel”-testikamppanjassa Actros on voittanut kilpailijansa kuljetusliikkeissä tehdyissä yli 300 kulutusvertailussa eli peräti 99 prosentissa tapauksista. Keskimäärin Actrosia käyttämällä on saavutettu lähes kymmenen prosentin kulutussäästöt.

Monipuolisiin kuljetustehtäviin, kuten puunkuljetukseen, kaukoliikenteeseen, säiliökuljetuksiin, maansiirtoon jne. suunnitellun Arocsin valtit ovat ennallaan: voima, lujuus ja tehokkuus. Myös Arocs voidaan haluttaessa varustaa turbohidastinkytkimellä, jolla varmistetaan suurin mahdollinen kuormankantokyky ja auton käsittelyominaisuudet raskaassa kuormassa. Kun maantieajossa tarvitaan ajoittain lisää vetoa, käytössä on uusi hydraulinen etuveto eli Hydraulic Auxiliary Drive (HAD). Järjestelmä perustuu etupyöriin sijoitettuihin napamoottoreihin, jotka voidaan ottaa käyttöön tarvittaessa. Arocsiin on saatavana myös maastoon mukautuva, älykäs Predictive Powertrain Control (PPC) –vakionopeussäädin.

Antos on suunniteltu erityisesti raskaisiin lyhyen matkan kuljetustehtäviin, ja se voidaan muunnella hyvin joustavasti asiakkaiden erilaisiin käyttötarpeisiin. Uusi vaihtoehto on Volumer-malliin eli erikoismatalan alustan yhteyteen saatava alas laskettu ohjaamo. Se mahdollistaa matalan nousukorkeuden ohjaamoon.

Atego on Euroopan markkinajohtaja 6,5–16 tonnia painavien jakeluautojen luokassa. Ategon aseman takuuna ovat valmistuksen korkea laatutaso, luotettavuus, alhaiset ylläpito- ja korjauskulut sekä pitkä käyttöikä kuljetustehtävissä.

Highway Hero mukana näyttelyssä

Power Truck Showssa ja Nordic Trophyssa esillä ollut ”Highway Hero” eli Mercedes-Benz Actros 2551L eli Kuljetus Auvisen uusi amerikkalaiseen teemaan maalattu ja rakennettu säiliöauto. Teemana ovat rekat ja kuljettajat sekä musiikki. Autoon on maalattu kuljettajat Lisa Kelly ja suomalainen Juuso ”The Rebel” Lehtinen, joka ajaa rekkaa Yhdysvalloissa. Säiliöihin on kuvattu muusikot Johnny Cash ja ruotsalainen, Idols-voittaja, artisti Fredrik Lundman, ja useita rekkoja. Auton on maalannut Perttu Papunen, auton maalaus ja suunnittelu on toteutettu Ruotsissa Billackeringen i Mjölby AB :n tiloissa, yhdessä Fredrik Palmin kanssa. Auton rakentamisesta vastaa Hio-Mex Oy Tuusulassa. Sisustuksen on toteuttanut Verhoomo Prima, aitoon Diner-henkeen.

Econic: Innovatiivinen kaasukäyttöinen M 936 G –moottori

Econicin uusi kaasutoiminen M 936 G –voimanlähde perustuu 7.7 litran BlueEffieciency Power –perheen OM 936 –turbodieselmoottoriin. Moottori toimii paineistetulla maakaasulla (CNG) ja biokaasulla tuottaen 221 kW (301 hv) tehon ja 1200 Nm:n maksimiväännön. Näiden arvojen ja vakuuttavan voimantuottonsa ansiosta turboahdetun moottorin suorituskyky vastaa dieseltoimista verrokkiaan. Moottorin tuottamat CO2-päästöt ovat kuitenkin 22 prosenttia dieselmoottoria pienemmät. Biokaasun käyttö pienentää päästöjä entisestään.

Kaasun palaminen ei aiheuta käytännössä lainkaan hiukkaspäästöjä, joten dieselmoottoreissa käytettävälle hiukkassuodattimellekaan ei ole tarvetta. Pakokaasujen jälkikäsittelystä huolehtii kolmitoimikatalysaattori. Kaasukäyttöisenä moottori on lisäksi jopa hiljaisempi kuin jo hyvin vaimennettu OM 936 –dieselmoottori. Kaasuteknologian tuoma lisäpaino on onnistuttu puolittamaan vain 500 kiloon käyttämällä komponenteissa muun muassa ohutterästä ja hiilikuitua.

Unimog: Erikoistyökalut kaikkiin maasto- ja käyttöolosuhteisiin

Unimog esittäytyy IAA:ssa kahdella uudella mallisarjalla. U 216 ja U 218 ovat kompakteja Unimog-aloitusmalleja, U 318 ja U 530 puolestaan uusimman sukupolven työkoneenkantajia. Uudet Unimogit eivät ainoastaan näytä aikaisempaa houkuttavimmilta, vaan ne ovat myös edeltäjiään ympäristöystävällisempiä ja kustannustehokkaampia joka paikan työkaluja. Uudet hydraulijärjestelmät toimivat entistäkin tarkemmin ja hienopiirteisemmin, vaikka voimaa ja tehoa on käytössä entistä enemmän.

Unimog tuo markkinoille myös uuden sukupolven hydrostaattisesta vedosta, jossa mekaaninen ja hydrostaattinen vetojärjestelmä on yhdistetty. Järjestelmästä käytetään nimitystä Synergetic Drive. Uusi versio sallii nyt ajonaikaisen valinnan näiden kahden vetojärjestelmän välillä.

Uudet, kaikkiin maasto-oloihin sopivat Unimog-mallit eivät tingi suorituskyvystään, ympäristöystävällisyydestään ja tehokkuudestaan edeltäjiinsä verrattuina. Mallit tunnetaaan nimillä U 4023 ja U 5023. Niiden ohjaamot, matkustajatilat ja moottorin sijoitus ovat kuitenkin täysin erilaiset kuin edeltävissä malleissa. Tarjolla on myös tehokkain Unimogeissa tähän mennessä käytetty moottori: nelisylinterinen, 5,1-litrainen Mercedes-Benz OM 934, joka kehittää 170 kW (231 hv) tehon ja 900 Nm:n väännön. Moottori on sijoitettu matkustamon taakse. Keskimoottorin ansiosta ajoneuvon painopiste on alempana, vaikka maavara on kasvanut. Ominaisuus parantaa entisestään ajoneuvon käsiteltävyyttä maastossa.

Fuso Canter: Tarjolla kolme voimalinjaa

Minkä tahansa voimalinjan Fusoon valitset, käytössäsi on puhtainta teknologiaa. Fuso on hyötyajoneuvojen “vihreiden voimalinjojen” pioneeri. Tästä osoituksena on uusi Fuso Canter E-Cell: täyssähköinen kevyt kuorma-auto, joka ei tuota lainkaan paikallispäästöjä. Toimintamatka on yli 100 kilometriä, teho 110 kW (150 hv), hyötykuorman määrä noin 3 tonnia ja ajoneuvon suurin sallittu paino 6 tonnia. Kahdeksan Canter E-Cell-kuorma-autoa on ollut asiakkaiden vaativissa käyttökokeissa jo vuoden ajan.

Canter Eco Hybrid on ollut saatavilla Euroopassa jo vuoden 2012 lopusta alkaen. Malli kuluttaa polttoainetta ja tuottaa CO2-päästöjä jopa 23 prosenttia vähemmän kuin jo omassa luokassaan erittäin taloudellinen, dieselmoottorilla varustettu Fuso Canter. Senkin tehokkuus ja taloudellisuus ovat edelleen kehittyneet Euro VI –moottorien ansiosta: kulutus- ja päästötasot ovat laskeneet 9 prosenttia. Fuso Canter on saatavissa aina 8.55 tonnin painoluokkaan asti, ja malliin on tarjolla entistä kehittyneempi Canter 4x4-nelivetojärjestelmä.

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »